vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Att tänka på innan skaffa bildskärm?
Kör själv en gammal stor tung monitor som ursprungligen var till en mac. Flicker rate på 75hz. Tänkte köpa ny bildskärm och vill gärna höra några ideer från er?

(CRT har ju flicker rate 60-100hz så det är ju inte att tänka på.)
Men är en TFT-skärm det bästa / enda valet då?

Ni som jobbar med data hela dagar, vilka skärmar upplever ni som minst jobbiga, TFT mer tillfredställande än de gamla skärmarna eller värre?

Tack.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Att tänka på innan skaffa bildskärm?

See User information
Jag köpte denna när den var helt ny mycket bra snygg dessutom,är mycket nöjd med den,min finns i 24` oxo.Ett tips nu är den billigare,jag betalde 3600:-då.
På min/mina gammla så fick jag sveda i ögonen men inte nu mera.

Samsung SyncMaster 2253BW - 2ms i responstid

http://www.netonnet.se/?gclid=CKbIgLaBs5cCFYwh3god3gvwjg

Posted on: 2008/12/12 14:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag har en 20" Acer (widescreen LCD) som jag vill bli av med. Hör av dig om du vill ha den för typ 800 pix. Fullt duglig!

Posted on: 2008/12/12 14:28

See User information
jag skulle rekommendera att köpa enså billig tft skärm som möjligt. Om man inte spelar fps eller jobbar proffisionelt med grafik så behöver du inget specielt.

Kolla tilvlerkanes pixel garanti. Om en pixel är trasig ska du få ny på garantin. Jag tror viewsonic har det.

Posted on: 2008/12/12 14:46
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>

Anonym
Widescreen är trevligt...

Om man är kvalitetskåt skall man inte införskaffa en TFT med billig panel som jag inte kommer ihåg namnet på och orkar inte leta fram det nu, men det är i stort sett alla paneler som är exempel 2ms och väldigt billiga.

Införskaffade själv idag en begnagnad 19", ej widescreen, TFT för 600 kr. Fungerar fint.

Ni hittar säkert någon på Blocket eller annonsdirekt.

See User information
Vad ska du ha skärmen till ?

Foto/Video, spel, kontorsarbete, surfa ?

Om budgeten är låg och du ska jobba med foton mm kan jag ärligt talat bara rekommendera beg högkvalitets CRT-skärmar då de mer eller mindre fullkomligt piskar TFT så det bara viner om det. Plus att du alltid har samma färg oavsett vinkel till skärmen. Samma sak med spel eftersom de i stort sett inte har någon fördröjning att tala om.

För kontorsarbete / surf duger i stort sett vilken skärm som helst.

Jag är själv ute efter en STOR plattskärm vad det lider men då min budget fn är icke existerande nöjer jag mig med ett par 19" (100 Hz 1600 x 1200) som jag fick för det otroliga priset av 200:- st :)

De fixar 1600x1200 i 100 Hz (3200 x 1200 då jag har dem bredvid varandra) så något direkt flimmer finns inte samt att jag efter en kalibrering kan lita på färgerna oavsett betraktningsvinkel är inte heller helt fel. Ja jag vet att de inte alls har samma skärma som en TFT, men jag kan knappast få tag i en 19" TFT som kör 1600x1200 (3200 x 1200) (4:3) eller motsvarande i 16:9 med bra färger och betraktningsvinkel under 10000 heller :)

Ne.. jag väntar tills jag kan få tag i en 3" ledbakgrunsbelyst TFT som fixar 2560 x 1600 för under 10' ...... nåja.. drömma kan man ju alltid.

Posted on: 2008/12/13 12:51

Edited by NisseHult on 2008/12/13 16:11:03

Anonym
Regel nr 1 är att ha ett jordat elsystem... gäller för all elapparatur.

Jag rekommenderar starkt läsning av böckerna "Bostad och Hälsa" av Ragnar Forshufvud,, Mimers Brunn heter förlaget
samt "Tål du El?" Clas Tegenfeldt www.bemi.se

Beställ hem dem till bibblan om du inte köper dem själv.

See User information
Quote:

wikhall skrev:
Regel nr 1 är att ha ett jordat elsystem... gäller för all elapparatur.

Japp... det gäller inte enbart för att dämpa ev strålning in och ut ur maskinerna, även för att skydda dem från transienter mm samt ev fasskillnader då utrustning inte alltid är "galvaniskt åtskilld" dvs inte är elektriskt avdelade via transformatorer, sk optokopplade (lysdioder med mottagare) el dyl. och då det kan gå krypströmmar om det är fel däremellan.

Glöm sedan inte att sätta skydd på antenningången till tv el dyl om den är anslutet till ett flerfamiljshus kabelnät el dyl. Speciellt om du har en dator ansluten till den, direkt eller indirekt via någon annan utrustning. Har man otur kan ett antennuttag ha över 100V spänning ut pga fel på andra tv-apparater mm.

Exempel från Kjell&c:o

Posted on: 2008/12/13 20:22

Edited by NisseHult on 2008/12/13 23:15:03

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper