: 2012/11/22 8:06
Group:
Registered Users
|
(kanske helt fel forumsdel, flytta mer en gärna :) ) Rotade igenom lite böcker på vinden som legat bra länge, ramlade över ett häfte som heter:
Vägen, Sanningen och Livet. Det här häftet är skrivet av "civilingenjör HELMER PAULIG". Alfa boktryckeri AB Stockholm 1964. Läsvärd då han tar upp likheterna mellan världens religions "gudar". Ett litet utdrag:
"Jämväl må beaktas att den egyptiske guden Osiros (måhända med betydelsen "ordningens upprätthållare"), dennes maka Isis, även kallad Moder Jord, och deras son Horus till synes äga en motsvarighet i den nordiska gudaläran, asaläran, enligt vilken Odin med sin hustru Jord (även med namnet Hlödin eller Fjörgyn) hade sonen Tor. Vidare kan det vara av intresse att som jävförelse med namnet Horus lägga märke till att åskguden Tor i samiskan benämnes Hora, vilket ord återfinnes i det samiska uttrycket Hora-galles, ’Tor-karl’. Namnet Hora och Horus synes dessutom förete en viss släktskap med sanskr. Br’adin, som betecknar Indras åskvigg, och med sanskr.br’ada, ’åskdunder’, antydande forntida förbindelser mellan samer och orientaliska folk.”
Har själv mer än 75% frånvaro från grundskolans år och kanske missat kopplingarna på religionslektionerna.
Men det som intresserade mig va en till ”folder” i häftet. ”Novilara-gravstenens flertusenåriga gåta”. Även skriven av HELMER PAULING. Har inte heller hört talas om den här stenen, har senaste tiden intresserat mig mycket av tallkotskörteln och försökt hitta info om den. Detta har lätt mig in på spåret av religion och historia. Vilket aldrig har intresserat mig tidigare, eller ah jag levde efter samhällets regler fram till mitt ”vaknande”.
OT: vad är detta för sten? Vill veta lite mer :D
Detta går att läsa i ”foldern”: Zacharie Mayani anger i sitt arbete ”Die Etrusker beginnen zu sprechen” Wien 1962m sid.274n att stenen härstammar från 400-talet f. Kr. ”Stelen” (står så i foldern) befinner sig på gravfältet vid staden Novilara, på italiska halvöns östkust. Mayani påpekar att stelen ej kunnat tydas till fullo. (1-3) Denne här är Menius, stridsvagnsöfraren, snabb som vinden; 4-7) han kämpade i strålglansen från sin lyckostjärna 8-10) såväl i staden som på landsbygden. 11-13) Han räddade det förskingrade folket. 14-22) I egenskap av stadens hövitsman lyckades han, med stöd av sin gudstro och genom bön, åter skapa reda och ordning och vända allt till rätta 23-27) Som befriare älskades han av Jordens och av Hades’ invånare, och han värderades även som främjare av arbetslivet. 28-33) Förfädrens Velchanos, med hemvist i Faistos, åkallades från stadsbergets altare i andekraft. 34-36) Han befriade också strandsjön. 37-42) Staden, vilket hade blivit lagt i ruiner och av honom bragts att uppblomstra på nytt, hembar den gudasände räddaren sin hyllning.
Guden Velchanos (Veltun) kan möjligen ha förbindelse med nordens Völund, Velchanos nordiska namne. Stelens hjulbilder torde ange den forntida högt uppskattade symbolen för solskivan. Ödlan och krokodilen jämte Tjur och björnstriderna visade på stelens baksida, åsyfta möjligen att omtala, att angriparna hade kommit från Egypten.
Vems är gravstenen? Hittar inte så mycket information :)
Attach file:
Link only for registered users
Posted on: 2011/2/8 12:29
Edited by nanosapiens on 2011/2/8 13:02:48
|