Quote:
”Vi behöver oberoende forskning”
Publicerad: 29 maj 2009, 19.28
Hon har nyligen retat gallfeber på folk genom att förorda storskaliga jordbruk och genmodifierade grödor framför ekomat. Nu vill Folkpartiets toppkandidat Marit Paulsen till Bryssel för att dra in EU-stödet till bönderna.
"Ni tycker väl att det mest har varit debatt kring tanten senaste tiden?" inleder hon förnöjt. Det är ett konstaterande, ingen fråga, och hon fortsätter själv direkt med att förklara vad hon egentligen menat med uttalanden i den bok som hon tjuvstartade sin valturné med.
Ett dussin studenter vid Lantbruksuniversitetet i skånska Alnarp har slitit sig en stund från värsta tentastressen. Till synes skeptiska lyssnar de på veteranen som varit engagerad i jordbruksfrågor i decennier. Tillsammans med djurskydd och livsmedelssäkerhet är det hjärtefrågorna hon främst vill driva om hon åter får en plats i EU-parlamentet.
Svåra ryggsmärtor tvingade bort henne från rampljuset 2004. Hon har fortfarande kryckorna med i golfbagen, men efter tre operationer har hon rest sig ur rullstolen.
Detta gör jag av ren lust. Jag vill vara med och påverka igen, speciellt när Lissabonfördraget går igenom så parlamentet får mer makt, säger hon.
Hon är visst inte emot ekologisk odling, betonar hon inför studenterna. Den har bara ett fel, att skördarna är för små och aldrig kommer att klara att försörja jordens befolkning. Till det behövs det traditionella jordbrukets stordrift, anser hon - men utan bidrag.
Äta behöver vi alltid. Den storskaliga produktionen av matråvara klarar sig själv utan EU-bidrag.
Hur går det ihop, undrar en av studenterna, att vilja behålla landsbygd och biologisk odling men ta bort stödet? Det är en favoritfråga, för nu får Marit Paulsen chans att säga hon inte menar alla pengar.
Av dagens 500 miljarder kronor i jordbruksstöd kan vi behålla cirka 150 miljarder för att stödja sådant som inte går att sälja. Som våtmarker och bevarandet av biologisk mångfald. Resten av pengarna ska gå till forskning.
Ibland låter diskussionerna inom EU som om hembygdsföreningen håller möte, tycker Marit Paulsen. Man kan redan allt och överlåter framtidsforskning åt USA och de stora kemiföretagen.
Men vi behöver oberoende forskning för att få fram nya bekämpningsmetoder, inte bara kemiska, mot ogräs och insekter. Och varför är vi så rädda för genmodifiering om det kan ge oss ris som inte drunknar vid översvämning och flerårigt spannmål så vi slipper plöja?
Marit Paulsen talar gärna med citatvänliga uttryck, väl använda men alltjämt underhållande. Som att jordbruksutskottet är trist, men där passar "en trist tant" som hon. Och att "en helsikes god rumpa" är bästa arbetsinstrumentet vid långa EU-förhandlingar.
Folkpartiföljet drar vidare in till Malmö centrum. Paulsen byter om från diskret linnekavaj till orange FP-tröja.
Folk på gatan hajar till när de ser vem som står där och delar ut choklad-euro. "Tänk om det fanns lite fler bråkiga tanter som du", säger någon i farten. En skäller om höga EU-löner, andra får veta att djurskydd och livsmedel måste kontrolleras hårdare. Men hon går bet när en ung man frågar vad hon tycker om Intels EU-böter.
Jag tycker inte ett flasklock. Men jag lovar dig att jag ska läsa på om jag behöver rösta.
Sture Andersson, mannen sedan 40 år, kommer med matkassen han handlat inför hemfärden. De tänker äta i husvagnen ikväll, den som de kört ned från Yttermalung och ställt i Stockholm under valkampanjen. Både den och maken ska med till Bryssel.
Annars går det inte, Sture är beroendeframkallande.
Annika Engström
annika.engstrom@svd.se
Jag trodde denna tanten hade vett i skallen men nu fick man reda på hur hon verkligen är. Folkpartiet i helhet verkar vara ett riktigt svinigt parti.
Quote:
Ålder: 69 år
Jobbat med: Författare och politiker. Tidigare lantbrukare och EU-parlamentariker (FP) 1999-2004. Satt för (S) i Malungs kommunfullmäktige på 70-talet.
Tippa FP-resultat i valet: 12 procent.
Tippa valdeltagandet: 39-42 procent.
Bästa EU-beslutet: Utvidgningen av unionen.
Sämsta EU-beslutet: Det är så många dåliga så det är svårartat att lista ut vilket som är dummast.
Folkpartiets tre viktigaste valfrågor:
•Klimat&miljö. Utveckla förnybar energi och kärnkraft.
•Matsäkerhet. Reglerna för livsmedelskontroll och märkning måste följas.
•Ett europeiskt FBI. Skapa en gemensam polisstyrka mot den gränsöverskridande brottsligheten.
Ditt viktigaste vallöfte : Ny jordbrukspolitik, stärkt djurskydd. Med fler inspektörer och ett GPS-system för att följa djurtransporterna genom Europa.
Matsäkerhet = Codex Alimentarius?
Europetiskt FBI (Varför inte också ett CIA så finns det ett statligt organ för att skyffla in drogerna i "landet Europa", precis som det förekommer i USA?)
Är för euron.
http://www.svd.se/nyheter/politik/euvalet2009/artikel_2978071.svd