vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Feminisn-ett infekterat ord?

See User information
Hej

Av ren nyfikenhet kollade jag på Passagens debattsida och vad som skrivs där...och milda makter vad många riktigt hatiska, superarga, gallsprutande inlägg jag såg. Det bildades en klump i min mage och jag ville krypa ihop till en boll och studsa iväg från den miljön.
Det verkar som många killar är väldigt arga på ordet feminist, det är som om ordet har börjat betyda någonting annat än det som står i ordboken; en person som vill förbättra kvinnans ställning i samhället. En del hade bra argument i och för sig men de drunknade i allt hat så jag fick tungt att andas.
Jag är för jämnställdhet och inser att det kommer att ta väldigt lång tid, man behöver bara se på kvinnors liv och ställning i många andra länder, speciellt många fattiga länder där folket saknar utbildning. Det finns dessutom feminister som även har tittat på mäns situation och de menar att vårt nuvarande samhällsystem även förtrycker män. Jag har inte valt att titta på världen just genom ett kvinnoperspektiv, det orkar inte jag göra, det skulle kännas för ensidigt. Men jag är endå glad att vissa har stått på barrikaderna förut så vi har rösträtt o.s.v. i alla fall, jag vill inte förneka de kvinnors insats som har kämpat före mig så jag fick komma till ett dukat bord. Ikväll ska jag krypa i säng med en kopp lugnande örtte och läsa mina Dalai Lama böcker till tröst. Det finns nog många män som känner sig kränkta och utanför av all ilska att döma. Det var många som refererade till porr och någon ansåg en manlig porrstjärna veta allt värt att veta om kvinnor. Hjälp...Tacka vet jag män som är mer nyfikna på tantrasex än porr och jag är verkligen ingen moraltant. ..I need some friendship now.

Posted on: 2004/9/26 19:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Feminisn-ett infekterat ord?

See User information
Jag har tänkt lite på det ämnet nyligen. Det verkar helt klart finnas en negativ klang i begreppet feminism. Jag försökte tänka igenom var detta har kommit från och tror att det handlar om att många män uppfattar rörelsen som för kvinnor och emot män. Om man tittar lite närmare på ämnet så kan man ju snabbt utesluta att detta är meningen med den feministiska kampen.

En sak jag tänkte på är just den generalisering som könen uttsätts för. Jag har flera gånger hört att just denna generalisering skapar en felaktig "mall" för hur tex en kvinna ska vara för att vara en "riktig" kvinna. Då skulle enligt vissa denna mall helt kastas bort för att den skapar ett negativt bild.

En liknande typ av generalisering kan man upfatta hos vissa av de argument som den feministiska rörelsen tar fram. Där män våldar och misshandlar kvinnor. Här tror jag många tar en försvarsställning. Mannen vill inte ha en sådan generalisering av sitt kön heller, då känner han att en felaktig och orättvis anklagelse har lagts över honnom och andra.

Så jag tror att det är viktigt att adressera den frågan. Själv ser jag två offer i en våldshandling. Därför måste både behandlas på ett sådant sätt.

Posted on: 2004/9/26 20:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Feminisn-ett infekterat ord?

See User information
Du verkar vara är en klok människa tycker jag!

Posted on: 2004/9/27 5:23

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper