vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

SVD: Krigets skuggsidor ( när krig blir verklighet )

See User information
Ja, vad ska man säga..

"I Haze hjärntvättas soldaterna med stridsdrogen Nectar som får krig att likna tv-spel. Men spelaren blir snart varse den blodiga verkligheten."

"En titt på vinterns spelutbud visar att krigsspel är lika populära som någonsin. Men de håller på att förändras. Mellan skottsalvorna avlossa beska kommentarer om krigspropaganda, militärens privatisering och slagfältens blodiga verklighet."

http://www.svd.se/kulturnoje/spel/nyheter/artikel_552467.svd

Posted on: 2007/11/2 16:30
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: SVD: Krigets skuggsidor ( när krig blir verklighet )

See User information
Var längesedan jag spelade tv-spel, roligare att spela gamla spel i 2d.

Posted on: 2007/11/2 17:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: SVD: Krigets skuggsidor ( när krig blir verklighet )

See User information
själv älskar jag tv spel.
Jag ser mycket fram emot metal gear serien avslutande del, dess grafik, nya kontroll system och interaktiva miljöer. men framför allt Hideo kojimas otroliga historia.
Han är grymt kritiserad för sina kontroversiella åsikter som han stoppar in i sin serie, och denna avslutande del som utspelar sig i irak kommer han knappast att snåla med kritiken.

t.ex i MGS 2 handlade det kortfattat om 12 okända män som styr USA och använder presidenten som en docka en pjäs, när presidenten försökte arbete emot de tolv beordrade de hans död. I slutändan när du som spelare är duktig förvirrade över historien visa det sig att din uppdragsgivare inte är vem han utger sig för att vara och att du själv har använts som en pjäs för att genomföra de 12s agenda som också sponsrar terroristerna som har kidnappat och senare dödar presidenten, state sponsored terrorism någon?.

Hideo kojima vill medvetet röra runt i grytan trots att det var många år sen jag spelade MGS 2 kom jag ihåg hur min hjärna började tänka i andra banor och hur jag och mina vänner börja diskutera möjligheten att det var på det här viset i den verkliga världen.

Vad jag vill säga är att det inte enbart är negativt.. spelen kan ju självklart som det oftast gör användas i motsatt riktning t.ex spelet American army, ett gratis spel fullspäckat med propaganda.

Posted on: 2007/11/2 18:18
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper