vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Wikilieaks publicerar trots kritik

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Wikilieaks publicerar trots kritik

See User information
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7616188.ab

AftonbladetNyheter
Publicerad: 2010-08-14

”Det att bästa sättet att åstadkomma positiva förändringar är att avslöja saker som makten vill hålla hemliga”, säger Julian Assange.

’Jag kan nog lova ett och annat scoop’

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin hälsar Wikileaksgrundaren Julian Assange välkommen.
Wikileaks grundare Julian Assange ska skriva i Aftonbladet

Julian Assange, mannen som grundade Wikileaks, organisationen som publicerat de senaste årens största avslöjanden, blir kolumnist i Aftonbladet.

– Jag kan nog utlova ett och annat scoop, säger han.

Julian Assange samarbetar med internationella giganter som New York Times, brittiska Guardian och tyska Der Spiegel utan att skriva i dem.

Faktum är att Julian Assange fram tills nu inte skrivit krönikor i någon tidning någonstans. Att han väljer förhållandevis lilla Aftonbladet kan te sig märkligt, men det finns en förklaring.

Jag återkommer till det, men vill först förklara vad Wikileaks är.

Sajten grundades för fyra år

sedan och publicerar hemliga dokument som nätverket Wikileaks kommer över genom kontakter. Syftet är att systematiskt göra information som kan förändra världen tillgänglig för alla.
Enastående resultat

Resultatet är kontroversiellt och enastående. Den senaste bedriften var att publicera 92 000 hemliga dokument från krigets Afghanistan.

Ett annat uppmärksammat scoop var videon som avslöjade att amerikanska soldater sköt ihjäl obeväpnade civila från en helikopter i Bagdad 2007.

Assange är just nu i Stockholm och kom i går upp på Aftonbladets redaktion för ett möte med chefredaktören Jan Helin.

– Det är ingen tillfällighet att jag väljer att börja skriva i en svensk tidning. Den svenska publicistiska kulturen och den svenska lagstiftningen har stöttat oss ända sedan vi startade, förklarar han.

Ja, era servrar finns i Sverige. Vad tänker du skriva om?

– Om pressfrågor och om vad som sker runt om i världen. Det kan bli ett och annat scoop.

Spännande. Innebär detta att Aftonbladet kommer att få samarbeta med Wikileaks?

– Det kan inte uteslutas.

Varför detta samarbete med pressen?

– Vi lovar våra källor maximal exponering av det de vill ha ut.

Hur ofta ska du skriva?

– En kolumn varannan månad.

Varför grundade du Wikileaks?

– Jag har jobbat som journalist och med människorättsorganisationer. Är det något jag lärt mig så är det att bästa sättet att åstadkomma positiva förändringar är att avslöja saker som makten vill hålla hemliga.
Fyra heltidsanställda

Förvånad över att ni så snabbt blivit så stora?

– Nej. Jag trodde att det skulle ta två år.

Hur stor är organisationen i dag?

– Vi är fyra heltidsanställda. Och 40 personer som vi kan ta in till olika projekt. Runt om i världen finns 100 000 personer som aktivt stödjer oss.
Hårt tryck från Pentagon

Ni utsattes för hårt tryck från Vita huset och Pentagon sedan ni publicerat dokumenten från Afghanistan.

– Ja, det var ett oerhört tryck. Vita huset körde med retoriska trick och spred under ytan lögner om oss. Journalister måste bli mer vaksamma om vad som sägs om oss. Men vi fick också ett stort stöd.

Har ni blivit hotade?

– Ja det amerikanska försvaret har ställt tre krav. Att vi ska förstöra allt material vi har publicerat om Afghanistan. Att vi ska förstöra allt liknande material vi ännu inte publicerat. Om vi inte lyder så ska de tvinga oss till det.

På vilket sätt?

– Det framgår inte.

Jag föreställer mig att Wikileaks inte viker ner sig.

– Naturligtvis inte. Vi accepterar inte dessa hot utan fortsätter vår mission. Pentagons krav måste tillbakavisas med kraft.

Hur ser framtiden ut?

– Vi måste få in mer pengar. Vi får mer material än vad vi kan hantera i dag och behöver nyanställa. Vi har sedan årsskiftet fått en miljon dollar från människor som stödjer oss. Men det räcker inte.

Posted on: 2010/8/14 9:59
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Bra initiativ.

om världen ska ändras mäste människan ändras.

Då måste sanningen komma fram.

Annars är det bara en tidsfråga innan vi raderat ut oss själva och fördömmt våra själar.

Oavsett vem eller vilka som ligger bakom så tycker jag det är bra, det är dags att människan börjar ta itu med sitt samvete.

Posted on: 2010/8/14 10:07
Resized Image

See User information
http://www.dn.se/nyheter/chattar/chattrum2/

Chatta med Wikileaks grundare Julian Assange
Wikileaks grundare Julian Assange är på besök i Sverige och DN.se har glädjen att kunna erbjuda en chatt med honom. Chatten kommer att hållas på engelska och börjar 13.00, men du kan ställa dina frågor redan nu.

Posted on: 2010/8/14 10:42

See User information
Delar av Vaken var på seminariet idag och kommer så småningom posta hela videon därifrån. Cirka 1½ h långt.

Posted on: 2010/8/14 17:45

See User information

De som har lust borde skicka varsin fråga till DN-chatten om citatet av Assange i denna intervju, har vi tur kommer någon med...

http://www.belfasttelegraph.co.uk/lif ... ian-assange-14880073.html

"I'm constantly annoyed that people are distracted by false conspiracies such as 9/11, when all around we provide evidence of real conspiracies, for war or mass financial fraud."

Jag säger inte som vissa att han är nån form av "controlled opposition" välsignad av CIA, men det känns extremt trångsynt att någon som sett så mycket korruption, falskspel och psykopati från människor i västlandet med fina titlar inte kan tolerera och/eller ge tid åt spekulationer (med många tydliga tecken) kring att delar av försvar och administration kan ha smutsiga roller i 9/11...

Posted on: 2010/8/14 19:42

See User information
Quote:

AladdinSane skrev:

De som har lust borde skicka varsin fråga till DN-chatten om citatet av Assange i denna intervju, har vi tur kommer någon med...

http://www.belfasttelegraph.co.uk/lif ... ian-assange-14880073.html

"I'm constantly annoyed that people are distracted by false conspiracies such as 9/11, when all around we provide evidence of real conspiracies, for war or mass financial fraud."

Jag säger inte som vissa att han är nån form av "controlled opposition" välsignad av CIA, men det känns extremt trångsynt att någon som sett så mycket korruption, falskspel och psykopati från människor i västlandet med fina titlar inte kan tolerera och/eller ge tid åt spekulationer (med många tydliga tecken) kring att delar av försvar och administration kan ha smutsiga roller i 9/11...

Det där citatet ska nog tolka så att den första satsen betyder "den officiella konspirationsteorin" med 19 araber och andra satsen betyder då den verkliga konspirationen som pekar åt ett annat håll.....

Posted on: 2010/8/14 19:54

See User information
Resized Image

Video kommer upp i morgon eller på måndag..

Posted on: 2010/8/14 21:16

See User information
WikiLeaks.org i Stockholm, 100814. VAKEN.SE filmade hela föreläsningen:

http://www.youtube.com/watch?v=QgtOtr ... F8B4C2&index=0&playnext=1

Posted on: 2010/8/15 7:47

See User information
Här kan man läsa om hur deras källor skyddas
http://www.idg.se/2.1085/1.333977/

Posted on: 2010/8/17 10:39

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper