Vakencorner
|
Telegraph: New airport scanner which will take just five seconds
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Känner ni en frihetskänsla efter att ha läst denna nyhetsartikel. Allt baseras dessutom på ett konstruerad hot om terrorism, vilken är den egentliga terroristen? Al-CIAda har vunnit, dom hatade våra friheter i väst och nu tar EU inkrementalt friheterna ifrån oss!!?
New airport scanner which will take just five seconds http://www.telegraph.co.uk/finance/ne ... ke-just-five-seconds.html "Passengers could clear airport security in as little as five seconds under plans for a sophisticated new screening system which would not require them to remove their personal belongings." "The IATA system would divide passengers into three categories, who would initially be identified by an iris-recognition system before entering the arches."
Posted on: 2011/6/7 22:54
|
|||
|
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."
/Benjamin Franklin |
||||
|
||||
|
Re: Telegraph: New airport scanner which will take just five seconds
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jaha, då kanske alla dyra nyinstallerade scanners ska skrotas och ersättas med nya och ännu dyrare scanners som folket ska betala!
TSA lyder ju under Homeland Security och där hittar man Michael Chertoff i ledningen, han driver även Chertoff Group, som tillverkar scanners. http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Chertoff "Body Scanners and Conflict of Interest" Michael Chertoff has been an advocate of enhanced technologies, such as full body scanners, that reduce security vulnerabilities and enhance detection capabilities for those threats not easily detected by metal detectors.[21] Rapiscan Systems, a manufacturer of this technology, was a client of his security consulting firm, the Chertoff Group Undra förresten hur många terrorister dom fångat med scannerna än så länge? förmodligen jättemånga, för det räcker väl med att man har en nagelsax eller en barnmatsburk i fickan, så är man stämplad som terrorist resten av livet numera.
Posted on: 2011/6/8 9:22
|
|||
|
Never believe anything until it has been officially denied
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Bagagekontroll och metalldetektor är det väl ingen som klagat på när det gäller flyg, trots allt har det hänt att kapare kommit ombord med vapen osv, men full body scanning är någo helt annat, kanske har du missat varför det finns så stort motstånd mot just "full body scanning"? Dels är det för att de får en "nakenbild" av personerna som scannas, dessa sparas och har i flera fall kommit i orätta händer. Men motståndet gäller framförallt för att röntgenstrålningen är skyhög i dessa maskiner. vad jag hört så är den högre än den strålningen som ges vid tex lungröngen. För de som flyger ofta så är detta en minst sagt hälsofarligt, livsdosen av röntgen uppnås på kort tid, cancer mm kan bli följden på sikt. De som vägrar scanningen erbjuds manuell kontroll, och den som TSA utför är extremt grundlig, bla klämmer dom på könsorgan, miss america säjer tom att de känt efter med fingrarna i (du vet var), spädbarn kontrolleras i blöjan osv. Terrorskräcken verkar ha fått kontrollmyndigheten att bete sej hur som helst, alla flyresenärer verkar ses som potetiella terrorister numera. Folk tolererar inte detta längre, det finns gränser för hur myndigheterna behandlar resenärer. Jag flyger själv ytterst sällan, och skulle förmodligen inte ta skada av någon röntgen vartannat år, men att ha en åsikt om full body scanning av passagerare genom att bara titta på sina egna vanor är ju faktiskt rätt egoistiskt. På flygplatsen i Montenegro, där finns (eller fanns iallafall) en dörr med en revolver på för de som hade vapen som skulle checkas in, kanske skulle den modellen lösa problemet ;)
Posted on: 2011/6/8 15:17
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
2008 läste jag om denna kamera...
http://www.nyteknik.se/nyheter/innova ... veckling/article72411.ece Och jag vill minnas att det hade kommit fullkroppsskanningsalternativ som använde ultraljud får bättre bild. Kanske var för bra så den inte slog... Har all bra teknik misslyckats att ta sig till flygplatserna fastän folk inte gillar röntgen? Då är det ju snarare ett marknads och innovationsproblem... Och om de spelar in och sprider nakenbilder på mig blir jag bara glad.. då blir jag miljonär när jag stämmer flygplatsen! Googlat lite. Tekniken som inte strålar finns... http://www.idg.se/2.1085/1.195360/terahertzvagor-i-praktiskt-bruk
Posted on: 2011/6/8 16:22
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Vad man själv tycker om att nakenbilder på sej själv sprids är helt oväsentligt, sådana tankegångar är egofixerade. släpp egot och tänk på andra för en gångs skull. Fantastiskt att du hittat scanningteknik som inte strålar röntgen, TSA verkar uppenbart inte klara det. Har du inte undrat varför? Nu när andra alternativ finns, som tom en vanlig "svensson" hittar på nolltid? Att dom väljer en för resenärerna skadlig metod har förmodligen en orsak, och det är inte pengar, för pengar verkar det finnas obegränsat när terrorister ska jagas, titta bara på Afganistankriget, det var för att jaga en enda skäggbeprydd man i turban. så pengar finns, så varför väljer dom den hälsofarliga metoden?
Posted on: 2011/6/8 22:36
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Ja du har rätt. Jag ville egentligen bara visa på hur man skulle kunna komma till rätta med det hela. Att flygplatserna måste ha en fastslagen ersättning på dessa nivåer ifall bilder skulle komma ut i cikulation. Så att de sköter sig. Men som ett komiskt inlägg: Ett tips för att slippa skannas... gå bakom de snyggaste tjejerna du hittar innan säkerhetskontrollen. Tjejerna plockas garanterat till fullkroppsskannern och du kan ta den vanliga metalldetektorn i lugn och ro. Den piper dessutom aldrig om du är noggrann med att plocka ut allt metalliskt i fickorna. Så då slipper du även visitation så länge hundarna är lugna. (Haha... man får inte vara dum nu när säkerhetsmetoderna är så absurda. Tror det handlar mycket om inställningen till situationen.) Quote:
Jag har ingen hypotes kring detta. Kanske är någon brist för den passiva kameran, dålig upplösning eller oförmåga att identifiera olika vätskor. Eller något annat...
Posted on: 2011/6/8 22:52
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login