vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Downs syndrom går det bota.

See User information
Jag är främst intresserad av om det finns de som sk fixat någon med downs syndrom att bli bra eller fungera bättre eller helt bra.

Jag har haft en rad med diskussioner på andra forum och jag hoppas ni har något att tillägga.

Jag tror nämligen att det går att fixa då jag har hört en berätta så som jag anser trovärdig.

Posted on: 2006/8/24 14:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Downs syndrom går det bota.

See User information
Hur menar du bota? Downs syndrom beror ju på en kromosomstörning.

Posted on: 2006/8/24 15:03
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jo trots kromosomstörningen så ska man kunna få dessa människor att må bra eller helt bra.
Bota=bli helt bra.
Även allt är ju bra att få höra om även de som mått väldigt mycket bättre.
Hadde du något bra exempel??

Posted on: 2006/8/24 19:13

Anonym
Jag läste om en mamma som valde att föda sin dotter trots att hon under graviditeten via fostervattenprovet fått veta att fostret hade Downs Syndrom.

Den mamman sa att hon aldrig ångrat det beslutet en sekund och att hennes dotter är så full av kärlek och lycka som spridit sig som en kärlekssmitta till hela familjen.

Kanske var det meningen att just denna familj skulle få dela denna unika varelses kärleksbaciller. Skall man bota sånt?

See User information
De flesta med downs syndrom förefaller ju må mycket bättre än "vanliga" människor. Jag tror vi har mycket att lära av dem. De är ofta spontana, ärliga och glada utan våra hycklande masker. Rätt underbara människor. Jag har träffat åtskilliga och det gäller åtminstone de flesta av dem.

Jag tror att det snarare är vi andra som behöver bli botade.

Posted on: 2006/8/24 19:20

See User information
Quote:

Lightsaber wrote:
De flesta med downs syndrom förefaller ju må mycket bättre än "vanliga" människor. Jag tror vi har mycket att lära av dem. De är ofta spontana, ärliga och glada utan våra hycklande masker. Rätt underbara människor. Jag har träffat åtskilliga och det gäller åtminstone de flesta av dem.

Jag tror att det snarare är vi andra som behöver bli botade.

Ja att de är glada i att få göra vissa skitsaker som andra inte vill göra ochså.. Jo de kan verkligen vara glada för allt men samtidigt vara en börda för samhållet.
Jag vet har jobbat med utvecklingsstörda ett tag.
Jag tror ändå att vi alla skulle tjäna på att hjälpa dessa att må bättre.

Posted on: 2006/8/24 20:17

See User information
Jag har jobbat med utvecklingsstörda i 10 år och är kontaktperson till en kille med downs syndrom. Vad beträffar arbete de utför så är det ju relativt vad som är skitsaker. Det viktiga är väl att det känns meningsfullt för dem? Sen är det ju självklart attt vissa personer är mer krävande än andra och behöver mer stöd. Visst ska vi försöka hjälpa dem så mycket vi kan, bara en känslokall cyniker kan väl tycka annat.

Posted on: 2006/8/24 20:24

Edited by Lightsaber on 2006/8/24 20:42:06

See User information
Quote:

Annakarin wrote:
Jag är främst intresserad av om det finns de som sk fixat någon med downs syndrom att bli bra eller fungera bättre eller helt bra.

Jag har haft en rad med diskussioner på andra forum och jag hoppas ni har något att tillägga.

Jag tror nämligen att det går att fixa då jag har hört en berätta så som jag anser trovärdig.

Bota downs syndrom? Inte utan att vi utvecklar metoder för avancerad genterapi som utförs på fosternivå.

Få dem att må bra är väl enkelt: Behandla dem som individer och visa dem respekt så skall du se att de inte mår sämre än någon annan av oss ...

Posted on: 2006/8/25 5:37

Anonym
Quote:

Annakarin wrote:

Bota för vem? Är det för förräldrana eller för den drabbade?
AnnaKarin svara på mina frågor.

See User information
Quote:

skeptisk1 wrote:
Quote:

Annakarin wrote:

Bota för vem? Är det för förräldrana eller för den drabbade?
AnnaKarin svara på mina frågor.

Naturligtvis så är det för både föräldrarnas och deras egens skull.
Att ett barn följer med mera i skolan tjänar väl alla på?

Posted on: 2006/8/25 11:38

See User information
Det exempel jag hadde på killen som gick i skolan där höll mamman på ett helt år med honom och minns inte om det sas att hon masserade hans fötter varje kväll innann han skulle sova. Det blev som en rutin har jag för mig de sa.

Posted on: 2006/8/25 11:52

Anonym
Quote:

Annakarin wrote:

Att ett barn följer med mera i skolan tjänar väl allapå?

Phu! Va fan! Har hissen stannat på halva vägen?
**dunkar huvudet blå av människors dumhet**.

Bättre kan du. En gång till , skall glömma vad du nyss skrev.

See User information
Quote:

skeptisk1 wrote:
[quote]
Annakarin wrote:

Att ett barn följer med mera i skolan tjänar väl allapå?

Phu! Va fan! Har hissen stannat på halva vägen?
**dunkar huvudet blå av människors dumhet**.

Bättre kan du. En gång till , skall glömma vad du nyss skrev. [/quote

Vad är det för svar du kräver av mig?
Jag vill främst veta om någon blivit bättre från downs syndrom!!
Är det något fel att fråga??
Jag tycker det är självklart man vill veta om så kan hända trots någon slags etik som säjer att de inte får må bättre eller?
Bankar du huvet pga mina frågor så kan du inte må så bra aj!!

Posted on: 2006/8/25 12:15

Anonym
Jag tar det VÄLDIGT enkelt.

Att vara ovis och ställa frågor ÄR BRA.
Att "bota" Downs Syndrom för att ungen skall hänga med i skolan ÄR INTE BRA
Att tro att Downs Syndrom går att fixa ÄR INTE BRA.

De två sista är väldigt korkade frågor.
Kan det vara så att ....

Mod. borde låsa och kasta bort tråden till dit där den hör hemma.

See User information
Quote:

skeptisk1 wrote:
Jag tar det VÄLDIGT enkelt.

Att vara ovis och ställa frågor ÄR BRA.
Att "bota" Downs Syndrom för att ungen skall hänga med i skolan ÄR INTE BRA
Att tro att Downs Syndrom går att fixa ÄR INTE BRA.

De två sista är väldigt korkade frågor.
Kan det vara så att ....

Mod. borde låsa och kasta bort tråden till dit där den hör hemma.

Så det är med andra ord som du säjer inte bra om barn hänger med i skolan samt inte bra att folk slipper downs syndrom.
Nä du tillför inget till debatten förutom frågasättande och det har jag hört förut.
Vad säjer du till mig om forskare kommer fram till eller har kommit fram till att downs syndrom går att bota då??
Vilken rätt har du att kasta bort tråden?
Äh förresten varför bryr jag mig om dig igentligen. Bättre att inte läsa dina meddelanden.

Posted on: 2006/8/25 15:00

Anonym
annakarin:

Visst har du rätt att fråga vilka frågor du vill! Det är ok med mig... men du kanske inte skall förvänta dig att få de svar du önskar.

En dialog är bra om den leder framåt... annars är den ju rätt meningslös.

Tror inte att någon med Downs syndrom hade ägnat så mycket tangentbordsenergi åt att diskutera detta. Ett sundhetstecken kanske!

Men för att återgå till trådens början så hävdar du att du "tror" att det går att bota syndromet, det är väl egentligen väntat att du inte kan få ett vettigt svar eftersom ingen vet!

Jag "tror" att de flesta som svarat på din fråga istället valt att stå på "Downs syndrom" människornas sida och förklarat att det kan vara ok att inte vara som alla andra!

See User information
En översvallande empati som strålar från er herrar skeptisk1 och jaxtone. Om man är skadad för att man håller till på vaken vad ska man då säga om självgoda rabiata tangentsbordsfilosofer som spyr sin svada över folk som inte har eran "realistiska" verklighetsförankring.

Ta en funderare på det här:

"En cyniker är en person som kan tänka sig att sätta eld på sin grannes hus bara för att steka sina ägg."

Posted on: 2006/8/25 16:12

Anonym
Sen finns det något som är väldigt förlösande men ändå allvarligt och det är irono. Alla förstår inte ironi, därför är det så vansklit att använda det. Jag syftar på tråden om vaken. det var inte allvarligt menat. jag menar, jag hänger ju här. Därför trodde jag att det skulle förstås.
Jag ber om ursäkt till alla som tog illa vid sig.
Sorry grabbar och tjejer med för den delen.

Anonym
Rabiat? Bara för att alla inte tycker som dig så behöver du väl inte ta i så där...

Jag tycker fortfarande att det Skeptisk 1 skrev var något av det roligaste någon skrivit på länge härinne... alldeles sant är det ju också... Eller, nåja... det beror väl på med hur mycket allvar man tar sig själv!

P.S.

Lightsaber:
"En cyniker är en person som kan tänka sig att sätta eld på sin grannes hus bara för att steka sina ägg."

Fan du kan ju också vara riktigt rolig

See User information
Ja här är det då ingen givande diskussion iallafall det är klart. synd vi inte kan få till det.
Pajkastning kan vi väl göra annan stans. Dessutom är jag för gammal för att kasta paj. Jag brukar äta upp den. mums..

Posted on: 2006/8/27 8:40

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper