vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Hur WTC 1 och 2 rasen lät
Jag har precis tittat på Discoverys dramadokumentär och de visade åter rasen av WTC 1 och 2 men nu fick min häftiga hembio stå för ljudet.

När WTC 2 rasade lät det precis som när ett tåg bromsar in och vagnarna slår in i varandra.

När WTC 1 rasade lät det likadant, som en inbromsande tåg. En av de överlevande brandmännen som stängdes in i WTC 1 när det rasade sa att raset lät som ett tåg (!) som spårat ur och gick på sylarna.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Hur WTC 1 och 2 rasen lät

See User information
Quote:

zink wrote:
Jag har precis tittat på Discoverys dramadokumentär och de visade åter rasen av WTC 1 och 2 men nu fick min häftiga hembio stå för ljudet.

När WTC 2 rasade lät det precis som när ett tåg bromsar in och vagnarna slår in i varandra.

När WTC 1 rasade lät det likadant, som en inbromsande tåg. En av de överlevande brandmännen som stängdes in i WTC 1 när det rasade sa att raset lät som ett tåg (!) som spårat ur och gick på sylarna.

ja och betydligt fler har påpekat att man hört explosiner flera våningar nedanför, vad vill du komma fram till?

Posted on: 2006/9/11 8:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

Mr.P wrote:
Quote:

zink wrote:

ja och betydligt fler har påpekat att man hört explosiner flera våningar nedanför, vad vill du komma fram till?

I bra ljud finns inget som tyder på att bomber satte igång raset. Tvärtom man hör ett metallist rytmiskt ljud klong, klong klong som både jag och även brandmannen senare i programmet sa lät som ett tåg. I videorna på webben låter detta ljud p.g.a. komprimeringen bara som ett muller och kan därför tolkas i olika riktningar.

Då kameran filmade snett uppåt vid raset och stod nära basen av byggnaden så borde en explosion har hörts. De mest anmärkningsvärda är dock att de överlevande brandmännen inne i byggnaden inte hörde någon explosion. De höll på att bära ut en skadad kvinna när WTC 1 rasade och då var de om jag minns rätt på ca 20:e våningen.

En annan anmärkningsvärd detalj var att redan när de första brandmännen anlände till WTC 1 insåg det att uppdraget var livsfarligt och att de inte säkert skulle överleva dagen.

Är det verkligen ingen av ni som tror på de alternativa teorierna som har Discovery? Det känns lite avigt att ingen såg programmet så vi kunde diskutera saker efter att ha sett samma program. Annars blir det jag som såg programmet som ska övertyga er om vad det visade vilket är mindre lyckat.

See User information
Som någon professor kommenterade angående detta så är ljuden uppenbart editerade eftersom dom kommer exakt på träffen även på bilder tagna kilometrar ifrån.

Om man tagit ett ljud från en tätare tagning eller återskapat det i brist på bra upptagningar (tätare tagningar kan vara för distade) vet jag inte.

Inte heller vilken betydelse det har!?

Posted on: 2006/9/11 8:57

Anonym
Quote:

cicero wrote:
Som någon professor kommenterade angående detta så är ljuden uppenbart editerade eftersom dom kommer exakt på träffen även på bilder tagna kilometrar ifrån.

Om man tagit ett ljud från en tätare tagning eller återskapat det i brist på bra upptagningar (tätare tagningar kan vara för distade) vet jag inte.

Inte heller vilken betydelse det har!?

Du får komma med mer information om "någon professor" för detta är svårt att kontrollera då sökningar på detta ämne ger för många träffar på spelfilmen "World Trade Center" som t.ex. sökningen "sound WTC edit".

See User information
Quote:

zink wrote:
En annan anmärkningsvärd detalj var att redan när de första brandmännen anlände till WTC 1 insåg det att uppdraget var livsfarligt och att de inte säkert skulle överleva dagen.

Vill inte vara petig men alla bränder är farliga och dom riskerar livet varje gång dom går in i en byggnad. Specielt när det är så pass många våningar upp, tak rasar in ibland och elden kan ganska lätt stänga in dom om dom inte är försiktiga m.m... och det hjälper ju inte när dom sett planen krasha in i byggnaden så självklart räknade dom med att det skulle vara farligt.

Om jag inte har helt fel heller så finns det väl många brandmän som vittnat om explotioner också?

Posted on: 2006/9/11 9:16
"Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power."

See User information
Jag har säkerligen hört en interjuv med en annan branman som sa någonting i stil med.

'Det var ett vanligt jobb, vi skulle bara släcka elden. Jag kunde alldrig drömma om att tornen skulle rasa'

Och han var då inte konspiratoriskt lagt, tror att det var Norde Brothers dokumentären, men kommer inte ihåg.

Posted on: 2006/9/11 9:40
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Quote:

zink wrote:
Du får komma med mer information om "någon professor" för detta är svårt att kontrollera då sökningar på detta ämne ger för många träffar på spelfilmen "World Trade Center" som t.ex. sökningen "sound WTC edit".

Jag har lite svårt med det ibland eftersom jag ofta sitter på jobbet och har artiklarna hemma. Vet dock att jag postat artikeln i vilket professon nämner detta (som en passus) här innan.

Å andra sidan spelar det faktiskt ingen roll eftersom vem som helst kan räkna ut att om ljudet kommer samtidigt som träffen på en bild tagen en kilometer ifrån är ljudet justerat åtminstånne i relation till tidsaxeln.

Frågan om dom redigerat det och lagt till ljudeffekter var min spekulation. Men eftersom jag jobbar som filmare sedan ~1984 vet jag att det inte är konstigt att man förstärker ljud genom att mixa flera ljud i varandra eller lägger till syntetiska effekter för att dramatisera ett klipp. Det görs t.o.m. på nyhetsrapporteringar där man allt oftare kan höra dramaturgisk musik i bakgrunden.

Om jag skulle lyfta fram det hemska i en dylik situation skulle jag med alla säkerhet blanda flera explosioner tagna på platsen med skrik från gatan med jetplansljud tagna från en ljudbank och dramatisk musik o.s.v.

Så om man skall använda ljudet från en dokumentär för att analysera kollapsen bör man gå till råmaterialet inte ett klipp ur den slutliga filmen. Det är det som är min poäng.

Jag har relativt många sådana klipp d.v.s. råmaterialklipp hemma om ni vill göra en jämförelse.

Posted on: 2006/9/11 10:09

See User information

Posted on: 2006/9/11 10:34

Anonym
<span>Quote:
micro wrote: Jag har säkerligen hört en interjuv med en annan branman som sa någonting i stil med. 'Det var ett vanligt jobb, vi skulle bara släcka elden. Jag kunde alldrig drömma om att tornen skulle rasa' Och han var då inte konspiratoriskt lagt, tror att det var Norde Brothers dokumentären, men kommer inte ihåg.

Brandmannen de intervjuade i Discoverys dramadokumentär som var brandledare insåg på en gång att när WTC 2 rasade var de i stor kris så han beordrade omedelbar utrymning. Under den hittade de den skadade kvinnan och trots krisen hjälpte de henne. WTC 1 rasade innan de hann ut men både&nbsp;brandmännen som hjälpte kvinnan och kvinnan överlevde så alla intervjuades i programmet.<p>&nbsp;</p></span>

Anonym
Quote:

Att personer uppfattade explosioner i raset är inget förvånande. Samma hände i varuhusraset i Sydkorea. De slamrar och smäller när hus kollapsar.

I mitten av videon säger några att det lät bom, bom, bom. Det var det ljudet jag och brandmannen tyckte att det lät som ett tåg.

Flera av scenerna i videon på yourtube fanns med i Discoverys dramadokumentär och det låter definitivt annorlunda med bra ljud än med ljudet på webben.

Anonym
Quote:

cicero wrote:
Quote:

zink wrote:

Jag har lite svårt med det ibland eftersom jag ofta sitter på jobbet och har artiklarna hemma. Vet dock att jag postat artikeln i vilket professon nämner detta (som en passus) här innan.

Å andra sidan spelar det faktiskt ingen roll eftersom vem som helst kan räkna ut att om ljudet kommer samtidigt som träffen på en bild tagen en kilometer ifrån är ljudet justerat åtminstånne i relation till tidsaxeln.

Frågan om dom redigerat det och lagt till ljudeffekter var min spekulation. Men eftersom jag jobbar som filmare sedan ~1984 vet jag att det inte är konstigt att man förstärker ljud genom att mixa flera ljud i varandra eller lägger till syntetiska effekter för att dramatisera ett klipp. Det görs t.o.m. på nyhetsrapporteringar där man allt oftare kan höra dramaturgisk musik i bakgrunden.

Om jag skulle lyfta fram det hemska i en dylik situation skulle jag med alla säkerhet blanda flera explosioner tagna på platsen med skrik från gatan med jetplansljud tagna från en ljudbank och dramatisk musik o.s.v.

Så om man skall använda ljudet från en dokumentär för att analysera kollapsen bör man gå till råmaterialet inte ett klipp ur den slutliga filmen. Det är det som är min poäng.

Jag har relativt många sådana klipp d.v.s. råmaterialklipp hemma om ni vill göra en jämförelse.

Men hur vet du att inte också dina videoklipp har redigerat ljud? Man har ju hittat en video med förfalskat explosionsljud. Sök på forumet om ni vill veta mer om detta.

See User information
Quote:

zink wrote:
Men hur vet du att inte också dina videoklipp har redigerat ljud? Man har ju hittat en video med förfalskat explosionsljud. Sök på forumet om ni vill veta mer om detta.

Nej det är sant det vet jag inte!
Om jag fick tag i råmaterialet skulle jag kunna avgöra det men inte med ett digitaliserat mediaformat. Speciellt inte äldre streamformat som har ganska dålig synk mellan ljud och bild.

Men å andra sidan har jag inte påstått att ljudet bevisar varesig det ena eller det andra, så!?

Det är ju betydligt enklare att förfalska ljud än bild eftersom bildmanipulation lämnar ganska tydliga spår efter sig. Medans ett professionellt ljudkollage måste analyseras av proffs gärna med utrutsning som kan visualisera brusbilderna i atmosfärljudet o.dyl.

Men jag har en del klipp som i alla fall påstås vara direkt från kameran och det skulle vara intressant att jämför ljudet på ett antal av dessa för att se om det finns några likheter/olikheter.

I detta skede är ju båda lika intressanta. T.ex om sekventiella explosioner kan höras eller om ljudet inte stämmer mellan två klipp som visar samma sak.

Posted on: 2006/9/11 13:47

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper