vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Re: Frågan om nationen
O jag är människa, vart finns mitt parti?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Frihetsguiden wrote:
Osm. Skämt åsido: Du kan aldrig komma ifrån hur du blir betraktad av andra. Du kan ändra hur de betraktar dig, men hur du betraktas av flertalet främlingar, styrs av trender och traditioner, som du inte har kontroll över. Det är inte hur du agerar som avgör hur du blir betraktad. Det är tillhörighet i kön, klass, etnicitet, sexualitet etc. Lika söker varandra för att bli starkare som individer. Om du inte söker förbund med de som är lika dig i ytligt eller djupare avseende, så blir du sårbar för de som kontrasterar mot din grupp.
Hur står sig detta i förhållandet till metaforen att endast döda fiskar flyter med strömmen........?

Posted on: 2007/6/4 7:59
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Frihetsguiden wrote:
Gaston. Jättebra fråga. Nätverket Frihetsguiden samlar både människor som är duktiga på att inspirera andra till att ta steg mot ökad andlig frihet - och de som vill ta dessa steg. För det är klart att vi behöver motverka rasism, sexism och överklassnepotism för att få ett friskt samhälle där rätt personer kommer till rätt platser.

Jag menar bara att det är fel väg att nonchalera kraften i reglerna för hur 70 % av mänskligheten beter sig: Följer starka ledare, väljer ett av två alternativ istället för att komma på ett tredje själva, underordnar information eller stänger av från sådant som rubbar deras fördomar etc.

Vi kan inte förändra dessa saker. Vi kan inte få människor mer andligt fria genom att skälla på dem. De behöver slussas in i den andliga friheten genom hänsyn till de beteenderegler som de följer.

Frihetsguiden, modern gnosis och liberal nationalism är konstruerade för att passa en materiellt fri människa, som fortfarande följer nedärvda grupptrycksregler och behöver en del vägledning för att uppnå andlig frihet vid sidan av sin materiella.
Om inte jag är helt av banan så vill jag tro att det du tar upp i första stycket även är en ambition som vaken.se har, det intrycket har åtminstone jag fått av "rövarna" som "härjar" på sidan, även om utrycken för den viljan varierar med förmågan till medelelse genom språket och språkbruket.

Posted on: 2007/6/4 10:10

See User information
Quote:

Frihetsguiden wrote:
Gaston. Ja, men du ser ju hur det går utan medvetenhet om gruppdynamik och ledarskap: Var och en håller sig vid sin mer eller mindre verklighetsfrämmande teori - och ingen förändring av samhället kommer till stånd. De flesta dissar bara varandra. En del gapar: "Nu måste vi synas på gatorna" etc.

Men riktig samhällsförändring handlar om att du och jag ändrar på de materiella och kulturela relationerna mellan oss två. Och då behöver vi en elementär ideologisk likriktning (som modern sefiroth) och starka ledare (som jag) för att lösa konflikter och bygga något - inte bara babbla om vad folk är dumma i huvudet som inte inser hur makthavarna leker med dem...
Antar att vi delar synsätt på många punkter men det finns också klara skillnader mellan oss då jag anser att det bara är hundar som behöver starka ledare, vi andra behöver duktiga administratörer som verkställer en demokratiskt utarbetad agenda...personligen är jag alergisk mot personer som pekar med hela handen in i återvändsgränder.....å det att vara synlig på stadens gator är knappast något som tilltalar mig eftersom det skulle drabba mig ekonomiskt i form av onödiga fortkörningsböter eller bot genom löjliga regler om att man måste framföra fordonet med båda hjulen i marken....

Posted on: 2007/6/4 11:52

See User information
Quote:

Frihetsguiden wrote:
G. Nåja, "starka ledare" har ju rätt dålig klang, det är sant. Vad jag menar är vision, principfasthet, inspiration och operativt ansvar hos eldsjälar.
Medger gärna att vi saknar visionärer som kan sprida inspiration och uppmuntran till nytänkande i låsta situationer, men jag antar att jantelagen och vår fostran att sitta ner å hålla kjäften bidrar till det missförhållandet...men detta har inte bitit på alla i populationen vilket jag anser vara ett friskhetstecken.......

Posted on: 2007/6/4 14:24

See User information
FG. Jante biter alla som inte uppvisar de tecken på underordnande av de dogmer som florerar, så biten har vi nog alla blivit på ett eller annat sätt, så vi borde nog försöka bli lite "Kurt Olsson" för att överbrygga janteriets hämningsskapande, har själv klivit in som en älg i en trädgård i bland bara för att uppnå dessa effekter, med lyckat resultat.....

Posted on: 2007/6/4 15:25

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper