vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Anonym
Re: Vapen
Quote:
Tänk om halva svenska folket skulle bestämma sig för att imorgon så går vi alla till banken och tar ut alla våra pengar! Då skulle det avslöjas att bankväsendet bygger på en bluff där man lånar ut pengar som inte finns och sedan tar ränta på dem.

Hur kan det vara en BLUFF????
Banken lånar ut andras pengar mot högre ränta än sparränta.
Bankverksamheten bedrivs som vilket företag som helst.
Banken säljer tjänster som många vill ha...

Lånar du tex 100.000 av banken och får pengarna i handen så kan det väl knappast vara en bluff.
Pengarna du lånar är däremor från bankens kapital = bankens kunder och inkomster.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Einstein wrote: Hur kan det vara en BLUFF????

Det finns en bra gammal berättelse som kort går såhär.

En guldsmed blev ombedd av en rik herre att bevara dennes pengar i sitt valv medan han reste iväg. Guldsmeden var den enda i byn som hade ett sådant och för tjänsten skulle han få 10% av den totala summan.

När guldsmeden blev ombedd att låna ut pengar till en bekant som skulle köpa ett hus tog han en del av sin förtjänst och lånade ut den till sin vän mot att denne skrev på ett skuldbrev. I skuldbrevet förband sig låntagaren att betala 10% av den lånade summan i ränta.

Den som lånade pengar vågade dock inte bära runt på så mycket guldpengar så han bad guldsmeden att behålla dom i sitt valv tills det att han behövde dem.

När vännen återvände och skulle utnyttja sitt lån hade han säljaren till huset med sig. Säljaren vågade dock inte heller bära runt så mycket pengar.

Guldsmeden som var duktig på avtal skrev då ett avtal mellan parterna som gjorde att pengarna han lånat ut nu tillhörde säljaren. För att behålla pengarna i valvet fick han dock betala en ränta på 10%.

När guldsmeden insåg att ingen vågade bära på pengarna tog han en stor risk och vågade låna ut även den rike herrens guldpengar mot ränta genom skuldbrev.

När den rike herren återvände hade guldsmeden tjänat så mycket på sin ränta att skulderna han hade att kräva in översteg den rike herrens rikedom. Han återgav därför honom sina medel minus dom 10% han hade blivit lovad för att hålla pengarna säkra.

Trots att pengarna nu var borta motsvarade skulderna gott och väl dom 90% som nu fattades i valvet. Men eftersom ingen hanterade mer än 10% per transaktion kunde guldsmeden fortsätta att låna ut pengar trots att inga fanns.

Hanger ni med!?

Det hände faktisk under Andra Världskriget att så många försökte ta ut sina pengar att banker stängde sina kontor. Det är därför så många gamla som var med på den tiden behåller pengarna i sina byrålådor och madrasser.

He who does not remeber the past are condemned to repeat it...

Posted on: 2006/4/19 17:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:
Hanger ni med!?

Oooh ja

bra beskrivning

mvh eureka

Posted on: 2006/4/19 17:26

Anonym
Damn right! Bra story! Jag behåller nog mina i madrassen!

Anonym
Re: -
Den fattar jag inte... var det ett inlägg?

See User information
Apropå vapen och våld och sådant - så har jag läst igenom en tråd på alternativ.nu:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index ... on=display;threadid=14859

En som gör inlägg där har varit polis i Sverige, men bor nu i USA - det är Fred, han har sitt första inlägg som den första replayen.

Det finns tänkvärda synpunkter i många inlägg, tycker jag.

Posted on: 2007/1/24 18:38
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Nå Jaxtone - har du läst den tåden på alternativ.nu... när jag läser om Fred så tänker jag att det är en väldigt rationell man, och lite påminner du om honom. Jag vet att du i trådar tagit upp on vapen, såjag är lite nyfiken på vad du anser om den tråden.

Posted on: 2007/1/25 21:01

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Nå Jaxtone, hoppas du kommer med ett utlåtande och ev. ordination, vad gäller tråden på alternativ.nu...

Posted on: 2007/1/28 23:40

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Novax!

Skillnaden mellan en självhushållare och en survivalist skulle jag beskriva som att:

Survivalisten är en cyniker som med tekniskt sinnelag räknar med att det värsta kommer att hända och som på alla sätt lever enligt devisen protektionism och klantänkande.

Självhushållaren är en människa som fortfarande har hoppet kvar oh lever enligt tankesättet att så länge det finns gräs finns det hopp om livet. Tjolahopp!

Själv satsar jag nog både på rött och svart d.v.s. precis som Fred så skulle jag använda båda sätten.

See User information
Quote:

jaxtone wrote:
Novax!

Skillnaden mellan en självhushållare och en survivalist skulle jag beskriva som att:

Survivalisten är en cyniker som med tekniskt sinnelag räknar med att det värsta kommer att hända och som på alla sätt lever enligt devisen protektionism och klantänkande.

Självhushållaren är en människa som fortfarande har hoppet kvar oh lever enligt tankesättet att så länge det finns gräs finns det hopp om livet. Tjolahopp!

Själv satsar jag nog både på rött och svart d.v.s. precis som Fred så skulle jag använda båda sätten.

Hur ska dom lösa allting... Fred hade väl en 12-årig dotter. Säg att hon får en tandinflammation, och så oerhörda smärtor så hon inte klarar att uthärda. Kan Fred som survivalist använda pistolmynningen till att bända loss tanden? Eller kolven till att banka bort den? Eller ska han stoppa in en kula... hon kanske ber om att få gå vidare...

Hur ska en Fred göra om han är självhushållare? Spänna en renhjord vid ett rep - inspirerad av Barnen i Bullerbyn... och dra loss tanden. Jag skämtar. När skorna är utslitna... det är kört... är de alla drömmare?

Posted on: 2007/1/30 0:12

Edited by novax on 2007/1/30 0:45:45

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper