: 2023/1/27 16:26
From född under en resa
Group:
Registered Users
|
Valet närmar sig med stormsteg. Stormsteg liknar närmast SS marscherande framåt, det är en gammal militär term som förstås kommenderades vid anfall.
Offret för anfallet är utan tvekan Dansk Folkeparti, som både "röd" och "blå" blok förklarat sig vilja ställa utanför alla kommande regeringar.
Själv har jag reagerat mot att de nämnts i varje nyhetssändning sedan mitten på 90-talet! Men nu är gullegull perioden uppenbarligen slut...
Dom har trumfat igenom så mycket åtstramningar av utlänningspolitiken att Danmark börjat få ett rykte som många danskar inte vill leva upp till, det är både visst och sant.
Det ser ut som om Pia Kjærsgaard har gjort sitt helt enkelt. Hennes starka sida var att "vanligt folk" kunde känna igen sig i hennes uttalanden, hon arbetade före sin politiska karriär där hon brädade självaste Glistrup inom hemtjänsten och kändes på sitt sätt som en frisk fläkt bland alla akademiker.
Den danska motsvarigheten till centerpartiet, har en ledare som utstrålar lite mer "lagomhet" och vettighet, Marianne Vestager, och utan tvekan kommer partiet med det lustiga namnet Radikale Venstre att göra ett bra val.
Valkampen förs nästan uteslutande med valfläsk i form av recept på ÖKAD TILLVÄXT.
Tyvärr är det väl knappast det som politiker är bra på egentligen, riktigt folk från näringslivets bredare lager har jag inte sett i en enda regering nån gång i nåt enda land sedan Ceaucescu som var skomakare var diktator i Rumänien (detta är inte ens ett skämt!).
Den ende som tydligen har åsikter baserade på någon form av fakta och ekonomiska kunskaper har naturligtvis inte en chans, här ser ni mannen på den affisch jag fotade idag inte alltför långt från amerikanska ambassaden... tyvärr funkar det inte att ladda upp bilden här.
Men han heter Tom Gillesberg och kämpar för att bankerna skall särbehandlas alltefter sin ställning och varnar för en kommande hyperinflation och vill återupprätta de regler som frångåtts åtminstone i USA nämligen att banker inte får äga värdepapper och handla med egna aktier. Det sk Glass-Steagall-tillägget som plockades bort men som republikanerna vill återinföra i USA, men att propagera för det i Danmark? Nåja, han är förmodligen den ende med ekonomiska åsikter i hela valet... de andra bara poserar.
Posted on: 2011/9/8 17:13
|