vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
ALBA
Lördagen den 6 oktober genomfördes ett solidaritetsarrangemang i Malmö som hette ”Tio timmar för ALBA”.

ALBA är det alternativa handelsområde som för tre år sedan bildades på initiativ av Hugo Chavez och Fidel Castro. I dag ingår även Bolivia, Nicaragua, Haiti och Ecuador. Flera karibiska stater deltar som observatörer.

ALBA är ett alternativ till den integrationsprocess baserad på nyliberala principer som drivs av USA. Den första punkten i ALBA:s program är att bekämpa fattigdomen. Den övergripande målsättningen är att skapa en rättvis och solidarisk integration där folkets intresse utgör drivkraften.

Här har du möjlighet att lyssna på det inledande fördraget som hölls vid solidaritetsarrangemanget, vilket berättar om ALBA och utvecklingen i Sydamerika. Föredraget hölls av Peter Cohen, tidigare internationell sekreterare i Sveriges Kommunistiska Parti.

http://www.kommunist.se/files/sound/peter_alba.mp3

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: ALBA
ALBA länkar till

Vänsterpartiet
SSU
SKP mm

Samma gamla inavel och som sammarbetar med "politisk hip-hop" och säkert får kulturbidrag av staten mm

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Nu begriper jag inte vad du menar.

See User information
Quote:

toblerone skrev:
Nu begriper jag inte vad du menar.

samma gamla frimurardravel dom finns där "allihopa"

Posted on: 2007/10/14 0:10
Resized Image

Anonym
ALBA är ett seriöst sätt att bekämpa frimurarna och ni kommer säger att det är dravel?

See User information
"Den första punkten i ALBA:s program är att bekämpa fattigdomen"

Kontrollapparaten har olika organ.

Posted on: 2007/10/14 9:52
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

Anonym
Är inte fattigdom en kontrollapparat?

See User information
Quote:

toblerone skrev:
Är inte fattigdom en kontrollapparat?

Det är karma... det är en effekt AV kontrollapparater (som det ser ut på ytan att expedieras av).

Det finns massa olika "tillstånd" i världen som de håller igång via olika kontrollorgan, det spelar ingen roll om de så heter världsbanken eller ALBA. Handen har flera fingrar.

Posted on: 2007/10/14 10:23

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Killen som heter samma som den choklad vår blivande statsminister försåg sig med utan att betala, vaknar antingen stegvis eller inte alls.

Men risken finns att grabben tar sitt liv innan dess eftersom han trampat sig så djupt ner i det politiska träsket att ett defintivt uppvaknande skulle bli chockartat.

Varje lillgammal sarkasm han serverar utan insikt kommer en dag att slå honom i nacken med styrkan av miljoner karmabomber. Så för hans egen säkerhets skull hoppas jag att uppvaknandet sker lika sakta som hans nuvarande fattningsförmåga.

P.S. Detta är inte snällt skrivet alls. Ifall chokladen skulle ha svårt att smälta det med det fruktansvärda klimathotet hängande över sig.

Anonym
Novax

Kan inte vår karma och ödeslag oxå bestå i att hjälpa andra

See User information
Hur menar du maggott? Vet du vad som är "andras problem". Vet du det innersta bakom till varför olika människor har vilka besvär, tillstånd etc? Vad är "att hjäpa" då?

Är att hjälpa att ge från illusionsgrejer till de som av egna val hamnat i det de nu står i? Kan man göra något för andra? Kan man göra något för andra om man inte själv vet vad som är meningen med livet, vad är en människa, varför är vi här osv?

Är det några problem därute?
Följer inte allting en fullständig kontroll, enligt kosmos lagar?
Har inte allamänniskor det bästa, all de ska ha enligt vad de själva "beställt"? Är det istället otur, slump, orättvisa? Nej det är det inte... det är enligt lagar, och är karma (dålig karma/god karma - karma/dygd). Som man så får man skörda. Är det inte det verkligt bästa och goda. Alla får vad de vill ha. Det är bara såman kan ändra sig,höja sin nivå, genom att man får verkningarna av vad man gör, tänker och handlar.

Detta är självklart.

Ska jag ta upp om Devolution för hundrade gången... fattar somliga fortfarande inte meningen med denna speciella tid, det som surrar kring 2012 och maya och det där, har somliga ännu inte fattat grundpusselbit?

Det är inga problem därute, och det som ses som lidande är inget "fel", ont eller dåligt - det är ju bara att det betalas av karma (skuld). Att då bara rycka in och tro att "hjälpa" andra är att göra gott för den personen kan vara väldigt tokigt, och blir bara att alla strular för alla. Alla ha kvar sina grejer... och "lidandet" tar sig bara andra former och uttryck, och kan skjutas på i tiden. Behandla sin cancer, och få en värre cancer lite längre fram, eller andra sjukdomar...

Posted on: 2007/10/14 20:58

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Såhär menar jag

Om allt handlar om "karma" så kan man lätt skylla ifrån allt och jag tycker det är lite väl enkelt man kan skylla ifrån sitt ansvar på "karma"

EX

Om du ser att en människa som håller på att drunka kan du tänka
"äh det är hans karma det är meningen"

Men det kan oxå vara så att det är din plikt att rädda honom din karma din skörd och ditt öde.....

Anonym
Jag tror inte Novax vet vad karma innebär.

Anonym
Jag tror inte du har alla indianer i kanoten

Anonym
novax karmaversion(6.66? *S*) låter mer som ngt slags socialdarwinismfascism-djungelns lag tycker jag... leva o låta dö !? Nog KAN vi ha ett positivt inflytande på andras karma, o på så sätt bättra på vår egen, vad gör vi annars här i försöken att informera oss själva OCH andra !? Ska insikten om NWO hållas på ett inbördes esoteriskt plan för de med lite bättre karma ??!

Är inte ett exempel på god karma det faktum att vederbörande befinner sig här på detta forum - o har alltså sökt sig hit av en eller annan mer eller mindre medveten anledning - kanske att finna ngn som kan "hjälpa" till en högre nivå av insikt/medvetenhet. Enda sättet att hjälpa - som jag ser det - är att likt en psykoterapeut ställa frågor, däremot sällan(aldrig?) förelägga färdiga svar. När reaktionen - förhoppningsvis - på frågan småningom kommer i en mer medveten form, bekräfta den nya uppfattningen.

See User information
Men det är något annat att inte göra saker på andras bekostnad, inte "ta för sig", utan att sätta andras väl och ve framför sina egna intressen är ju inte fel i sig, utan något bra. Jag menar bara det där att man tror att själv i grunden kan göra något verkligt gott för andra, inte behöver vara så. Det enda som kan hjälpa en människa är ju som jag sagt så mååååånga gånger är att den höjer sin nivå, mer följer kosmos lagar/kriterier/egenskap - alltså kultiverar. Som sagt... det är det som all gammal religions enda syfte var, därför det kom kloster- tempelmiljöer... jag har sagt detta kanske 40-50 gånger... eller att man i vissa områden begav sig till bergen, skogarna eller grottor osv. Bara för att inte dras med/ned i det vanliga samhällets, att inte falla nedåt, utan att höja sin nivå tillbaka mot sin sanna natur=universusm natur/kriterier/egenskap... så Budda betyder ytterst en genom kultivering upplyst person. Det är att man återfår det man förlorat i fallet nedåt, Devolution. Från början hade vi allt, men ju mer vi avviker ju mer stängs vi av i Devolution, det som kommer istället är karma. Nu är vi nästan bara karma - när det är så det är då en grupp, kultur eller hel civilisation går under... det har jag också sagt femtioelva gånger.

Så det där med att "hjälpa" andra är att stjälpa dom, att inte låta dom betala av, utan de får som en respit, ett plåster.... lacka över bilens rost... det är allvarligt att göra så - lök på laxen. För som sagt, när man är helt svart av karma, då är det över, då är man inte human, man upphör...

Tro inte att hjälpa är vad det ser ut att vara på ytan.

De där volontärarbetarna vet att något är väldigt "galet" - deras karma lurar dom då till att projicera det utåt - de missade att det var EN SJÄLV som var problemet, bara en själv... och de fick att rusa runt i världen och "bistå andra..." haha...

Ju mer egen smuts man har, ju mer aktivisttänkande är man ofta, och ju större ord tar man i sin mun. Ska rädda världen, göra filmer som ska transformera världen... såsom det där projektet som micro promotat i en tråd, alltså Kevins projekt. Det enda som kan hjälpa honom är att han inser att han fåtts att se utanför sig själv, och tar tag i problemen - de är allstå inte därute - därute är ju bara platsen där det manifesteras vad vi själva blivit till, fatta fett nu... - alltså det är inte något utanför en själv som man kan "rätta till". Det rättas automagiskt till när man förbättrat sig själv. Inte tvärtom... bara idioter kan gå på sådant som Kevin gör, och filmen The Secret etc - för att tala frankt.

Posted on: 2007/10/14 21:17

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Quote:

maggot skrev:
Såhär menar jag

Om allt handlar om "karma" så kan man lätt skylla ifrån allt och jag tycker det är lite väl enkelt man kan skylla ifrån sitt ansvar på "karma"

EX

Om du ser att en människa som håller på att drunka kan du tänka
"äh det är hans karma det är meningen"

Men det kan oxå vara så att det är din plikt att rädda honom din karma din skörd och ditt öde.....

Vad menar du med "skylla ifrån allt"? Menar du att skylla ifrån sig... eller jag fattar inte.

Jag vet inte vad jag ska svara då. Vaddå skylla?

Jo jag håller med om den drunknande. Vi ska vara bra och goda människor. Den drunknande är i nöd, så hjälp honom bums.

Men jag avser det där vardagliga + det som vi alla befinner oss i, världens tillstånd, alla sjukdomstillstånd, det som ser ut som orättvisor, det som människor råkar utför. Eller för att ta ett exempel. En person jobbar som massageterapeut. Vad händer med patienterna, och vad händer med terapeuten. Detta kan man tänka lite över.

Posted on: 2007/10/14 21:32

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Är det inte stora likheter mellan religiös tro o psykologiska försvarsmekanismer ?

Religiösa människor tränger undan otillåtna känslor, förnekar "syndiga" behov, projicerar sina egna egenskaper(goda o onda) på Gud o Djävulen, rationaliserar sin längtan och sublimerar sin sexualitet. Precis som du säger - LÄGGER ANSVARET UTANFÖR JAGET sas..

Undertryckt sexuell energi - här tror jag på principen att energi inte kan förstöras, bara omformas .. - kan förvrida en personligt helt o hållet i vissa fall. Tror definitivt att hjälparbetare kan tänkas undertrycka en massa skuld o kompensera med ngt så PT som hjälparbete.

See User information
Quote:

NickO skrev:
novax karmaversion(6.66? *S*) låter mer som ngt slags socialdarwinismfascism-djungelns lag tycker jag... leva o låta dö !? Nog KAN vi ha ett positivt inflytande på andras karma, o på så sätt bättra på vår egen, vad gör vi annars här i försöken att informera oss själva OCH andra !? Ska insikten om NWO hållas på ett inbördes esoteriskt plan för de med lite bättre karma ??!

Är inte ett exempel på god karma det faktum att vederbörande befinner sig här på detta forum - o har alltså sökt sig hit av en eller annan mer eller mindre medveten anledning - kanske att finna ngn som kan "hjälpa" till en högre nivå av insikt/medvetenhet. Enda sättet att hjälpa - som jag ser det - är att likt en psykoterapeut ställa frågor, däremot sällan(aldrig?) förelägga färdiga svar. När reaktionen - förhoppningsvis - på frågan småningom kommer i en mer medveten form, bekräfta den nya uppfattningen.

Kan du ge ett exempel på något som verkligt är hjälp till en besökare på detta forum?

Vad avser DU med "högre insikt". Vet du vad som är högre, vad relaterar du till då?

Posted on: 2007/10/14 21:36

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Quote:

toblerone skrev:
Jag tror inte Novax vet vad karma innebär.

aha, du ären troende. Vad får dig att säga så här?

Posted on: 2007/10/14 21:38

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Lika många sanningar/uppfattningar om det "högre" som medvetanden tänker jag, utan att bli alltför filosofisk - vi får göra så gott vi kan - vilket jag, precis som du om jag uppfattat dig rätt - tror att alla faktiskt gör ?! En högre insikt tänker o känner jag skulle kunna vara att helt enkelt lära känna sig själv bättre.

Ex, tror du på psykoterapi, tror du att en människa öht kan medverka till - på ngt sätt alls eller öht - att en annan människa klättrar lite högre på karmaskalan eller ökar sin nivå av insikt om sig själv. Att öka sin självinsikt tror jag själv är EN mening med livet.

För att knyta ihop tanken vill jag påstå att livet i sig självt är en ständig "terapi" - LHS, livets hårda skola. Jag lär av att leva med mina medmänniskor, av att se deras fel o brister å ena sidan - o att inspireras av andras goda handlingar o tankar å den andra.

På så vis o enligt DEN tankegången vore denna tråd till hjälp, om vi är mottagliga .... för alla deltagare eller läsare !?

Eller - vi kanske bara talar förbi varandra/missförstår varandra nu? *S*

See User information
Quote:

NickO skrev:
Lika många sanningar/uppfattningar om det "högre" som medvetanden tänker jag, utan att bli alltför filosofisk - vi får göra så gott vi kan - vilket jag, precis som du om jag uppfattat dig rätt - tror att alla faktiskt gör ?! En högre insikt tänker o känner jag skulle kunna vara att helt enkelt lära känna sig själv bättre.

Ex, tror du på psykoterapi, tror du att en människa öht kan medverka till - på ngt sätt alls eller öht - att en annan människa klättrar lite högre på karmaskalan eller ökar sin nivå av insikt om sig själv. Att öka sin självinsikt tror jag själv är EN mening med livet.

För att knyta ihop tanken vill jag påstå att livet i sig självt är en ständig "terapi" - LHS, livets hårda skola. Jag lär av att leva med mina medmänniskor, av att se deras fel o brister å ena sidan - o att inspireras av andras goda handlingar o tankar å den andra.

På så vis o enligt DEN tankegången vore denna tråd till hjälp, om vi är mottagliga .... för alla deltagare eller läsare !?

Eller - vi kanske bara talar förbi varandra/missförstår varandra nu? *S*

Du skrev:

"Jag lär av att leva med mina medmänniskor, av att se deras fel o brister å ena sidan - o att inspireras av andras goda handlingar o tankar å den andra."

Låter bra... men... hur vet du att det du "lärt" dig har gjort dig till en sannare, bättre människa, vad har du för bedömningsgrunder?

Är "andras fel och brister" enligt en manual som du själv har bestämt? Kanske efter att det "känns" bra? Du skulle kunna vara en person som är väldigt lost, blivit homopervo, eller tuggar psilosvamp... då gör du bedömningsmanualen efter det du ser därute som inte triggar det du själv inte vill ge upp av din smuts. Då kommer sådant som idag promotas av Sahlins brödraskap att ses som något bra, och du kan lära dig ännu mer från deras förvridna och snabbt degererande programmering. Förstår du vart jag vill komma?

Vad får man karma av? Det måste ju vara att man avvikit från någon slags måttstock, eller hur? Vad du anser vara rätt/fel - gott/ont kan ju vara väldigt långt från vad som gäller. Det är det jag säger att man ska följa sin sanna natur, eller universums kriterier/lagar/egenskap.

Om någon bara följer med i det vanliga samhällets snabbt utförruschande och alltmer förskjutna måttstock, eller bedömningskriterier för bra/dåligt - där snart allt dåligt/svart/ont fåtts att ses som något bra, normaliserats - hur ska den veta vad som är att "lära sig av sina medmänniskor".

"Terapi...", jag vet en del om manipulation, maskering och dylikt. Liksom illusion.

Posted on: 2007/10/14 22:13

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Du håller en hög nivå av abstraktion hela tiden, vilket är jättespännande i sig, men det blir lite ödesmättat upplever jag.

Menar du att vi saknar o bör sakna någon som helst måttstock värd att använda öht !? Då blir ju alla resonemang meningslösa, liksom det blir tomt att filosofera öht eftersom ditt resonemang bygger på alltings meningslöshet, ingen idé att försöka för vi förstår ändå ingenting ändå i all oändlighet.

Visst - samhället är i mångt o mkt skit - vilket upphöjts till norm osv, enligt normalfördelningens lagar kanske vi alla är skitar ... vad vet vi egentligen, förmodligen inte någe jävle någe öht ... osv...

Du har ingen måttstock menar du, finner du det meningslöst att sträva efter ngn moral o etik alls ?

Min - gör så gott jag kan för att det känns meningsfullt att försöka o annars kan jag lika gärna lägga mig o dö - bedömningsgrund, är min strävan att ständigt förstå mer om mig själv, vara ständigt vaksam på mitt o andras ego-neggo-influenser.

Visst - medhåller dig TOTALT om den ödmjukhet inför kunskap som du ger uttryck för, vad vet vi EGENTLIGEN O ÖHT OM NÅGOT ALLS ... osv

Reagerar bara på den lätt deterministiska nyansen jag tycker mig höra ?

Anonym
novax

.. för övrigt tror jag du har en massa intressanta erfarenheter o har tänkt djupt som attan (av med hatten)

- men det där med "homopervo" tyder på nåt som avviker från den annars utsökta elokvens som uttrycks i ord o tanke .. !??

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper