Vakencorner
|
Vår tryckfrihet och yttrandefrihet...
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Har ni någonsin funderat på att skaffa ett "Grundlagsskydd" för vaken.se?
Tänk på att det är mer en samling "Krav" än ett "Skydd" Grundlagsskyddet innebär att: * Din webbplats får ett censurskydd. Det blir förbjudet för myndigheter att censurera innehållet i de grundlagsskyddade medierna. (Skydd) * En utgivare ska utses och anmälas till Radio- och TV-verket. (Krav som är straffbart med fängelse) * Utgivaren har ensam det straffrättsliga ansvaret för vad som publiceras på webbplatsen. (Straffaccepterande) * Innehållet på hemsidan ska dokumenteras i sex månader. (Krav) * Personuppgiftslagen (PuL) inte gäller om tillämpningen av PuL strider mot yttrandefrihetsgrundlagen Läs mer om personuppgiftslagen på Datainspektionens webbplats. (Öppnas i nytt fönster) (Förmån, mycket coolt hur man kan gå förbi PuL så enkelt!) Så det man skyddar sig emot är att myndigheter inte får censurera innehållet. Punkt. (Finns massor med andra undantag som ändå inte ger skydd i slutändan...) Så Grundlagsskyddet är i grunden helt värdelöst. Men... Omodererade diskussionsforum m.m. har inte grundlagsskydd Webbplatser som innehåller diskussionsforum, webbchat, gästböcker m.m., omfattas inte av grundlagsskyddet eftersom de kan ändras av andra än den som har webbplatsen. Gäller ej modererade forum såsom vaken.se (som tur är) Fakta tagen från: http://www.rtvv.se/se/Internet/utgivningsbevis/ Notera även att Radio- och TV-verket är utsugare, man behöver inte köpa ett utgivningsbevis för 2000 kr för att få "skyddet", (exempel på hur okunniga människor utnyttjas) Det räcker att skriva: "Denna skrift är kopierad i Y exemplar, av XX, ort, datum" Om man vill ha "skyddet"/"kraven". fakta: Enligt https://lagen.nu/1949:105#K1P5 Med Tryckfrihetsförordningen medföljer en extremt viktig regel: Meddelarfrihet. Meddelarfrihet kan, om man har tur, rädda besökare till en modererad webbsida från bristerna i dagens lagstiftning kring yttrandefrihet. Besökare till webbsidan räknas då som att de meddelar författarna av den "publicerade skriftens utgivare", de kan därför frias från Tryckfrihetsbrott såsom exempelvis "hets mot folkgrupp". ("Hets mot folkgrupp" finns det mycket av på vaken.se) "Hets mot folkgrupp" är även vad jag förstår inte tillämpbar när det gäller hets mot "folkgruppen" svenskar, rättvist? Finns det någon som har åsikter om det här?. Ska vi ha en lag som inskränker det fria ordet? Vad jag därimot vet, är att den appliceras på "hets mot folk med annan etnicitet eller sexuell läggning". (Jag vill också ha skyddet om dom ska ha det!!! WTF, varför ha inte alla folkgrupper samma rätt till skyddet?) "Hets mot folkgrupp är för övrigt en större inskränkning på det fria ordet än vad USA (som vi alla klandrar för det mesta här på forumet) har: Första tillägget i de Förenta Staternas Bill of Rights ger folket brett skydd mot någon förminskning eller inskränkning av yttrandefrihet eller tryckfrihet. Därför är det svårt att reglera uttryck av missaktning för folkgrupper. Domstolar i USA är ovilliga att ålägga "prior restraint" på uttryck utom exceptionella fall. http://sv.wikipedia.org/wiki/Meddelarfrihet http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihetsbrott Sammanfattar med en enkel lagtext: 1 § Med tryckfrihet förstås varje svensk medborgares rätt att, utan några av myndighet eller annat allmänt organ i förväg lagda hinder, utgiva skrifter, att sedermera endast inför laglig domstol kunna tilltalas för deras innehåll, och att icke i annat fall kunna straffas därför, än om detta innehåll strider mot tydlig lag, given att bevara allmänt lugn, utan att återhålla allmän upplysning. Ett forum gör inget annat än upplyser människor om hur andra människor tycker (jag upplyser allmänheten i alla fall om mina åsikter). Jag skulle kalla det vi gör på forum för allmän upplysning. Så då får man alltså aldrig straffas, eller?? (Kasta så mycket kommentarer ni kan på denna punkten!!) Vem vill vara med i Lag-Text-Tydnings-SM? ;) Kan vi skriva lite tydligare regler som även gör att vi blir lika fria i ordet som USA varit i massa år... Är det inte dags att vi kommer ikapp i utvecklingen inom det fria ordet? *Trodde aldrig jag skulle vara så generad över att vi har mer inskränkningar på yttrandefrihet än USA*
Posted on: 2009/6/16 17:37
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login