vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Svenska hemliga sällskap?

See User information
Nån som vet nåt om Svenska hemliga sällskap, frimurare?

Jura Lina måste ju vara en expert på detta, nämner han nåt sånt i sina böcker?

Kollade lite snabbt på Lions sida :
http://www.lionsclubs.org/SW/content/about_index.shtml

1917 startade dom?

Haha med uttryck som dessa så börjar man ju undra:
"riddare för de blinda i ett korståg mot mörkret."

Kolla in historian bakom Lion.. jag ryser lite iaf!
http://www.lionsclubs.org/SW/content/lions_history.shtml

Posted on: 2006/8/30 18:47
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Svenska hemliga sällskap?

See User information
Tror nog Lions är tämligen tama Lejon.

Här har du några som är värre:
http://tempelriddareorden.org/
(kolla in loggan dessutom)

http://www.frimurarorden.se/
http://www.oddfellow.se/storlogen/historia.asp

Här har du ordenssällskap i Sverige:
http://hem.passagen.se/jonar242/listor.htm

Speciellt tempelriddarna verkar ju ligga bakom en riktig massa jävelskap. (inte de svenska)

Posted on: 2006/8/30 18:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
den var intressant bankrattsforeningen.org.

läs detta.

Slutna sällskap och nätverk
Av Mats Lönnerblad - 7 april 2001
Min egen uppfattning är att slutna sällskap i Sverige som Rotary eller Svenska Frimurare Orden inte gör någon skada, så länge reglerna för att vara medlem följs av medlemmarna. Många ordenssällskap mycket att erbjuda för utvecklingen av den enskilde individen.

Jag har således inte personligen haft anledning att rikta någon kritik mot Rotary, vars många olika klubbar både i Sverige och utomlands varje vecka bjuder på intressanta och spännande föredragshållare i intressanta frågeställningar, eller mot den Svenska Frimurare Orden som i Sverige endast tillåts vara ett religiöst sällskap som satsar på den personliga utvecklingen och de andliga aspekterna.

Totalitära stater reagerar däremot starkt mot slutna sällskap som både Frimurarna och Rotary. I det gamla Sovjetunionen fanns inte Rotary tidigare. Frimureriet var också förbjudet. Hitler förföljde och torterade Frimurarna när han kom åt. Det gjorde även Mussolini när han hade makten i Italien.

Det är först när dessa nätverk utnyttjar sin makt i det tysta för att uppnå politiska syften i strid med sällskapens skrivna regler som man bör och måste reagera. På Bankrättsföreningens hemsida förekommer kritik mot både Rotary och Frimurarna. Vare sig jag eller den övriga styrelsen kan bedöma om denna kritik är berättigad. Men eftersom vi betraktar hemsidan som öppen för alla åsikter publicerar vi ändå denna kritik.

Slutna sällskap kan också vara någonting helt annat. Jag betraktar både Nordbankens tidigare och nuvarande styrelse som "ett slutet sällskap" och även Nordbankens ledning som ett slutet sällskap. I finanskrisens efterdyningar som vi nu upplever, vägrar både styrelsen och ledningen i dessa slutna sällskap att ta ansvar för vad banken tidigare ställt till med.

Den Moderata Partiledningen betraktar jag också som "ett slutet sällskap". Det var Moderaternas partiledning med Carl Bildt och Bo Lundgren i spetsen som beslutade om att krisbankerna inte längre behövde följa lagen under bankkrisen, och att krisen skulle betalas av företagen och hela svenska folket, i stället för av bankerna som skapade krisen.

Det var också den Moderata Partiledningen som kollektivt beslutade om att bankerna skulle få ersättning för de höjda räntorna under bankkrisen, och att företagen skulle hållas ovetande om när räntorna skulle höjas till astronomiska 500 % .

De domare som samarbetar med bankerna på ett rättsvidrigt sätt med den förre Lagmannen Carl-Anton Spak i spetsen, betraktar jag också som "ett slutet sällskap." Jag tror inte att alla domare är medvetna om vilka domare det är som samarbetar med bankerna. Och även om jag redan i dag känner till många av de övriga domare som också tillhör detta slutna sällskap, vill jag inte avslöja alla dessa innan jag har tillräckliga bevis.

Slutna nätverk eller sällskap vilken form det än är frågan om kan således vara på både gott och ont. Makt och politik som utövas i ont uppsåt eller för att gagna otillbörliga politiska syften är således något ont, som måste beivras i vilket nätverk eller sällskap det än förekommer.

Handen på hjärtat alla Rotaryaner, Frimurare och övriga sällskapsvänner hur många av er har ett rent samvete ? Har ni inte vid något tillfälle utnyttjat era nätverk för egna vinning och på andras bekostnad ?

Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättsföreningen

Posted on: 2006/8/30 19:03

Anonym
Jag har genom åren mött en hel del duktiga entreprenörer och det har visat sig att de med den mest blomstrande verksamheten också varit medlemmar i åtminstone Rotary. Jag var oerfaren när de gällde loger eller dylika sällskap och har känt mig tvungen att vara ofin nog att ställa frågan om varför de beslutat att ingå i sådana sammanhang. Det är alltid samma svar som poppar upp.

Att bilda nätverk med bl.a. folk i topposition inom näringsliv och offentlig sektor är oerhört gynnsamt för affärerna. Att man sedan dessutom får visa upp sin verksamhet för andra medlemmar generar ju business to business relationer.

Jag har aldrig känt mig lockad av att binda upp mig till någon organisationer eller flockverksamhet eftersom jag inte vill riskera minintegritet eller kreativitet. Men jag har aldrig heller känt antipati mot gubbar som på olika sätt försökt att göra sin egen affärsverksamhet mer lukrativ. Naivt såg jag möjligtvis på dem som lite falska och rövslickande men det var först efter jag läst Linas böcker som jag kopplade deras agerande till ett större sammanhang. Tror dock inte att speciellt många småföretagare fattar vilken virvel av negativ energi de sugs in i.

Anonym
För skojs skull kan ni gå till Bibloteken i er Hemort och försöka låna Böcker som Juri Lina skrivit.

Likadant gäller Bokhandeln.

Tror inte ni hittar några !!!

några Titlar :

1,
Under Skorpionens Tecken.

2
Världsbyggarnas Bedrägeri.

3.

Sovjetiskt Inflytande I Sverige.

Här kan ni Beställa:

http://www.geocities.com/jyrilina/svenska/omjyri.html

VÄRLDSBYGGARNAS BEDRÄGERI - FRIMURARNAS DOLDA HISTORIA

Den värld vi lever i kan verka skrämmande och förvirrande. Politikerna och massmedierna hävdar att det inte finns någon röd tråd i händelseutvecklingen. Påståendet att det skulle finnas ett dolt samband mellan olika destruktiva företeelser förlöjligas oftast som konspirationsteorier, och sådana passar inte in i den officiella, skönmålade världsbilden. För att skapa ordning av detta skenbara kaos behöver du en nyckel.
Författaren Jüri Linas nya bok är en sådan nyckel som ger inblick i den dolda maktstrukturen bakom händelserna i det förflutna och i nutiden. Denna politiska ordning har byggts upp av krafter, som verkat bakom den glättade fasaden - Tempelherreordens, illuminaternas och frimurarnas omfattande bedrägeri präglar allas vår dagliga tillvaro.
Jüri Lina har sammanställt källmaterial och svåråtkomliga dokument från många håll för att skapa ett brottsregister över de hemliga sällskapens förödande verksamhet. Han avslöjar kopplingarna mellan de dolda förgreningarna och visar hur dessa har påverkat historien med hjälp av marionetter som Napoleon, Lenin, Trotskij, Hitler, Mao Zedong, Roosevelt och Truman (samtliga höga frimurare). Han undersöker frimureriets magiska riter och spårar deras ursprung. Läsaren får veta den verkliga orsaken till flera stora krig och revolutioner, från den stora franska revolutionen 1789 ända fram till kuwaitkriget 1991 och bombkriget mot Serbien 1999.
Slutligen röjer författaren hur dessa onda krafter gestaltar sig i dagens värld och deras planer för den framtida mänskligheten. Denna bok avlivar många farliga myter och tecknar en annorlunda världsbild, som inte är fager att skåda men onekligen beskriver de förhållanden vi lever under.

Beställ boken (på 528 sidor) genom att betala in 200 kronor på postgirokontot 456 99 88 - 1, Jüri Lina.

Köp den om Du vill orientera Dig om världshändelserna!

EN AV DOM BÖCKER SOM MAKTHAVARNA INTE GILLAR ATT VI LÄSER, därför är den bortplockad från biblotek och ges inte ut av Stora Bokförlag.

CENSUR ????

See User information
Hittade nåt intressant: Rotary och Aldous Huxley på samma webbsida!? Kan bara betyda en sak! Se själva : http://www.rotaryfirst100.org/philosophy/huxley/index.htm

Posted on: 2006/8/31 4:16
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
man kanske ska ansöka, min släkting är "ordförande" för tempel ridarna i halmstad. undra vilken grad det är.

Posted on: 2006/8/31 7:21
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
Med risk för att bli obekväm igen vill jag berätta lite om mina egna erfarenheter kring hemliga sällskap.

Jag arbetar som en del vet som videoproducent och har i många år haft egen firma och gjort allt från konstnärliga kortfilmer till reklam dokumentär, musikvideos och ren underhållning åt TV.

1999 fick jag jobb genom Statens Kulturråd som projektledare för ett projekt där man tog pengar från AMS budgeten och placerade inom kulturområdet. Det innebar bland annat att jag skulle utreda och hitta sätt att bredda filmares arbetsmarknad. Min anställning var genom Filmcentrum.

En dag blev jag uppvaktad av en man som kom från Göteborgs Räddningsmission. Han berättade att dom arbetade ideellt med att samla pengar till att bygga bostäder åt hemlösa, att dom hade behandlingshem för våldtäckt och misshadelsoffer samt ett center för barn till missbrukare och fängelsekunder.

Han undrade om Vi (FC) var intresserade av att hjälpa dem att producera en reklamfilm för att samla in pengar till hemlösa inför vintern. Eftersom FC är en förening bestående av filmare kunde jag bara tala för mig själv och sa ja.

Jag kom således i kontakt med Göteborgs Räddningsmission och deras verksamhet. En sak jag märkte ganska snabbt var att flera av dom volontärer eller anställda som arbetade där hade kopplingar till Rotary, Lions och t.o.m. Frimurare.

Jag gjorde i.a.f. en reklamfilm som gick ca 15-2 år på TV4 Göteborg som också hade sponsrat med gratis sändningstid.

Som tack för min medverkan blev jag bland annat inbjuden till MIGs många frukostar för marknadschefer och blev genast erbjuden uppdrag av andra "connected" människor.

Så en del av den "hemliga" verksamhet som dessa "hemliga" sällskap sysslar med är alltså icke kommersiell, volontär, social verksamhet.

Att bidra innebär att man blir betraktad som en godgörare och man erbjuds riktiga jobb.

Bland annat blev jag erbjuden ett betalt jobb med att dokumentera ett EU projekt där samma krafter skapade ett centrum för arbetslösa ungdommar som riskerade att glida in i kriminalitet i Lövgärdet.

Det var ett par år sedan jag hade någon kontakt med dem och än har jag inte blivit erbjuden aktier i världsherraväldet.

Posted on: 2006/8/31 8:50

See User information
Hehe, intressant. ett bra exempel på hur ett hemligt sällskap fungerar med kontaktnätverk etc.

Du råkade inte bevittna några ritualer? hörde senast förra helgen en polares farsa som försökte övertala oss att gå med i Odd Fellow. han var helt lyrisk och började berätta om initationsriter med deras 80 årige stormästare (eller ngt liknande ord). kommer även ihåg när jag var liten och farsan var med i Round Table. det mesta var totalt harmlöst, familjerna var ofta med. ändå minns jag att när de möttes hemma hos oss hade de med någon form av heligt skåp, kommer inte ihåg vad det var i och bryr mig inte så mycket heller, som stod uppstält vid bordet hela middagen. och man märkte på dom att det var något speciellt med skåpet. verkligen ett intressant fenomen med någon sorts hednisk avgudadyrkan.

..men ändå inte ens en mm i närheten av the Bohemian Grove.

Posted on: 2006/8/31 9:09

See User information
Hehe ja oddfellow har varit på mig med. Men de arbetade tappert med att skicka kläder utomlands måste jag säga, hade nog kunnat gå med om inte genomsnitts åldern var 60 +. ;)

Posted on: 2006/8/31 9:40
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
Quote:

Atlanuchi wrote:
Du råkade inte bevittna några ritualer?

Jodå dom flesta var aktiva frireligiösa och projektledaren för ungdomsprojektet var präst.

Så vitt jag vet är frimurar initiation ett skådespel där man återskapar slakten av unga byggnads arbetare som arbetade med Davids Tempel d.v.s. Temple Mount i Jerusalem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Temple_Mount

D.v.s. att någon låter sig offras för sin tro. Vad denna tro är är dock debatterat eftersom dt påstås att David tillämpade mer hedniska trosuppfattningar på senare år.

Resized Image

Posted on: 2006/8/31 10:27

See User information
det är ju ett roligt sammanträffande att eliten sammanträffar på Camp David i USA titt som tätt. med tanke på the Grove känns ju inte heller påståendet att David skulle ägnat sig åt avgudadyrkan så långsökt.

Posted on: 2006/8/31 10:35

See User information
Om jag inte minns fel vilket jag nog kan göra titt som tätt så blev David förälskad i en kvinna som initierade honom för äldre occulta ritualer som inkluderar Baal, Chronos och Molock (Samma som Bohemian Groove).

Posted on: 2006/8/31 13:28

See User information
Intressant diskussion.

Bevisligen har vi en hel del "öppna" hemliga sällskap i Sverige, såsom alla de som radats upp tidigare i den här tråden. Allt från Oddfellow till Rotary.

Men den riktigt relevanta frågan man måste ställa sig i samband med organisationer som dessa är väl egentligen; varför är de hemliga?

I ovanstående exempel, Oddfellow, Rotary och liknande, så bygger hemligheten väl egentligen till stor del på att det skapar en estetik och en kultur kring sällskapet som gör att det känns lite mer meningsfullt. Eftersom människan alltid strävar efter att få känna sig lite mer insatt, lite "bättre" och lite mer upplyst än sin nästa så skapas väl egentligen alltid en sån kultur kring nästan alla typer av organisationer - även om det är mer eller mindre öppet?

Men, enligt ovanstående resonemang, så är väl dessa organisationer i mångt och mycket meningslösa att diskutera utifrån ett "Secret Society"-perspektiv? Eftersom deras hemlighetsfullhet inte bygger på ett seriöst behov av dölja sina aktiviteter från omvärlden utan snarare på en sorts självuppfyllande behovsskapande så fyller de inte två av de, i mitt tycke, mest grundläggande kraven för att det ska vara värt att undersöka en "hemlig" organisation;

1) Att deras aktiviteter är av sådant slag att de av en eller annan anledning måste döljas för omvärlden.

2) Att dessa aktiviteter i sig är av sådan natur att ett selektivt medlemsurval krävs.

Därför ställer jag frågan;

Vilka organisationer som uppfyller ovanstående krav har vi i Sverige? Har vi några alls?

Jag skulle bestämt vilja säga "Ja". Förutom de sedvanliga namnen såsom;

- MUST
- SÄPO
- Grupp 5
- Listan

så undrar jag, vilka fler har vi? Vad vet vi?

//Marianne

P.S Jag var lite skeptisk till att lägga till MUST och SÄPO på listan eftersom de är statliga organisationer, men de fick vara med eftersom de uppfyller ovanstående krav. D.S

Posted on: 2006/9/5 11:27

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper