vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Fluor i sondmat!

See User information
Jag tog tillfället i akt och kikade på en påse sondmat igår och kunde i innehållsförteckningen läsa att den innehåller natriumfluorid.

Så... kan nån vänlig själ förklara för mig varför fluor (som ska vara "bra för tänderna") tillsätts i sondmat? Skulle det vara för de gångerna maten stöts upp igen av den sjuke? "Kräks och fluor - gör underverk för dina tänder"? Jag tvivlar.

Det är inte meningen att sjuka ska bli friska, de ska bli sjukare och sjukare och därmed köps fler och fler "mediciner". Och när den första medicinen inte fungerar så köps en annan... och sen fortsätter det så.

Dessutom så köps antagligen avfallet från aluminiumindustrin upp av läkemedelsföretagen och på så vis tjänar de pengar på varandra, men framför allt så tjänar de på att hålla oss sjuka.

Jag måste säga att det spritter i mitt skjutgalna gamla finger. >:(

Posted on: 2009/10/16 6:24
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Fluor i sondmat!

See User information
Intressant! Det gick inte att utläsa hur mycket fluor det var? Horribelt ändå, att man ska få det i mat! Tror det går lite i linje med Duraphat-tandkrämen, som privata tandvårdsbolag reser runt till landets ålderdomshem och säger att man bör gå över till på gamlingarna. Duraphat innehåller 5000 ppm, fem gånger så mycket som vanlig tandkräm...intressanta saker från bipacksedeln är:

"inte lämpligt för barn och ungdomar under 16 år" (betänk då att många små tanter väger mindre än en genomsnittlig tonåring)

"erfarenhet av användning på gravida saknas, rådgör med läkare innan användning"

"för att förhindra att fluor lagras i kroppen, ska det totala intaget av fluor utvärderas innan användning"

...intressant att de faktist medger att fluor kan lagras i kroppen, har hört så många fluor-ivrare säga att det inte kan hända...

Posted on: 2009/10/16 9:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det går att på http://nutricia.se/ läsa deras PDF:er om olika sorters sondnäring och av vad jag hittat så ligger den högsta nivån av fluor på 0,15 mg per 100 ml.

Alltså, vad är det för fel på folk? Fluor är hälsovådligt.

"WARNING: Keep out of reach of children under 6 years of age. If you accidentally swallow more than used for brushing, seek professional help or contact a poison control center immediately."

Som ung och dum så hände det att jag tuggade i mig lite extra tandkräm och svalde den för att man inbillade sig att man skulle få bättre andedräkt. Vansinnigt.

Posted on: 2009/10/16 11:55

See User information
Hm, ja visst svalde man ibland som barn och även senare, ingen pratade om att det var farligt då. Sen tar man ändå upp en hel del via munslemmhinnan så det finns ingen säker tandborstning med fluortandkräm egentligen heller (många läkemedel, bla psykofarmaka, ges som frystorkade tabletter som ska smälta under tungan för folk med sväljproblem och alla som nån gång har snusat har ju känt vilken effektiv passage munnens slemhinnor är).

Här är en fruktanvärt bra artikel om fluor och tandborstning, komplett med vetenskapliga referenser för alla halvvakna som tvivlat och tänkt, jaja, lite fluortandkräm är väl inte hela världen, då hade ju någon stoppat det...hm. (Edit: Bla min fru tror fortfarande att fluortandkräm är bra - hon tror att 9/11 var ett insiderjobb, men hon går inte med på det här med tandkrämen, så hård är indoktrineringen om fluor och tandtroll under uppväxten, hon vägrar ge sig och tycker att fler tandläkare borde slå larm om fluor var så dåligt...om nån vet mer bra faktaspäckade sidor/filmer än den här under om farorna med fluor så får ni gärna tipsa på forumet...eller berätta om hur ni har lyckats "omvända" någon angående fluor.)

http://art-bin.com/art/sallstrom_sw.html

Posted on: 2009/10/16 17:20

Edited by AladdinSane on 2009/10/16 17:36:59

See User information
För att föra tråden närmare till där Kaerlekssoldat startade den så kan jag även rapportera att så kallad näringsdryck som är standardmat på svenska ålderdomshem också har fluor i sig! Var och kollade detta när jag var och hälsade på ett sommarjobbställe häromdagen. Det står inte på flaskorna men på kartongen som jag såg överst i pappersåtervinningen. Trevligt av allas vårt favoritföretag Nestlé. Detta är alltså samma gamlingar som alla har fått sin vanliga tandkräm utbytt till Duraphat - "för att förhindra att fluor lagras i kroppen, ska det totala intaget av fluor utvärderas innan användning". Ingen sådan utvärdering förekommer. Ingen har koll på hur många flaskor av näringsdrycken som ges ens, på helger när bemanningen är låg får många som egentligen har god aptit näringsdrycken istället för kvällsmat för "man hinner inte mata dom". Det är Sverige idag...fluor är ett nervgift för fan och här är en studie som ska debunka kvicksilvers farlighet för immunförsvaret, den gör det men den visar även att fluor i låga "terapeutiska halter" skadar immunceller...http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=465

Posted on: 2009/10/27 16:39

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper