vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Lissabonfördraget, när röstar riksdagen?

See User information
Jag vill inte ha något Lissabonfördrag, är det någon som har koll på när det är tänkt att röstas igenom, om folk visste när så kunde man nog kunna skapa en storm i den så kallade blogosfären och samla en del utanför riksdagen.

Eller varför inte generera litet epost till riksdagen, jag har skickar mail och Lissabonfördraget tidigare, skickar gärna igen :)

Epost-lista bör finnas på vaken fortfarande?

Posted on: 2008/10/20 0:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Lissabonfördraget, när röstar riksdagen?

See User information

Posted on: 2008/10/20 0:59
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Mer information i denna artikel:

http://www.europaportalen.se/index.ph ... ID=36259&page=2001&more=1

Kanske de väljer julafton eller sista dagen av allsvenskan?

Posted on: 2008/10/20 1:19

See User information
Nä, de kommer rösta när de är klara. Varför skulle försöka mygla? Allt har gått till enligt god parlamentarisk sed. Vi röstar, de stiftar lagar. Alla som hade brytt sig om att kolla hade vetat att en röst på kd, m, fp, c, mp, eller s är en röst på Lissabonfördraget. Möjligtvis hade en s-regering låtit det hela göra ett par vändor till men resultatet hade varit samma.
För övrigt, skulle de dölja det med sista dagen i allsvenskan hade de fått skynda sig nu...

Posted on: 2008/10/20 1:24

See User information
Att folk valt just dessa partier ger dem dock inte rätten att bryta mot grundlagen och lämna över svenska folket till EU-diktaturen.

Posted on: 2008/10/20 1:48

See User information
Tja, har man ingen författningsdomstol är det ju inte mycket att göra. Grundlagen är väl som jag förstår det redan dumpad i Bryssel iofs...

Posted on: 2008/10/20 2:02

See User information
Det stämmer i och för sig, grundlagen bröts redan när vi gick med i EG och bryts säkert flera gånger varje år av riksdagen.

Svenskarna hade aldrig någon riktigt revolution så den styrande klassen har kunnat agerat fritt.

Posted on: 2008/10/20 2:05

See User information
Det blir nog nån gång när dom i riksdagen som är emot Lissabonfördraget har semester eller är borta av andra skäl..

Vet inte ens hur många NEJ/JA det måste vara för att denna ska gå genom, är det bara en majoritet som behövs eller?

Posted on: 2008/10/20 10:12

Edited by TeBe on 2008/10/20 18:13:59
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Men nu får ni ju ge er! Propositionen kräver 175 ledamöters röster.
Ärligt talar, jootoob är bra o historian om The Fed är spännande o chokerande men 99% av de människofientliga beslut världens parlament tar gör i dagsljus, med regeringens stöd, av en majoritet av ledamöterna.
Detta är inget annorlunda.

Posted on: 2008/10/20 11:00

See User information
eftersom det är en klar majoritet som kommer rösta ja till lissabonfördraget så behöver dom inte mygla med det.

Posted on: 2008/10/20 11:16

See User information
De ska hålla debatt den 20:e November, votering kan äga rum samma dag, dock så har socialdemokraterna vissa invändningar och vill gå igenom det litet mera segdraget vad jag förstått.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet är emot det, fast de har väl bara runt 11% av platserna i riksdagen. Om inte socialdemokraterna går emot och väldigt många borgare missar voteringen så lär det gå igenom.

Posted on: 2008/10/20 16:44

See User information
Despertando, vet du vad Lissabonfördraget innebär?

En total överräckning av den svenska suveräniteten till bland annat ECB, EU, FN..

Men du kanske är/vill vara en världsmedborgare..?

Posted on: 2008/10/20 18:16
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Det du beskriver är min uppfattning om EU från första början. Detta är oxå skälet till att jag röstade nej i de två folkomröstningar vi har haft om EUfrågor.
Min fråga till dig är dock vad ditt påhopp handlar om. Mina inlägg försöker bara visa på att jin83 ser frågan med "vakna" ögon o drar alltför stora paralleller till amerikanska centralbanksprocessen. Att du inte gillar mig för att vi för det mesta har olika uppfattningar måste ju inte innebära att du per automatik måste läsa mina inlägg som fan läser Bibeln.
Detta är ingen mygelfråga för den politiska klassen, tvärtom tror jag att man kommer lägga i en högre växel. Nådaskottet mot svensk suveränitet kommer att ske i fullt dagsljus för att ge det ett slags "demokratiskt" skimmer. Därför är det så olyckligt med sittande regering. Hade vi aft en (v)-beroende (s)-regering är det inte omöjligt att vi hade haft fyra år till på oss. Jag tror även att (m)s kovändning i EUfrågan handlar om att nästa regerig ska kunna rädda Lissabonfördraget om den nuvarande misslyckas.

Posted on: 2008/10/20 18:30

See User information
Quote:

Despertando skrev:
Det du beskriver är min uppfattning om EU från första början. Detta är oxå skälet till att jag röstade nej i de två folkomröstningar vi har haft om EUfrågor.

Bra!

Quote:

Despertando skrev:
Min fråga till dig är dock vad ditt påhopp handlar om. Mina inlägg försöker bara visa på att jin83 ser frågan med "vakna" ögon o drar alltför stora paralleller till amerikanska centralbanksprocessen. Att du inte gillar mig för att vi för det mesta har olika uppfattningar måste ju inte innebära att du per automatik måste läsa mina inlägg som fan läser Bibeln.

Påhopp? Behöver du skydda våra riksdags/regeringsmedlemmar?
Ogillar dig, vart har jag utrryckt en sån inställning eller är det du som läser mina inlägg som fan läser bibeln?

Quote:

Despertando skrev:
Detta är ingen mygelfråga för den politiska klassen, tvärtom tror jag att man kommer lägga i en högre växel. Nådaskottet mot svensk suveränitet kommer att ske i fullt dagsljus för att ge det ett slags "demokratiskt" skimmer. Därför är det så olyckligt med sittande regering. Hade vi aft en (v)-beroende (s)-regering är det inte omöjligt att vi hade haft fyra år till på oss. Jag tror även att (m)s kovändning i EUfrågan handlar om att nästa regerig ska kunna rädda Lissabonfördraget om den nuvarande misslyckas.

Du såg väl hur det gick i FRA-frågan, en del blev t.o.m utfrysta i moderaterna för att dom ville stå upp för oss och våra rättigheter.. Partipiskan kommer att vina som aldrig förr!

Posted on: 2008/10/20 18:40

/Benjamin Franklin

See User information
http://www.eu-kritik.se/ har en del bra förslag att komma med. En kampanj för att stoppa riksdagen att dra igenom fördraget är i gång. Bifogar deras senast epostutskick.

Tror inte att det är omöjligt att stoppa dårarna och ordensmedlemmarna i riksdagen. Redan hört av en socialdemokrat att han ska lägga ned sin röst. Och 75% av riksdagen måste rösta ja för att det ska gå igenom.

"Hej EU-kritiker!

Ja, varför ska inte vi också kunna ställa till med lite överraskningar. Torsdagen den 20 november ligger Lissabonfördraget på riksdagens bord, och ledamöterna har knapparna framför sej. Aldrig tidigare har det känns så "nästan möjligt" att stoppa en omröstning för att flytta makt till EU-systemet. Kritiker finns i de flesta partierna, fackföreningar trycker på, och den uppenbara arrogansen i att uppmana våra folkvalda att utpressa det irländska folket sticker i ögonen på envar som får reda på vad det handlar om. (Irland ska pressas att rösta om och rösta ja därför att "alla" andra har godkänt fördraget.)

Texter om de stora maktöverföringar som fördraget innebär finns att se på sajten.

Vi har uppdaterat www.eu-kritik.se med material och funktioner för dem av oss som vill göra något aktivt under de närmaste veckorna.

*Nu finns maillistor till riksdagsledamöterna att använda, man kan maila allihop eller välj några efter parti eller geografi. Lobba dem!

*Skriv insändare, vi har mailadresser till tidningarnas insändarsidor.

*Och hör av er till de stora medierna om att de ska skärpa sin bevakning av vad som händer nu - se adresser och tel-nr på sajten.

*Ladda ner, mångfaldiga och sprid ett flygblad om fördraget.

*Ladda ner, skriv ut och gå runt med en namninsamlingslista för folkomröstning - ett bra sätt att kontakta folk och berätta om vad som är på gång.

Och här är den verkliga Obama-grejen: Vi kan hjälpa dej att få kontakt med andra EU-kritiker i närheten, som finns på denna ganska långa lista! Kanske kan ni bilda en grupp som gör saker tillsammans, det gör saken lättare. Skicka ditt postnummer och din postadress =postort som svar på detta meddelande om du vill hitta dina närboende! Ju fler som anmäler sej, ju större chans.

Ett sätt att bidra till sajten är ju att kommentera bloggarna på eu-kritik.se . Därtill har vi inrättat en diskussionslista, där alla intresserade EU-kritker i landet kan nå varandra med vad man vill, ta upp egna spörsmål och utbyta tankar, tips och annat. Man kommer med i denna genom att klicka på "Gå med i diskussionsgruppen" på portalen eller maila till eukritik-subscribe@yahoogroups.com så blir du automatiskt med efter att ha svarat på ett mail från listan.

För övrigt, vidarebefodra gärna detta mail till vänner och bekanta!

Varma hälsningar

Anders Erkéus, webredaktör www.eu-kritik.se

08-6434241"
http://www.eu-kritik.se/http://www.eu-kritik.se/

Posted on: 2008/11/8 14:05

See User information
EU-parlamentaritkerna gör som de blir tillsagda och kasserar in 14,700 euro per månad, cirka 140.000kr per månad. Undrar vad de egentligen gör då de knappt har någon makt.

EUSSR politicians Caught Red Handed Fraud
http://se.youtube.com/watch?v=1wRODjljJLM

"A Member of the European Parliament (MEP) in Brussels earns approx. 14,700 euros per month (~£11,587), according to this RTL Report (in German with English subtitles). How much the MEPs have to work (or don't work) for their €14,700 is the subject of this on-site RTL investigation in Brussels. The video is about MEPs who sign in on attendance lists and then disappear immediately for their weekend. RTL investigating journalists were thrown out of the EU building in Brussels during their work."

Posted on: 2008/11/10 16:59

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper