vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Tvångstankar - OCD
OCD är ju ett begrepp som uppmärksammats under senare år. Undrar över varför i många fall fler och fler yngre människor lätt fastnar i tvångsmässiga beteenden. Kan det ha ett samband med taskig framtidstro och ett allmänt stresstillstånd som man känner att man själv inte kan påverka eller är det p.g.a. kemiska obalanser i hjärnan som kan orsakas av yttre miljö?

Det är ju inte svårt att känna en viss empati för de drabbade men i slutändad finns det ju även de som har så allvarliga symptom att de riskerar att göra både sig själva och andra illa.

De flesta som lider av tvångssyndrom har både tvångstankar och tvångshandlingar. Tvångstankar är återkommande och ihållande tankar, impulser eller fantasier. Dessa upplevs som inkräktande, meningslösa och orsakar kraftig ångest, äckel eller obehag. Exempel på tvångstankar är; tänk om det börjar brinna, blir översvämning eller tänk om jag slänger min baby i golvet.

Tvångshandlingarna utför den drabbade för att förhindra obehag eller en fruktad händelse.

Tvångshandlingar handlar om upprepade beteenden eller ritualer (exempelvis handtvätt eller upprepade kontroller av kranar, lampor, spisen, kaffebryggaren etc innan man går ut).

Källa: http://www.ananke.org/

Här är en länk till en film om dessa tvångstankar:

Stor film 7.2 MB

Liten film 2.7 MB

Och ett test man kan göra:

MBSjälvtest

Samt lite mer info på Wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssyndrom

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Tvångstankar - OCD

See User information
Quote:

jaxtone wrote:
OCD är ju ett begrepp som uppmärksammats under senare år. Undrar över varför i många fall fler och fler yngre människor lätt fastnar i tvångsmässiga beteenden. Kan det ha ett samband med taskig framtidstro och ett allmänt stresstillstånd som man känner att man själv inte kan påverka eller är det p.g.a. kemiska obalanser i hjärnan som kan orsakas av yttre miljö?

Det är ju inte svårt att känna en viss empati för de drabbade men i slutändad finns det ju även de som har så allvarliga symptom att de riskerar att göra både sig själva och andra illa.

De flesta som lider av tvångssyndrom har både tvångstankar och tvångshandlingar. Tvångstankar är återkommande och ihållande tankar, impulser eller fantasier. Dessa upplevs som inkräktande, meningslösa och orsakar kraftig ångest, äckel eller obehag. Exempel på tvångstankar är; tänk om det börjar brinna, blir översvämning eller tänk om jag slänger min baby i golvet.

Tvångshandlingarna utför den drabbade för att förhindra obehag eller en fruktad händelse.

Tvångshandlingar handlar om upprepade beteenden eller ritualer (exempelvis handtvätt eller upprepade kontroller av kranar, lampor, spisen, kaffebryggaren etc innan man går ut).

Källa: http://www.ananke.org/

Här är en länk till en film om dessa tvångstankar:

Stor film 7.2 MB

Liten film 2.7 MB

Och ett test man kan göra:

MBSjälvtest

Samt lite mer info på Wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssyndrom

Tvångsmässigt... om man inte själv kan styra det så är det någon/något annat som ligger bakom - det heter besättelse.
Kan man låta bli att tänka en längre stund... varför inte, är vi inte herrar i vår egen kropp?

Har att göra med hela vår tid degenering, att människa går vägar som leder bort, söker utanför sig själv - saknar kanske något, så fås man att välja sådant som annat "bakom ryggen" väljer åt en, det svarta(/röda), tatueringar och piercningar, + all pervobegärsliv. Människan har mycket gett upp sin mänsklighet till andra väsen, de har utrymme i våra kroppar, och styr våra tankar och beteenden. Livet så här på i sluttampen av en civilisation är inte så human, utan mer som en enda stor Rättspyksavdelning.

Posted on: 2006/12/22 16:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Psy-Ops

Anonym
Men tanken måste ju i så fall vara att uppmana alla dessa offer för tvångsmässiga ritualer att bryta mot dem så ofta de orkar och hinner. Det finns ju viktigare saker att göra än att gå 92 varv runt lyktstolpar eller borsta tänderna och knyta skorna 1000 gånger om dagen. Eller?

En sak jag uppmärksammat är att många av dessa offer har ett översvallande begär av att skydda sina medmänniskor från sjukdomar, död och olycka. Det utmynnar då i tvångsritualer som de tror skall skydda sina närmaste från att råka illa ut.

Jag brukar mest känna för att gå fram och ge vederbörande en stor fet kram och säga att det kommer att bli bra... (nu är inte jag den kramiga typen så det är en jävla uppoffring från min sida).

En annan sak man kan pröva är att introducera dessa vilsna själar till verklighetens första lag som lyder att var och en till viss del styr sitt eget öde och där var och en måste ta ansvar för sin egen lycka, sjukdom, död eller olycka.

Detta ansvar inte vilar på den OCD drabbades axlar just därför att livet är en resa där det är av yttersta vikt att var och en lär sig att utstå både lycka och elände av egen kraft. Hur skall vi annars lära oss någonting överhuvudtaget?

Varannnangångsmetoden är skitbra... d.v.s. att man uppmuntrar den drabbade att varannan gång strunta i rösterna eller tvångsmekanismerna eller det som är unikt för just dem.

Jorden snurrar ju vidare oavsett om de blinkar 1 eller 1000 gånger om dygnet!

See User information
Quote:

jaxtone wrote:
Men tanken måste ju i så fall vara att uppmana alla dessa offer för tvångsmässiga ritualer att bryta mot dem så ofta de orkar och hinner. Det finns ju viktigare saker att göra än att gå 92 varv runt lyktstolpar eller borsta tänderna och knyta skorna 1000 gånger om dagen. Eller?

Jo, men om man inte så mycket är sig själv så har man inte så mycket viljekraft att kunna göra det, det är ju annat som tagit över. Indianerna i nordamerika hade kanske sina ritualer, metoder och de rökte ut det... i tältet... i kristna sammanhang talar (talade...) man om djävulsutdrivning...

Posted on: 2006/12/23 10:45
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

Anonym
Novax!

Det finns ett midre dramatiskt alternativ som stavas medmänniska med empati, livserfarenhet och självinsikt.

Det är dock en bristvara nuförtiden!

See User information
Quote:

jaxtone wrote:
Novax!

Det finns ett midre dramatiskt alternativ som stavas medmänniska med empati, livserfarenhet och självinsikt.

Det är dock en bristvara nuförtiden!

Javisst, det är bra...! Mycket av de där tokerierna är nog för en del på grund av problem/upplevelser, från dåliga föräldrar mm, så uvecklas tvångsbeteenden och störningar. Då behöver de som "drabbas" se vad på vad det har med en själv att göra, då det är två om en tango - karmatiska kopplingar. Man måste ta itu med det som döljs bakom tvångsgrejer, släppa på saker, inte döma andra osv, och se vad man har för saker själv i det som man tycker var svår uppväxt, felaktig behandling, orättvist mm. Nu menar jag bara en del människor, vissa håller på med tvångsmönster/tankar mm, och tar inte itu med det som är bakom. Säkert bra att släppa bitterhet, och förlåta andra istället, se att de förmådde inte bättre. Kan man dessutom se det lite andligt - att det handlar om karma, så är slaget nästan vunnet redan.

Så tror jag (vet) att för många som har tvångsmässiga tankar och beteenden så har det koppling till biokemiska obalanser, näringsbrister - skräpmat, tillsatser osv. Man får inta rapsolja/linföolja, vitaminer + mycket av lättupptagliga mineraler!
+ back to basic, till naturen, ut med tv, dator, arbeta med kroppen, hugga ved, grunda sig...

Posted on: 2006/12/23 11:26
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

Anonym
Quote:
Novax:
Så tror jag (vet) att för många som har tvångsmässiga tankar och beteenden så har det koppling till biokemiska obalanser, näringsbrister - skräpmat, tillsatser osv. Man får inta rapsolja / linfröolja, vitaminer + mycket av lättupptagliga mineraler!
+ back to basic, till naturen, ut med tv, dator, arbeta med kroppen, hugga ved, grunda sig...

Låter himla vettigt! Svårigheten lär väl vara att få den drabbade att för en stund sluta upp med tvångsmanierna och ge sig ut på en mer fysisk resa för att som du mycket riktigt påpekar (grunda sig).

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper