Vakencorner
|
Anonym
|
Mer än flygplan crashade den 11:e september
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Se min blogg
![]() Jag har stött på en hel del konspirationer under mitt liv, men nu tänkte jag berätta om min första. Det är förresten 'första' på fler sätt än ett sätt, eftersom det gäller min första idol. Jag är uppvuxen med enbart min mor och har knappt träffat min far eller ens pratat med honom, så jag brukade fabulera en hel del om vem som var min far och även om jag vet vem min far är brukade jag ibland säga att min far var cirkusartist eller Ronnie Peterson. Ronnie var min idol och jag hade många F1 böcker. Jag var absolut inte intresserad av sport eller idrott när jag var liten, men racing avgudade jag. Jag såg det som ett slags gladiatorspel med maskiner med otroliga prestanda och Ronnie var "Mr Oversteer". Att kunna få överstyrning med en F1 bil är omöjligt, men inte för Ronnie. Han kunde ta kurvor lika skarpt som om han åkt i 50 km/h när han åkte i 200 km/h. Bara för detta förtjänade han att hyllas. Ronnie var helt enkelt bäst. Men varför vann han inte? Varför var det alltid hans stallkamrat Mario Andretti som vann? Ronnie kunde ju köra åttor runt honom på träningarna och detta visste ju folk, så det var ganska uppenbart att det var uppgjort. Ronnie skulle lämna plats åt Mario och naturligtvis vann bara Ronnie när Mario råkade ut för ett missöde. Det var en konspiration. Jag hade vid denna tidpunkt inte lärt mig vad en konspiration var, men jag visste hur det gick till och jag tyckte det var vidrigt och falskt. Kanske var min åsikt inte så opartisk, kanske hade jag kunnat försvara konspirationen om det var Ronnie som var stallets gullegris? Men jag tror inte det. Hade Ronnie varit den som släpptes fram hade jag nog känt att hans fulla potential inte visades och jag skulle tycka det var falskt därför. En dag i september 1978 var det dags för Ronnie att starta i Italiens Grand Prix. På Monza-banan. En tuff bana. Jag var nervös, det kommer jag ihåg. Jag var sju år gammal och visste att det här skulle bli svårt. Han startade en bra bit från pole position, men det gällde så mycket för Ronnie, för trots att han skulle släppa fram Mario hade han ändå chans att vinna hela GP och kanske kunde få bli stallets galjonsfigur. Mycket talade för att Ronnie skulle vinna. Men han skulle aldrig ens komma i mål den här dagen, den 11:e september 1978. Jag kommer så väl ihåg hur han blir intryckt mellan två bilar och kastas iväg på ett sätt som såg helt overkligt ut. Min värld förändrades den dagen och jag får faktist tårar i ögonen när jag skriver om det nu. Jag har precis sett Disney/Pixar filmen "Bilar" med mina barn och kom att tänka på det hela i slutet av filmen då 'Blixten' hjälper 'Kungen' på ett otroligt sportigt vis. F1-sporten vid den här tidpunkten var HELT riggad. Många misstänkte det men ingen kunde bevisa det. Kanske var det så att Ronnie som stod för hedlighet hotade att avslöja allt detta eftersom han alltid kom i skymundan. De största inom F1-cirkusen hade hela ställningen långt innan säsongerna började. Detta vet man idag. Hur kommer det sig att Ronnie dog av ett antal benbrott? Jag kommer inte ihåg hur många det var, men trots att olyckan såg väldigt otäck ut gick det ganska bra om inte ALLT strulade med ambulansen och Ronnies vård. Varför tog allt sån tid? http://www.youtube.com/watch?v=1wk7uSuWPkE |
||||
|
||||
|
Re: Mer än flygplan crashade den 11:e september
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Delar din uppfattning om denna pilot.......Har själv ett minne från den dagen som får håret i nacken att resa sig..... Gänget lämnade puben (var 28 år vid den tidpunkten och nygift) för att gå hem till en polare för att se det hela, så med en massa gröna påsar så satte vi oss ner för att se evenemanget. Under uppvärmningsvarvet så fick jag en underlig känsla så jag reste mig och satte på mig skorna, medan jag gjorde det så undrade mina vänner varför jag skulle gå? mitt svar blev bara "jag vill inte se detta" så gick jag. När jag väl kommit ut på gården skrek dom från balkongen att det hänt en olycka, varpå jag svarade " jag vet" där efter gick jag till puben och blev mer än vanligt påstruken.....konstig dag.... Sedan den dagen litar mina vänner på min förmåga att se saker som ännu inte hänt......men tyvärr kan jag inte styra den utan den bara dyker upp ibland..... skumt.
Posted on: 2008/4/11 20:35
|
|||
|
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
The Lorax, du har rätt, fast detta hände 9/11. Men admins får gärna flytta tråden
Quote:
Tyvärr är min minnesbild av kraschen från en annan mycket bättre vinkel än den jag bifogade här, men det var en ordentlig explosion. Överdriven på något sätt, men jag tror inte han åkte med en bomb, möjligen att hans bränsle blivit utbytt mot något mer explosivt. Jag hoppas jag återger det rätt från mitt minne bara... Det var ju ganska länge sedan och jag var trots allt bara sju år.
Edited by Wowbagger on 2008/4/11 21:25:58
Edited by Wowbagger on 2008/4/11 21:27:16 |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Lita på det där.
Lär er sortera mellan den tysta, viskande vissheten och den vrålande fantasien. Det viktigaste vapnet vi har är intuitionen. Det svåraste att hantera och det starkaste att bruka. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jo det har du rätt i, jag lyder om intitionen står å pekar med hela handen i någon riktning...
Posted on: 2008/4/11 22:55
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Jag hittade en 10 min lång 'dokumentär' som tar upp hela kraschen. http://www.youtube.com/watch?v=aHb8xHfs0e8
Tyvärr kan jag inte hitta någon film med den vinkel jag minns. Ovanifrån, snett framifrån på Ronnies högra sida. En mycket tydligare vinkel. Här är en film från svensk TV också... http://www.youtube.com/watch?v=wGq-fLNz7YA Fortfarande inte 'min' vinkel |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Här är en sida som tar upp lite andra tillfälligheter som tyvärr ledde till Ronnies död http://atlasf1.autosport.com/2000/ita/preview/peterson.html
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag hade precis landat 10 Sept 2001 i america, min fru ringde till mig
och väkte mig (jet lag) och berättade till mig om det hela. Satt på tv:n.... Då tänkte jag: Fuck! Nu blir det krig på en stor skala, välkommen hem liksom.. ; )
Posted on: 2008/4/12 21:48
|
|||
|
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious. Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..." |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Var INTE i den delen av America ;) Och nyheter vad MYCKET annarlunda...
Posted on: 2008/4/12 22:17
|
|||
|
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious. Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..." |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Vill tillägga att Ronnie hade kraschat sin Lotus 79a och Colin Chapman ville inte låta Ronnie ta Marios reservbil, så Ronnie fick använda sin gamla Lotus 78a och kvalificerade sig som femma, trots att han och Mario dominerade.
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
jag var 6 år gammal, på nåt sett hade F1 blivit som slalomen blev senare på på stenmarks storhetstid..ALLA kollade allt stannade, iallafall där jag bodde, lite söder om söder i stockholm..kommer såväl ihåg hur det såg ut..hans bil flög rakt upp i luften som den kört på en landmina ungefär...iallfall den bilden jag har..men har inte riktigt hittat just den kameravinkeln senare när jag kollat på klipp om loppet, men det finns väl hos svt ifall jag inte fantiserat ihop nåt.
den dagen och när palme dog samt 9/11 är 3 dagar ungefär samma känsla har infunnit sig.
Posted on: 2008/4/15 16:38
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
![]() Jag vill få det till att det var Ronnies bil i positionen där James Hunts bil illustreras. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
ja jag med..han blev trängd imellan 2 bilar..bakdäcken tog i varann med körbanorna och ronnies bil slungades rakt upp i luften..måsta vara en helvetes energi som skickar en bil med förare rakt upp i luften, fast dom hade ju rejäla motorer på den tiden.
Posted on: 2008/4/15 17:34
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Cirka 500 hk. Synd att inte Ronnie fick låna Marios Lotus 79a andrebil, utan fick ta sin gamla Lotus 78a. Ronnie råkade krascha sin 79a på kvalificeringen och kvalificerade med sin 78a istället.
Men visst var det rysliga krafter... konstigt bara att vi bägge minns samma sak, men fel... Hmmm |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Samtidigt dök BMW upp i F1 med en motor som kallades L4T (4 cyl) som tack vare reglementet strokades ner till 1500 kubik och man kunde där igenom klämma på en turbo som gav den lilla motorn 900 hkr. Motorn användes också i en BMW 318 på Wathkins glenn i mitten av 70-talet där Ronny fick provköra den, hans utlåtande var att F1.an kändes som en flyttbuss vid jämförelse, det spann tom. på rakorna....sedamera förbjöds Turbo i F 1 samanhang enbart för att det börjat gå för fort... det va tider det... ![]()
Posted on: 2008/4/15 19:10
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jag älskar BMW. Har själv haft en M5 E34 och en M5 E39 har aldrig kört en bil som har vassare temprament, men de är så snälla att köra. Jag hade Porsche 911 3.0 som favorit innan, men BMW knäcker... (Ok, ok, jag erkänner... Jag har aldrig lyckats häva Porschens kast med bakvagnen ännu i kurvor med hög fart) |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Posted on: 2008/4/15 21:26
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ju mer jag forskar om Ronnies död desto djupare kommer jag. Tycker det är tragiskt att Mario Andretti blev världsmästare samma år Ronnie dog. Titeln borde ges till Ronnie postumt |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login