vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Per-Albin Hansson och Folkhemmet

See User information
Folkhemmet kanske diskuteras/har diskuterats i någon annan forumavdelning, och i så fall ber jag om ursäkt för att jag startar en ny tråd.

Jag tycker att det vore intressant att höra er uppfattning kring folkhemmet och dess införande. Det är väl hyfsat vedertaget att "folkhemsideologin" i mångt och mycket ligger som grund till många av de värderingar, normer och strukturer som finns i dagens samhälle, vilket låser oss i diskurser och system. Finns det någon "baktanke" med detta, och drar några nytta av det? Eller är det att dra för stora växlar ur det?

Det vore intressant att höra lite om det finns några teorier kring P-A Hansson och vad han var för någon, och vilket det egentliga syftet var/är med folkhemmet som normskapande och värderingsgrundande

Jag hoppas inte detta hamnade i fel forumsektion nu, och om det gjorde det så får väl någon moderator flytta det.
För övrigt är jag ny här, så jag passar på att säga hej också. Hej, hej!

Posted on: 2005/4/29 13:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Per-Albin Hansson och Folkhemmet

See User information
Folkhemmet är en vaker tanke.Begreppet folkhem användes
dock av en "högerpolitiker" innan Per-Albin snodde ordet
och gorde det till en berättelse inom socialdemokratin.

Om det fanns en baktanke så handlar det väl om att
skapa en "godhetsideilogi" eller myt som "rörelsen" kunde
samlas runt.(Men är inte folkhemstanken tämligen död
numera?)

Om någon har tjänat på systembygget så kan
man konstatera att familjen wallenbergs makt ökade.

År 1932 då P-A Hansson och socialdemokratin
tog över den politiska makten är ett intressant år i
sverige då det är samma år som Tändstikskungen
Ivar kreuger mördas.

Om du går till: http://www.dsm.nu och letar upp
artikeln "1932 års revolution" (Ivar kreuger-länken) så
hittar du en text om hur maktens dupol som består av
partiet och familjen wallenberg uppkom.Denna tvådelade
makt mellan Wallenbergarna och partiet består än i dag....

Posted on: 2005/4/30 23:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Vad gäller Folkhemmet och det samhälle denna idé utmynnade i, skriver Sven Delblanc, i boken "Moria land" följande:

"...särskilt från 60-talet blev synen på medborgarna alltmer färgad av förakt. Vi betraktades som barn, vi skulle ständigt förmanas till det rätta och förbjudas det onda, vi blev slutligen hjälplösa när vi aldrig tilltroddes annat än hjälplöshet. Intellektuella och ämbetsmän började vid samma tid övergå till den statsbärande vänstern. Det var en anpassning de själva kunde uppfatta som farofylld och heroisk. Det hände mycket den tiden.

Man byggde en väldig kontrollapparat för att övervaka och styra dessa hjälplösa barn, kanske av faderlig välvilja, men denna apparat skulle falla i hårdare händer, som du kanske borde veta, min son. Det var en tid då vår draksådd började spira.

Då vidtog den utsugning av arbetande och skapande människor, som nu har antagit groteska proportioner, nu, då den härskande klassen som en metallisk rovstekel suger liv ur det maktlösa folket. Den tidens byråkrati och nomenklatura var ännu liten och förmodligen driven av de ädlaste motiv. Härskarna trodde på sin godhet och välvilja. De skulle ha protesterat med vrede och sorg, om jag då hade talat om utsugning, ty sådant kunde man bara förknippa med ett övervunnet ekonomiskt system.

Denna överklass utsög folket för folkets eget bästa. Som varje ny överklass genom tiderna såg de sitt samhälle som historiens slutmål. Och som varje överklass i historien byggde de sig en vacker ideologi och hyrde professorer att försvara den och poeter att besjunga den.

Och dessa lysande diktare och tänkare bespottade ett samhälle som inte längre fanns, för att därmed känna sig tappra. Och de beskyllde det nya samhället för att alltför långsamt hasta mot ett fulländat system av förtryck, och de kände sig därmed tappra. Och de blev rikt belönade."

mvh

Lassew

Posted on: 2005/5/1 14:56

See User information
F-N! - Lasse W...
Vilket bra stycke du fann!
Så är det - och sedan länge har även jag trott mig förstå att Staten och kapitalet sitter i samma båt - som det heter...

Om du har tid och lust så kan du väl kolla in vår hemsida:
http://hem.passagen.se/gulfront
Där kanske du hittar något, som visar på hur det står till med världen och då naturligtvis även vårt land...

Hälsar Shygets/ABRAC af St Patrick - Bärare av den Gula skölden

Posted on: 2005/5/3 8:55

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper