Vakencorner
|
Vakenkommun
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Börjar med en omröstning.
Vem kan slänga in en såndär röstmodulgreja vi kan klicka ja eller nej på och se resultaten likt den dom har på tidningar?
Posted on: 2010/8/30 9:13
|
|||
|
||||
|
Re: Vakenkommun
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
4-6 timmars arbetsdag och medborgarlön tycker jag låter som en plan.
Odlingsideen kan dra in över 2,5 miljarder vart tredje år om man säljer till utomstående källor enligt nuvarande marknadspris och användas till infrastrukturen. Restöverkott kan fördelas till medborgare. Överskottsenergin skulle vi ochså kunna sälja eftersom den skulle i praktiken vara gratis för oss, möjligtvis driftkostnader i form av reservdelar vart 10-20 år. Hahahaha vi skulle få en kommun där alla medborgare är multimiljonärer
Posted on: 2010/8/30 10:19
|
|||
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Jag är 100% med på allt du säger, tycker det låter som väldigt bra tankar och idéer.
Jag har själv tänkt i dessa banor ett tag nu. Jag känner helt enkelt inte att jag klarar av att bo kvar i ekorrhjulet mycket längre nu. Jag måste få luft! :) Har annonserat efter ett hus i naturen i Jönköpingstrakten, men än så länge har de jag tittat på varit för små för att klara av att inhysa ett mindre kollektiv-boende. Egen kommun är kanske att ta i, men 5-8 personer känns som ett rimligt mål till att börja med. Jag hittade detta forumet: http://move.to/kollektiv |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Jo så kan nog tyckas men jag slår vad om att det skulle inte ta lång tid innan det blev köbildning på antal invånare som vill delta.
20-30 pers kanske duger bra? Vet inte hur lyckat det vore med 5 pers som jobbar med en ide som säljer mängder med el och föda till befolkningen men det kanske inte är så dumt ändå, beror väl på lite vad kommuner säger ochså. Jobbar på generatorn idag , ringer efter delar. Lite svårt att få sponsrare eftersom folk är så illvilliga och fördomsfulla. Har talat med banker innan och man får som svar typ att vi tar nog hellre risken och låter en konkurent göra dig förmögen osv. Jag har ju inte dom bästa papprena bakom mig och haft det struligt i livet och eftersom dom flesta tjänstemän jag haft och göra med varigt rena mupparna så är det inte lätt och ha göra med dessa individer som dömmer en på papper. Men kolla hur dom tänker istället för att tänka denhär killen har en ide som kan skapa arbetskraft, hjälpa miljön, dra in inkomst till vår kommun och skapa ett bra namn. Det visar bara hur man är inställd i detta samhälle gentemot fotfolk. Har lärt mig att sverige är inte så framåtsträvande såsom det vill göra sig gällande när det gäller och satsa på forskning miljöutveckling osv finner mera australien vara ett land där befolkningen verkar vara mer tillmötesgående och mindre fördomsfulla, lättsammare liksom, men det förvånar kanske inte så mycket dom har ju mer känsla för naturen. Helt klart ska man vara rik i sverige för att vara blir rik och ha möjligheter. Möjligheternas land pyttsan heller. Men men jag låter inte någon stå i vägen oavsett hur korkade dom är projektet ska dras iland på ett eller annat sätt.
Posted on: 2010/8/30 11:51
|
|||
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Idén är hur som helst riktigt bra.
Och som jag ser det, på ett eller annat vis "ett måste", för att orka med att leva vidare i den här soppan i längden. Eftersom det mesta man tar sig för för en vaknarevärld i det stora hela, är ganska meningslöst, då 97% av befolkningen förmodligen kommer ZZzzzova vidare ändå, känns det som den enda utvägen till ett drägligare liv. Det handlar väl om att börja i någon ände. Skaffa ett större hus. med många rum. eller flera mindre hus, som en gård. Tomma gårdar dräller det av bara man åker 2 minuter utanför stadsgränserna, så det handlar inte om brist på tänkbara platser. Att dra igång ett kollektiv på säg 20 personer från scratch kan nog bli lite knivigt, såvida man inte har en väldigt detaljerad plan från början, som man sedan följer. Men jag vet knappt om jag kan få ihop 20 vakna personer i hela Sverige, vaken.se inräknat, så att sätta ribban på 5+ är nog ett ganska rimligt mål :) Därifrån är det lättare att utveckla och utöka. Jag tänkte lite på det här med en egen kommun... Är det inte så att varje kommun är tilldelad en viss landmassa? Hur skulle det fungera om en ny kommun skulle vilja poppa upp? "Äger" på nåt vis kommunerna markerna i sin omnejd, eller hur funkar det? Ett annat alternativ skulle vara att försöka avsäga sig sitt medborgarskap kanske? Utan medborgarskap slipper vi både att betala skatt och tv-licens, men jag gissar att det kan bli svårt den dagen ett sjukhus behöver uppsökas. När vi väl lyckats med bedriften att skapa ett vaket community där alla delar på sysslorna, och vi kanske når den önskade siffran om 20h arbetsvecka...så tänker jag såklart på barnen. "Skolplikt"... Jag har ingen vidare lust att fortsätta skyffla in ungarna i kontrollsamhällets gjutna form för anpassning till slaveriet. Det som de behöver lära sig tar på inga vis 9 år i grundskola,5 dagar i veckan (!!) Hindren finns. men tillsammans kanske vi kan finna en ny lösning :) Vi kan inte vara dom första som snubblar på dom här tankarna. |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login