vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Sojalecitin

See User information
En ingrediens som finns i ALLT godis och kakor med udantag för ca 1%. För att utvinna lecitinet ur sojabönan används i vissa fall bensin. Sojalecitin är värmekänsligt och enligt en studie hettar man därför inte upp sojan tillräckligt för att all bensin skall dunsta. Alltså kan det finnas spår av bensin kvar i sojalecitinet som vi ”avnjuter” genom chokladen.
När det gäller vissa typer av och margarin typ lätta, euroshopper mfl så innehåller dessa också sojalecitin men i mkt högre andel.

Jag har börjat bojkotta allt godis inklusive naturgodis (vilket också undantagslöst innehåller sojalecitin och E621) De margariner med sojalecitin använder jag aldrig igen, måste vara rent hälsovådligt.
Funktionen i choklad och godis är att sojalecitinet binder ihop det så att det håller samman, tydligen något som är svårt att göra med ngt annat ämne enligt tillverkarna?
I billighetsmargarin gör de ju det troligtvis för att blanda ut och spara på kostnader.
Vad tror och tycker ni om sojalecitin?

En ganska bra artikel: http://ekologiskchoklad.blogspot.com/2008/09/sojalecitin.html

Posted on: 2008/10/26 20:05
"The force combines us, penetrates us and keeps the hole galaxy together" - Obi-Wan Kenobi
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Sojalecitin

See User information
Vet inte så mycket förutom att soja kan framställas på vis som skadar den som äter det, och att soja dessutom kan göra män mer feminina.

Men, man kan ju försöka undvika sojalecitin, är väl inget som man måste ha för att överleva och utan godis och en del chokladsorter kan man leva.

Posted on: 2008/10/26 21:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Sojan brukar dessutom oftast komma från GMO-framställda sojabönor..

Posted on: 2008/10/26 21:27
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Quote:

TeBe skrev:
Sojan brukar dessutom oftast komma från GMO-framställda sojabönor..

...vars modifiering går ut på att tåla mer bekämpningsmedel (RoundUpready), de odlas i enorma monokulturer som antingen är skövlad regnskog eller mark självförsörjande bönder tvingats lämna för att flytta till slummen.

Posted on: 2008/10/26 21:36

See User information
Och med det så vill Despertando säga att Roundup ( Monsanto ) är bra grejjer, eller?

Posted on: 2008/10/26 22:01
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Jag anklagade dig en gång för att läsa mina inlägg som fan läser Bibeln. Mitt påstående stämmer tydligen fortfarande.
Vad, bortsett från din vilja att söka en konflikt med mig, får dig att tolka det så? Läste du ens hela inlägget?

Posted on: 2008/10/26 22:06

See User information
Det var helt enkelt bara en simpel fråga, din åsikt om GMO kom aldrig fram i inlägget ovan och i din antydan så verkade det som om du tyckte att GMO/Roundup var nyttigt/bra..

Posted on: 2008/10/27 19:31

/Benjamin Franklin

See User information
"enorma monokulturer...skövlad regnskog...tvingats...flytta till slummen."
Ja, med tanke på att mitt inlägg var proppfullt med exempel på positiva följder av sojaodlingen är det inte svårt att se hur du kunde tro det.

Posted on: 2008/10/27 19:41

See User information
Sojalektin brukar användas istället för gelatin. Jag har ingen direkt koll om sojalektin, med gelatin av svin äter jag inte, och då menar jag inte något svin här på forumet.

När det gäller smör så ska man nog bojkotta all form av "lätt" smör. Massor av skit i det, bättre att använda riktiga varor.

Posted on: 2008/10/28 19:41

Anonym
Quote:

Pennan skrev:
Sojalektin brukar användas istället för gelatin. Jag har ingen direkt koll om sojalektin, med gelatin av svin äter jag inte, och då menar jag inte något svin här på forumet.

När det gäller smör så ska man nog bojkotta all form av "lätt" smör. Massor av skit i det, bättre att använda riktiga varor.

Sojalecitin används ju som emulgeringsmedel för att få ihop vatten och fett - används inte gelatin för att tjocka till något bara?

See User information
Man tjockar väl till när man binder vatten och fett? ;)

Vad jag har förstått så har vissa företag gått från gelatin till sojalektin i t.ex. godis, att de har ungefär samma resultat. Man fluffar till dem, typ skumm, mjukt godis.

Posted on: 2008/10/29 10:05

Anonym
hmmm, skumt

Undrar om gelatin kan fungera som emulgeringsmedel.
Agar-agar har, tror jag, en del istället för gelatin, kanske i glass mm.

Det står om det en bit ned här:
http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33,3500256&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=5478256

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper