Vakencorner
|
Re: Jaktlagen ändras för att man skall kunna ingripa mot "organiserad brottslighet"
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
(Drog slutsatsen "Man lär sig att tycka om smaker genom sin uppfostran.")
Det där gäller väll vice versa? Argumenten sjunker som en sten.
Posted on: 2011/6/20 10:24
|
|||
|
||||
|
Re: Jaktlagen ändras för att man skall kunna ingripa mot "organiserad brottslighet"
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
ja, det gäller i båda riktningarna. Vad är det som sjunker?
Posted on: 2011/6/20 10:33
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Jag är inte ute för att kriga med dig Pingubenji, men jag lider av att se att så många myter upprätthålls om kosten idag, däribland även från veganlägret.
Vi är förda bakom ljuset å det grövsta vad det gäller mat. Men mycket händer framförallt i Sverige, en egen liten "arab spring" på kostfronten de senaste tio åren som så sakta håller på att vända vår syn på mat mot en mer naturlig (och hållbar modell) med bättre kvalitet på animalier och fetter och mindre skräp. Exempel på det är kostdoktorn.se och kolhydrater.ifokus.se Kolesterolet ökar inte av främst av kött eller animaliskt fett, det är direkt felaktigt, det som ökar kolesterol mest är kolhydrater (även alkohol). Kolesterol (rätt sort) är väldigt viktigt för kroppen och återfinns runt varje cell i kroppen, runt våra nerver och fungerar som "run flat" i våra blodkärl. Googla Uffe Ravnskog när det gäller kolesterol, mycket är en myt propagerad av big pharma som säljer statiner. Veganism där man får i sig stora mängder fleromättade fetter (som oxiderar/härsknar lättare än mättade) leder till sämre hjärt-kärlhälsa än om man väljer mättade fetter som återfinns i cocosfett och animalier (om djuren inte äter fel foder dvs spannmål, soya, avfall från bagerier etc). Det är heller inte så frikopplat från "djurindustrin" som många tror. Förklara för mig hur du komponerar en måltid med "fullvärdig" vegetarisk eller vegansk mat med svenska närproducerade produkter och jag tror du får nobelpris! Alternativt om du anser att djurens lidande väger tyngre än att undvika långa transporter av livsmedel om du visar en dags matintag där du kan inkludera importerade livsmedel där du får till bra näringsprofil utan en väldig massa omega 6 och med omega 3 i EPA och DHA form och där du har tillgodosett b-vitaminerna utan tillskott. Misstänker att du inte äter fisk, ägg och mjölkprodukter. Det bästa för kroppen är i min mening är att äta närproducerat kött från gräsbetande djur och äta ALLA delar av djuret. Samt närodlade grönsaker i säsong. Inälvsmat är väldigt bra sätt att säkerställa att man får alla de livsviktiga näringsämnen kroppen behöver för dess fulla potential, lever till exempel är en superfood om något. Detta är dessutom bättre för miljön och djuren som då får en chans till ett bättre liv (då de djur vi lever av idag egentligen endast existerar för att vi behöver dom, livet är grymt). Gör jag det här själv till punkt och pricka, bara delvis efter bästa förmåga, helst skulle jag jaga mitt eget kött men jag har vänner/familj som bistår med vilt och kött från gräsbetande djur då och då. Hemuppfödda kaniner har jag tex varit med och slaktat och ätit en massa gånger hemma hos mina svärföräldrar. Samt att det finns gräsbeteskött att köpa i affären, dock får man ta med transporter i beräkningen då det ofta rör sig om sydamerikanskt eller nyazeeländskt kött, men väljer man bort tropisk frukt har man mycket mer näring per kilo som transporterats. Tittar man sen på vattenåtgång och fossila gödningsmedel ser man att gräsbetesdjur (som faktiskt kan beta på ställen som inte är lämpade för odling, förr släppte man korna i skogen) är väldigt konkurrenskraftiga! Ett stort problem är att den moderna människan är så långt från matproduktionen så det enda många reflekterar över är priset i disken, de läser inte innehållsdeklarationen eller bekymrar sig över hur det ser ut där djuret som biffen kommer ifrån levde etc. Samma problem finner vi nog hos många av de som inte äter kött. Vad är det ni äter och hur har de "livsmedlen" kommit till din tallrik. Vad vi gör, vad vi äter och vad vi utsätts för i miljön påverkar våra gener väldigt mycket, äter vi fel switchas fel gener på, äter vi rätt switchas andra gener på. Och det visar sig ofta inte förrän efter många år/generationer. Tittar man på agendan bakom de som promotar vegansk kost ser man ofta militanta djurrättsaktivister/ecofascister som bryr sig mer om djurens rätt än mänskliga rättigheter. Att de som går över till en 100% vegansk kost får hälsoproblem efter fem år bryr de sig mindre om. Detta är nog en starkt bidragande orsak till att flera stora veganismförespråkare har gjort helomvändningar vad det gäller köttätande. Se tex Vegomyten av Lierre Keith http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411872
Posted on: 2011/6/21 21:17
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Gillar starkt dina konstruktiva argument!
Gör en artikel av det och lägg det på förstasidan. Så kan du känna att du hjälpt till att eliminera myterna så gott som du haft möjlighet. Så stimuleras det förhoppningsvis till fler studier genom din artikel. Det gynnar i slutändan alla. Mycket myter finns det runt mat. Vi har en hel industri som lever på att hjälpa människor gå upp eller ner i vikt. Komplettera med näringsämnen, dussintal dieter på alla möjliga konstiga sätt, vitaminer och mineraler, syror, fetter, matvanor, sportdrycker med de konstigaste innehållsförteckningarna, sötningsmedel och konserveringsmedel, färgämnen osv.... Alla de aktörer som säljer sin vara rör runt i fakta och skapar myter genom vaga halvsanningar som tillåts i marknadsföringen. Jag säger inte att jag vet bäst, det gör nog ingen. Finns motsägande fakta vart man än tittar. Exempelvis så följer jag livsmedelsverkets rekommendationer när jag pratar fleromättade eller mättade fetter. De har ändå studerat och sammanställt resultat från många studier världen över och utarbetat rekommendationer utifrån det under många arbetstimmar. Jag litar på dina nya uppgifter, men jag litar också på omfattande forskning som lett fram till livsmedelsverkets rekommendationer. De säger tvärt emot i detta fall. Men de kan mycket väl vara rätt båda två, det vet vi inget om: Quote:
Quote:
Och egentligen så behöver kroppen lite av allt, det är bara doseringen som debatteras. Och att mestadels äta kött är lika dåligt som att mestadels äta bananer (såsom vissa fruktianer gör). Helt galet dumt att äta ensidig kost, vad man än äter! Men att ifrågasätta överdriven köttkonsumtion är tabubelagt, däremot är det inte tabubelagt att idiotförklara fruktianen. Jag vill att vi hittar en balans där vi kan prata utan att det blir läger såsom vegan - kött. Det handlar egentligen inte om det... det handlar om konstruktiv debatt, och jag tycker att det kommer allt för många påhopp från båda lägren som omöjliggör samtal. Jag vet att du inte gjorde något påhopp medvetet, men om man läser dina välmenande ord så är det lätt att hitta ställen som skapar konflikt. Det händer mig lika mycket. Nyckeln till lösning är att rätta till vårt hårda samhällsklimat, vi måste kollektivt bli mer ödmjuka till alla så att vi kan lösa konflikterna som hindrar kunskapsutbyte. Quote:
Vegansk mat kan jag absolut inte mycket om, men det finns många som lever friska och starka hela sina liv som veganer. Att man skulle bli sjuk av vegansk mat efter 5 år är en myt. Det är främst en fråga om kunskap om maten och tillgång till bra/rätt råvaror. De som blir veganer "för att det är coolt att vara vegan" blir sjuka väldigt snabbt, det håller jag med om. De kommer ifrån en viss matkultur och tror det går att substituera allt för att uppnå samma välkända smaker som de vuxit upp med. Men det är inte bra, man måste ha helt nya rätter och en helt annan matkultur. Man måste vänja sig vid en helt annan smak på sin mat. Och förresten, många av de låtsasveganer som jag träffat har en sekundär ätstörning, de plockar bort köttet från en kötträtt och äter de få sorgliga blad/gurkskivor som ligger kvar på tallriken. Och så säger de att det är veganskt... Jag är vegetarian och mår mycket bra. Som vegetarian är det väldigt lätt att få i sig det som behövs. Vad är det du tror att man inte får i sig av vegetarisk mat? Vad är det som du tror saknas i den kosten? Jag har nämligen aldrig träffat på en läkare som trott det är helt omöjligt att äta fullvärdig vegetarisk eller vegansk mat, det är bara lite mer att tänka på tills man lärt sig. Men eftersom det skiljer sig så mycket är det få som klarar av omställningen av sina vanor. Quote: Vad vi gör, vad vi äter och vad vi utsätts för i miljön påverkar våra gener väldigt mycket, äter vi fel switchas fel gener på, äter vi rätt switchas andra gener på. Och det visar sig ofta inte förrän efter många år/generationer. Vem säger detta? (Vill läsa mer om det) Det mesta bestäms väl under befruktning?, när celldelningen börjat har man väl inte så mycket att säga till om? Eller? (Kan ingenting om detta) Det är tråkigt att man bara lyssnar på de som skriker högst... Att man bara lyssnar på aktivisterna eftersom de får mest utrymme i media. Aktivister som lägger mer tid på att planera aktivism än att lära sig om den mat de propagerar för. Här har vi ett otroligt kommunikationsproblem som skapas av okunskap, förtal och generaliseringar från alla håll. Och då blir det bara mer bråk och lite verkstad(kunskapsutbyte) som resultat. Alla grupperingar eldas på av hets från generaliseringar och fördomar. Innan vi kan komma någonstans måste vi bli ödmjuka mot oliktänkande. Först då kan vi börja utbyta kunskap mellan grupper (som i många fall har mycket hårda bevis för olika saker. Om vi skulle kunna förena dessa fakta, klura ut vad dessa motsägande bevis beror på och sammanställa allt så skulle vi ha kommit långt.) Och visst är det viktigt att tänka på djurens rätt, det är ingen kund som gör det i dagens livsmedelsbutiker. Och då blir det lätt så att veganaktivisterna uppfattas bry sig om djuren mer än människor. Men det behöver kontrasteras med att jag vet om flera aktiva veganer som har innekatter, katter som aldrig får känna en tillstymmelse av frihet ute i naturen. Så slutsatsen blir väl att vi människor inte alltid lever som vi lär. Men de som lever som de lär uppmärksammas sällan eftersom de inte gör något väsen av sig. Dessa exemplariska människor behöver inte hävda sig. Quote: förr släppte man korna i skogen Ja, då hade de inte rännskita helatiden av alla tillväxthormoner eller annat skit i fodret såsom dagens djur har. Då fick de också tillgång till lite mer mångsidig kost som var nyttig för dem i de flesta fall. Nackdelen är då att mjölken och köttet smakar "annorlunda", och det är som jag tidigare sagt, ett stort problem för människors matvanor och förväntningar. Quote: ...de djur vi lever av idag egentligen endast existerar för att vi behöver dom, livet är grymt... Jag känner igen denna mem... jag skriver den med andra ord så att ni förstår vad jag associerar till: Quote: -De slavar vi lever av idag existerar egentligen endast för att vi behöver dom till att göra skitgöra. slaveri är det som vi [överklassen] har rätt till. Livet är grymt!
Posted on: 2011/6/21 23:37
Edited by pingubenji on 2011/6/21 23:56:53
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Jag tror inte det behövs någon artikel, bättre män och kvinnor än mig har skrivit spaltkilometer om det här. Det här är ju inga nyheter i Sverige menar jag.
Angående livsmedelsverket så ligger de under jordbruksverket och gör inte annat än sopa mattan framför livsmedelsindustrin (och läkemedelsindustrin). En bra sida att börja på är Dr Andreas Eenfeldts hemsida kostdoktorn. Han har ofta väldigt mycket underbyggande för sina uttalanden och börjar bli uppmärksammad internationellt. När det gäller vetenskap och kostdebatt har du här en guldkälla med många länkar och källor för påståendena http://www.kostdoktorn.se/kategori/kostdebatt angående kolesterol http://www.kostdoktorn.se/kolesterol angående gener som stängs av och sätts på : http://sv.wikipedia.org/wiki/Epigenetik
Posted on: 2011/6/22 12:28
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
epigenetik... nu har jag lärt mig något nytt. Mycket intressant att det kan gå så fort.
Detta gör ju vikten av rovdjur i ekosystem ännu större. Rovdjur måste snabbt eliminera de djur som har svaga gener. http://sverigesradio.se/sida/gruppsid ... rupp=4278&artikel=4119125 Frågan är bara varför man påstår att en förändring är snabb om den sker på 3000 år. http://sverigesradio.se/sida/gruppsid ... rupp=4278&artikel=3821963 Sen kan man ju fundera på om epigenetiska förändringar bidrar till http://sverigesradio.se/sida/gruppsid ... rupp=4278&artikel=3750353
Posted on: 2011/6/22 13:11
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login