vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
EU, demokratiskt eller inte ?
EU är för mig något som är så lite demokratiskt som möjligt. Vem har varit med och röstat om något angående EU's så kallade herrar på loftet och vad dom bestämmer?, ingen vad jag kan minnas. Alla länder som är medlem i EU styrs efter EU's lagar, så är det. Sverige t.ex. får söka undantags regler för t.ex. snus etc. Jag säger inget som snus, det är bara principen jag är ute efter. Ofta har man också hört att lagar och förordningar stannar inte i Sverige, vill man gå vidare i olika fall så kan man göra det och får man rätt enligt EU's lagar så slår dom högre än ens eget lands lagar. Jag kan vara ute och cykla, men det är så jag uppfattat av allt jag läst och hört. Vad som bryr mig mest är att det kommer att störa allt för mycket i varje lands kultur då lagar och regler bestämmer allt mer och mer i våra länder i dag.

Jag har tidigare varit ute och rest mycket i både Norden och i Asien och det gör jag först och främst för att kolla in andra religioner, kulturer mm. I vissa länder bygger man broar på sitt vis, i andra på ett annat, som ett exempel. Det är tjusningen tycker jag att åka från land till land, man kommer verkligen till ett annat land. Men ju mer vi följer EU ju mer liknar länderna varandra, illa, mycket illa.

Vart skall detta sluta?
Jo vi vet väl vart 'dom' vill ta det, vill vi det? Nej, jag vill inte och jag sätter mig imot att Sverige nu är medlem i den Europeiska Unionen. Men har vi något val? Demokrati heter det, skall vi då inte få rösta varje år angående om vi skall vara medlemmar i EU eller inte?... Intresset ligger på vår sida, inte på regeringsnivå. Som jag ser det så har demokratin försvagats oerhört dom senaste åren. Det är något som folket måste börja dra i om det ska bli någon ändring. Ändring vill vi ha, det vill i alla fall alla jag pratar med, men vad görs det åt problemet? Mycket lite. Slå dig fri och säg ifrån.

Hare gott och ta hand om Er.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: EU, demokratiskt eller inte ?

See User information
cee. du maåste fortsätta att skriva

Posted on: 2004/10/2 19:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: EU, demokratiskt eller inte ?

See User information
Om makt centraliserar blir den ochså lättare att korumpera. Det spelar ingen roll om det handlar om stora företag, stor stat eller annat. Det blir helt enkelt en utsatt punkt. Det enda riktiga är att minimera denna typ av centralisering. Dock så är det möjligt att denna centralisering vi ser i tex EU är just skapad för att någon skall kunna styra lättare. Då är det även svårt att bli av med den.

Posted on: 2004/10/2 20:31

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper