vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Om att följa sitt hjärta

See User information
När jag såg den nya filmen Aeon Flux uppstod en otäck tanke som då, för ett par månader sedan, malde ett par dagar. Tänk dig följande scenario: du får möjligheten att, genom framtida gen- och DNA-teknik, "reinkarnera" (eller vad man ska kalla det) i en nyskapad identisk kropp tillsammans med minnen, tankar, tidigare upplevelser och liknande. Alltså en form av noga förberedande kloning av oss själva, detta precis innan vi dör. Du kan för alltid, så länge kloningen återupprepar sig, vara tillsammans med nära och kära. Om vi antar att det skulle finnas en skapargud - en gud du VET (vad nu det betyder) finns, men behöver nödvändigtvis inte TRO på (alltså följa denna guds rättesnören). Hur skulle man som människa kunna avgöra, annat än att följa sitt hjärta, om detta med den s k reinkarnationen av sig själv är en utveckling som är - eller INTE är - "meningen"/den rätta vägen? Följer själen med från "originalet" till klonen/reinkarnationen? Tänk om vi, t ex när vi inte är s k levande längre, träffar en skapargud som på något vis visar på att den människoskapande reinkarnationen var en av oss valbar mening/gåva som vi människor just valt fritt i "rätt" riktning. Och hur ska vi också "veta" att just denna skapargud inte är en förklädd Satan som skall förleda oss, annat än att följa vårt hjärta? Det som står i bibeln och även andra texter om "ljuset" finns ju på "båda sidor" (ex. lightbringer). Så lätt att omedvetet kontrolleras och styras när det finns konstgjorda polariseringar som t ex gott och ont. Är det egentligen SJÄLEN som är stommen i "att följa sitt hjärta" eller är det klyschiga uttrycket kanske bara semantik för intellektuell intuition?

Posted on: 2006/3/21 8:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Om att följa sitt hjärta

See User information
Sånt här är inteessant.. Föresten så blv jag morfar för ett par vecker sedan - en liten halv-italienare, hö, hö, varför jag berättar dett är för att hans namn faktiskt är Noah - Kul vad?! Nåja...

Det heter ju "Sitt hjärtas mening" - är dtta då kanhända en vaiant eller motsatsen till "Min hjärnas mening" ... Hjätat har ju länge varirt en symbol för det där lilla extra - vad detta nu innebär... jag har ju ett eget parti och har en slags slogan. Inre frid! Yttre fred! - sann frihet! - som på sätt och vis handlar om just detta med de olika egenskapernas sammanhang...
Du vet ju det där med våra hjärnhalvors olika sk egenskaper - den manliga högra hjärnhalvan - "logik osv... och det motsvarande - den kvinnliga - "känslor" och det och sånt...
Detta sistnämda skulle också kunna kallas för Man tänker med Hjärtat (intitution/fantasi?) Killarna "kör" med "hjärnan" (Kan man ju inte tro, men nog är det så - sedan gäller det att balansera dessa två "världar" Då uppnår man ett ytterligare förhållande - Alltså: "Frid" i känslan - Plus "Fred" i hjärnan = Balans - dvs. en äkta sann "frihet"...
Detta vi kallar för "själen" är kan vi kalla ett "program" - Varken ond eller god i sig utan är en hopkostruktion som vi 2knåpat" ihop under all vår levnad - den kan vara skitdålig eller skitbra ("programmet", alltså)
Alltså detta du kallar för intellektuell intution - jag kallar det för "tök" - "Tillägnad-Överlevnads-Kapacitet" en kunskapsmassa vi bygger på och reformerar under den mentala utvecklingens gfång - kanb du ta del ytav på min/vår RMS - gul fronts hemsida - hö, hö... om du nu känner för det... Hörs...

samt. plus: (Grymling)

Posted on: 2006/3/21 10:35
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Personligen önskade jag länge att varje del i min kropp skulle kunna bytas ut till mekaniska delar av metall, plast etc... bara för att kunna leva så länge som möjligt.

För några år sedan tänkte jag om och insåg det vackra i att avsluta livet och att ev. kunna återfödas genom kretsloppet och bli en del av livet om och om och om igen...

Vad som händer med själen har jag inte en aning om än men om jag lyssnar till min inre intuition säger den mig att det kommer att bli väldigt vackert och lärorikt... och det vill man ju inte missa.

Anonym
Men du, tänk om det visade sig att åldrandet var en illusion som vi manifesterar på grund av vår begränsade kunskap om vad tid är för någonting?... :)

Anonym
Då min käre vän är mina rynkor vid ögonen bara en illusion.

Anonym
jag sa varken att det var en sann eller enkel illusion att genomskåda ;)

Anonym
"Tiden är alltid ny, och därför tidlös" - Jiddu Krishnamurti

Jiddu Krishnamurti, född 12 maj 1895 i Madanapalle, Andhra Pradesh, Indien, död 18 februari 1986 i Ojai, Kalifornien, indisk filosof.

Dyrkades som en Maitreya Budda av teosoferna, orsakade att Rudolf Steiner bildade Antroposoferna, då Steiner inte kunde acceptera detta. Krishnamurti själv höll med och upplöste sin "Order of the star" senare. Han blev en av världshistoriens genom tiderna minst dogmatiska filosofer i det han förnekade allt värde av gamla begrepp och uppmuntrade folk att inte tro på någon auktoritet, inkluderande honom själv, och i stillhet själva se och lyssna i absolut frihet och klarhet och själva bli vissa om tankens och varats natur med en oerhörd skärpa och ett fullkomligt närvarande i nuet.

See User information
Reinkarnation förefaller för egen del som en onödig och överflödig extension av liv.

Däremot förefaller cybernetiska implant och andra ting som verkar ligga nära i tiden intressanta och roliga, t'ex implant för att se i infrarött/uv osv. Det förefaller som att hjärnan har lätt för att tolka ny information förmedlat på sätt som inte tidigare skett.

Förlängning av liv förefaller möjligt oavsett reinkarnation eller cybernetik, åldern tycks ligga kodad i DNA och även så den programering och de parametrar som styr åldring. Med duktiga genforskare så lär det inte vara något problem att modifiera.

*att följa sitt hjärta' som du skriver tycks implicera att det råder en distinkt skillnad mellan hjärta(känsla) och intellekt. Vilket jag har svårt att hålla med om. Problemet förefaller vara den mänskliga tendensen att Intellektuellt rationallisera över sina känslomässiga intryck och därmed förändra 'hjärtat' och känslolivet med sitt intellekt...

Posted on: 2006/4/28 12:20

See User information
Jag tycker vi kan göra som vi vill. den ända man kan ha i å tanke är att inte vara så destruktiv mot andra och sig själv leva i NUET! framför allt leva i nuet, som inge människa nästa gör i dagens läge.

Sen vad teknik gäller, så är detta en skapande proces som allt.
Det är ingen gud som kommer att säga det är fel eller inte förutom!vi!

Men jag tycker, så länge det inte skadar är det helt okey att göra vad man vill, det är till och med okey att skada sig själv. men jag tänkte mest på att inte tekniken skadar andra medvetet.

Sen så kommer ju all teknik i fel händer och "felhänder" skulle kunnde tänka att använda tekninken destruktivt, och då tänker jag på våra kära besluts fattare och folk som vill ha kvar ett sytem som det ser ut som idag. men som sagt detta med är snart en omöjlighet

Posted on: 2006/4/29 7:43

Anonym
Kortfattat skulle man kunna säga att det bästa är att följa sin inre intuition. Men det krävs ju då också att man utvecklas andligt på vägen! Nu kan man väl ganska tydligt se att alla människor på ett eller annat sätt utvecklas andligt och intelligensmässigt men vad är det som skiljer oss åt egentligen.

Om (A) "en gladiator" skall slå ihjäl en (B) "motståndare till makteliten" i det gamla romarriket så har han självklart ett val. Väljer han att inte slå ihjäl opponenten så dör han själv. Väljer han att slå ihjäl opponenten så dör han lik förbannat själv förr eller senare, antingen en naturlig död av ålderdom eller på slagfältet.

Så vad är det som gör att vi alltsomoftast tar den enklaste vägen genom livet även om det drabbar andra människor på kuppen?Egoism? Överlevnadsinstinkter? Taskig insikt om universiella beståndsdelar? Eller vad?

Anonym

många revolterande ungdomar brukar ju skriva ´på sina väskor o jackor osv

"Det är bara de döda fiskarna som följer med strömmen"

tänk på det en sekund

som osho(bagwad) menar det finns idioter som hittat på citat och ordspråk ex

(ja nu har ja glömt det men det är ju typ såhär)

ett tomt sinne är jävulens värk

DET ÄR DET INTE ALLS DET ÄR GUDS SINNE

i ett tomt sinne kan inte jävulen komma in..

åter till fiskaran gäddor eller braxar om ni så vill..

det är klart man ska följa med strömmen varför ska man kämpa emot naturen det är bara en dåre som gör...

(alltså ät när du är hungrig skit när du är bajsnödig sov när du e trött skratta när det är roligt tvinga inte fram leenden för att vara trevlig eller social)

jag måste säga jag är en av dessa dårar till viss mån

vi lever ju i ett armbågar samhälle

men ja tror att det kanske är klokt just nu.
behöver lite mer kött på bena
väger trots allt bara 63kg

"Det är inte de onda människornas ondska som är farlig utan de goda människornas tystnad"

MVH Masken

See User information
Quote:

maggot skrev:
många revolterande ungdomar brukar ju skriva ´på sina väskor o jackor osv

"Det är bara de döda fiskarna som följer med strömmen"

tänk på det en sekund

som osho(bagwad) menar det finns idioter som hittat på citat och ordspråk ex

Denna mem är tämligen intressant och kontra-intuitiv om du funderar över det.

Tanken och budskapet i memen förefaller rebellisk och reaktionär gentemot konformitet och 'att falla i ledet' så att säga. Problemet uppstår när en mem blir så populär som 'död fisk följer ström' blir. då memen i sig tenderar att bli en medlem i det kollektiva medvetna och därmed en medlem i strömmen som den uttallar sig gentemot. Tänk dig t.ex 2st ungdomar som båda två bär samma budskap som producerats i ngn form av en logga eller annat. Hur mkt följer de då 'strömmen' de själv kan antas kämpa emot ?

Konformitet eller icke-konformitet. Genom att konformera med icke-konformiteten bara för att vara rebellisk konformerar man med en sterotyp och därmed följer strömmen (fast kanske åt andra hållet)

fungerar inte så bra eller ?

Memen handlar dock inte om naturen som så som du nämner angående att följa sina drifter som att skita när man behöver det osv. Utan snarare på en mer ideologisk/politisk nivå.

I vissa fall förefaller det bäst att följa de parametrar som råder i en sitatuion (tex när man konsumerar) för att så effektivt som möjligt utföra det man sysslar med. Då uppträder man dock mer som en robot än en människa.

Posted on: 2006/4/29 14:40

Anonym
ja vet la citates egentliga tanke

att inte göra som alla andra.

ja snackade själv mycket om detta då jag har varit punkare

men nu när ja lagt tuppkammen på hyllan o ersatt denna med en keps..

så menar ja på det att,
vissa tankebanor tankesätt som kan verka korrekta kanske är mer vilseleda och snea än vad som är nyttigt.

kan man inte få ifrågasätta lite..

Anonym
Angående punkare och andra sentida rebeller.

Historiens absolut första rebell måste ha varit Eva som tillförskansade sig kunskapens äpple. Hon upplevde det förmodligeb inte som så himla kul att springa omkring näck och ständigt bli påmind om att hon bara var skapad av mannens revben. Kanske inte så övertänkt att mucka med "God himself" men vilken kupp... å andra sidan sett måste ju the "old God" ha anat att detta skulle ske annars hade han ju inte medvetet låtit en kvinna gå in utan pengar och kläder på ett ställe med varor...

... REA på underkläder någon?

Anonym
Nja,...det var nog knappast ett "äpple" som var kunskapens frukt...

Anonym
Men Psilo... kom inte och påstå att det var en gammal flugsvamp nu

HPPD någon?

See User information
Hej!

Jag är helt ny på sidan, men jag har skrattat mig igenom inläggen i den här tråden. Det kändes mycket befriande!

Posted on: 2006/5/30 8:15

See User information
Psilocybe Stropharia.. helt övertygad.

Posted on: 2006/5/30 9:08

Anonym
Jajjamensan,...så skall det se ut..."straylynx",...du vann huvudpriset,...en nallebjörn... http://forskning.magiskamolekyler.org/bok/bokindex.html

Frid / Maggik

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper