vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Ska företag få starta dagis?

See User information
Dagishämtning innebär en ekonomisk förlust för svenska företag. Billy McCormac, tvåbarnspappa och kommunikationschef på tankesmedjan Timbro, menar att företagsdagis skulle ge mindre stressade medarbetare och öka företagens produktivitet.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2054759.svd

Posted on: 2008/11/20 1:53
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Ska företag få starta dagis?

See User information
Trodde jag skulle kunna svara enkelt på den här, men så börja jag tänka... ja eller nej???? Men jag skulle nog säga ja i nuläget, har en syster som jobbar extra på ett dagis, maten där är så dålig att dom anställda tar med sig egen mat, dom är så få anställda att dom inte klarar av att se till alla barnen och tillgodose deras olika unika behovs eller lära känna dom. Visst det kommer väl bli segregerat, rika får väl ett och fattiga ett, fast det kanske inte är så illa. Men ett väl kontrollerat privatdagis tror jag på, gärna smådagis som kan skötas i hemmet, där det ska vara matlagning i hemmet(gära tillsammams med barnen). Vore jag förälder kan jag tänka mig att allt man vill är att barnen växer, leker, lär sig livet livets små regler & skrattar & LEKER. När man låter barn får uppleva och exprementera med sin nya underbara fantasi tror jag dom kommer må mycket bra av i livet, kanske redan vid så liten ålder upptäcka intressen dom brinner för OCH stöttas och Förstårs(när det väl går). Barnen skulle kunna bli så mycket mera i livet om dagiset är bra. Kanske tillomed skulle det öka viljan att lära sig nya saker redan i lågstadiet. Så gott som alla dagisfröknar är underbara och bryr sig väldigt om barnen, just nu verkar dom bara va less på all stress, dåliga arbetsmiljö & illa betalning (för en av landets viktigaste yrke!).
Men själv hade jag en dagmamma(vilken va en Hemsk person), Är inte dagmammor redan typ ett DagisFöretag?

Posted on: 2008/11/21 0:33
Fearing not that I'd become my enemy iIn the instant that I preach
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Nej, det är ingen enkel fråga utifrån dagens samhälle. Jag skrev lite hur jag tänker på min blogg.

http://gryningensljus.blogspot.com/20 ... retag-f-starta-dagis.html

Posted on: 2008/11/21 20:20

See User information
Trådtitelns fråga är fullkomligt felställd. Företag har fått driva dagis länge. Är Svenskt Näringslivs medlemmar intresserade är det fritt fram. Frågan är väl snarare om någon löntagare är sugen på att vara så livegen...

Posted on: 2008/11/21 22:34

See User information
Tur jag jobbar på ett företag som ser sina anställda som människor.
Där människan kommer i första hand.

Tyvärr gällande många företag dock så handlar det mesta om siffror.
De vill helst inte att sina anställda har några liv.

När allt handlar om effektivitet och de börjar justera sina anställda för att tjäna mer tid och öka produktionen...då har det gått för långt..

Resized Image

Posted on: 2008/11/23 13:11

See User information
Det senast jag hörde var,att föräldrar måste lämna"fingeravtryck"för att hämta/lämna
ut sitt barn i från dagis...detta var i Berlin eller runt om i tyskland!
Man inför mata in mata ut,maskin så att ingen"okänd"tar ditt barn.

Obs i dagens kameraövervakade samhälle:)Vissa går på denna lätta

parallellslalom

Posted on: 2008/11/25 12:05

See User information
tragiskt

Posted on: 2008/11/25 21:03

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper