vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Anonym
Re: Kolhydrater farligt ?
Quote:

CrushNWO wrote:
Det jag inte följer själv var inte GI eller Atkins tror inte heller på dessa metoder.Det jag syftade på var Low-Carb High-Fat metoden.
Bra sidahttp://www.mercola.com/article/carbohydrates/lower_your_grains.htm och här http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Läsvärd på bok på Svenska http://www.fettskramd.se/

Vet du någon källa/sida där man kan se vilken mat som innehåller lite respektive mycket kolhydrater?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det där du silverboy säger om sug och kolhydrater - så är det kanske, sug kan vara begär, eller baketerier, organismer svamp och sådant som "kräver" det - men kroppen behöver energi, och ser till att man tar in föda så kroppen kan göra energi - det blir via hunger eller sug. Får inte kroppen kolhydrater så kan den ju lägga ned att sända ut signalerna - eftersom man ändå inte lyder... då bryter kroppen ned fett och muskler istället för att få son livsnödvändiga energi - det har väl med ATP och citronsyracykeln att göra - se på wikipedia...

Vad är farligt med för få kolhydrater?
Svar: Trenderna idag inom kost och hälsa och i flesta fallen snabba viktminskningar handlar om att drastiskt skära ner i kolhydratintaget. Detta kan vara sunt för den som verkligen överkonsumerar men oftast är det fel personer som tar till sig dessa budskap och börjar minska ner på ett redan mycket begränsat kostintag! Man får då i sig för lite. Kolhydrater måste kroppen ha och är de långt ifrån farliga. Att inte äta ”kolhydrater” har blivit mer en trend än något annat. Att tänka hälsosamt och röra på sig mer är betydligt viktigare än att börja utesluta denna livsmedelsgrupp som bör utgöra 50 energi % av vårt intag! Ingen klarar sig utan kolhydrater utan att allvarligt skada kroppen och knoppen! Så välj bort bullen och kakan med sluta för guds skull inte äta pasta, potatis eller ris. Speciellt viktigt att tänka om du tränar! Som en liten regel kan man komma ihåg att man faktiskt måste ha kolhydrater för att behålla en förbränning av fetter! En annan aspekt är att det ligger en mångmiljardindustri bakom dessa ”trenddieter”.

Varför bör man äta mer protein?
Svar:
Protein är det näringsämne som framför allt ger byggmaterial till kroppen och till viss del också energi. Protein är också det näringsämne som ger bäst mättnadskänsla. Tjejer äter generellt för lite protein vilket gör att man kan få ”pluffsmage”. Tränar man hårt och äter för lite proteiner förlorar man förmågan att binda kvar vatten i cellerna och det ”läcker” ut framför allt i buken! Detta kan man ofta se hos ”aerobictjejer”.

______

[...]Att man blir fet av fett är en annan seglivad myt. Nyligen visade en doktorsavhandling från Göteborg att de fyraåringar som åt minst fett löpte större risk för övervikt och diabetes, medan de som åt mest fett var smala och friska. Detta kan verka paradoxalt, men ligger faktiskt helt i linje med vad biokemi och fysiologi säger om vår ämnesomsättning [...]
http://iloblog.s-markt.se/reinos?Home&category=1

_______

[...]Farligheten hos mättade fetter har starkt ifrågasatts, det har visat sig att de som ätit mättade fetter som smör och andra animaliska fetter klarat sig undan sjukdomar bättre än de som ätit fleromättade fetter som t.ex. margarin och vegetabiliska oljor.Det har visat sig att ”snabba kolhydrater” som socker, vitt mjöl, potatis och andra stärkelseprodukter sätter vårt aptitreglerings och därmed vårt viktkontrollsystem ur spel och att det är den största orsaken till övervikt och fetma.

Trots att det hela tiden kommer fram nya rön som tydligt pekar i riktningen att vi bör begränsa intaget av kolhydrater och framförallt se till att vi äter kolhydrater av hög kvalitet, som grönsaker av olika slag och fullkornsprodukter i övrigt, så fortsätter de flesta dietister och Livsmedelsverk att förorda en diet hög på kolhydrater och låg på fett och då speciellt mättat fett.

Livsmedelsverket t.o.m. rekommenderar margarin i stället för smör...[...]
http://iloblog.s-markt.se/reinos?NewComment&post=1

______

http://blogg.passagen.se/lits

________

Det falska ryktet om fettets farlighet - pdf
http://www.bokus.com/newsletters/Pdf/9172411317.pdf

Skicka henne en DVD, hon verkar vara lite skärpt...

Posted on: 2007/5/11 16:24
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

EttHund wrote:
Quote:

CrushNWO wrote:
Det jag inte följer själv var inte GI eller Atkins tror inte heller på dessa metoder.Det jag syftade på var Low-Carb High-Fat metoden.
Bra sidahttp://www.mercola.com/article/carbohydrates/lower_your_grains.htm och här http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Läsvärd på bok på Svenska http://www.fettskramd.se/

Vet du någon källa/sida där man kan se vilken mat som innehåller lite respektive mycket kolhydrater?

tabeller på kolhydrater är ointressant det är endast vad för kolhydrater som är av intresse ...

bra länkar

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

http://www.fettskramd.se/AnnikaDahlqvistskostrad.pdf

och så den där pauluns stakarn som fick hjärtproblem

dom människor som blir gammla äter fisk nötter grönsaker och frukt tänkte mest på japanska öar

See User information
Börjar just att experimentera med levande föda. har hittat en bok med helt fantastiska recept, som till en början kan verka komplicerade, men är det absolut inte, tvärtom. Att göra en väldigt god mandelmjölk tex. Blötlägg mandlar minst 4 timmar , tillsätt vatten lite vanilj och honung eller agave och mixa i en mixer, det blir jättegott och innehåller mycket protein och vitamin E bland annnat.
Att tex göra en bovetemusli så blötlägger man hela bovete och kör sen i en matberedare tillsammans med kanel och lönnsirap. Plattar till det och lägger på en teflon duk och bakar i ugnen i 8-12 timmar 50 grader. När det är torrt och krispigt så smular man sönder det i bitar och klart. Gott med bär och mandelmjölk till.
Boken heter raw food real world och är skriven av 2 mästerkockar som helt gått över till levande föda, Dom har en restaurang i New York. Kul att det kommer lite goda recept med levande föda nu! har provat levande föda tidigare men då kändes det alltid så tråkigt och begränsande. Det gäller bara att ändra gamla vanor angående vad vi äter, om det är både gott och roligt att tillaga dessutom nyttigt kan det vara värt ett försök igen.

Posted on: 2007/5/11 17:04
The Sun is the mediator of Prime Intelligence between ourselves and Galactic Consciousness

Anonym
Quote:

zahira wrote:
Börjar just att experimentera med levande föda. har hittat en bok med helt fantastiska recept, som till en början kan verka komplicerade, men är det absolut inte, tvärtom. Att göra en väldigt god mandelmjölk tex. Blötlägg mandlar minst 4 timmar , tillsätt vatten lite vanilj och honung eller agave och mixa i en mixer, det blir jättegott och innehåller mycket protein och vitamin E bland annnat.
Att tex göra en bovetemusli så blötlägger man hela bovete och kör sen i en matberedare tillsammans med kanel och lönnsirap. Plattar till det och lägger på en teflon duk och bakar i ugnen i 8-12 timmar 50 grader. När det är torrt och krispigt så smular man sönder det i bitar och klart. Gott med bär och mandelmjölk till.
Boken heter raw food real world och är skriven av 2 mästerkockar som helt gått över till levande föda, Dom har en restaurang i New York. Kul att det kommer lite goda recept med levande föda nu! har provat levande föda tidigare men då kändes det alltid så tråkigt och begränsande. Det gäller bara att ändra gamla vanor angående vad vi äter, om det är både gott och roligt att tillaga dessutom nyttigt kan det vara värt ett försök igen.

japp det är otroligt gott med mandelmjölk brukar även göra brunsås med mandelmjölk det som är bra är att konsistensen kan man bestämma själv ...

levande brlödet ska man inte prata om äns jag äter upp en limpa på en gång...

Jag brukar köpa saltås biodynamisk helhavre häller i vatten och mixar så man får en mycket god havredrink vid behov några russin oxå otroligt gott ....

va gott det är med mat

vi måste ordna egen mat/recept tråd vem kan fixa det måste ???samla kunskap om mat/recept vanliga maten går ju knappt att äta längre

Anonym
Quote:

silverboy wrote:
Quote:

EttHund wrote:

tabeller på kolhydrater är ointressant det är endast vad för kolhydrater som är av intresse ...

bra länkar

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

http://www.fettskramd.se/AnnikaDahlqvistskostrad.pdf

och så den där pauluns stakarn som fick hjärtproblem

dom människor som blir gammla äter fisk nötter grönsaker och frukt tänkte mest på japanska öar

tack ska du ha silverboy

Anonym
Quote:

silverboy wrote:

Hirsmannagröt det ända som inte stoppar igen kroppen och håller ordning på blodsockret...

Till Hirsmanna mixar jag några russin och mandlar lite linfrö och nyponpulver häller på gröten och äter

Hur gör du mannagrynsgröt på hirs? Eller vart köper du det?

Anonym
Quote:

EttHund wrote:
Quote:

silverboy wrote:

Hirsmannagröt det ända som inte stoppar igen kroppen och håller ordning på blodsockret...

Till Hirsmanna mixar jag några russin och mandlar lite linfrö och nyponpulver häller på gröten och äter

finns på hälsokost att köpa ... MEN det är bättre att köpa hel-hirs och hälla i en stående-mixer mixa tills det blir pulver... ca 1/2 dl pulver till 2-3dl vatten går bra att hälla i mera vatten vid behov prova dig fram ...Hirs är det ända som jag ätit som inte stoppar upp kroppen .... mixa mandlar vatten med russin och lite nypon och hälla på hirsmannan är nästintill oslagbart...

det finns hirsflingor att köpa oxå det fungerar det med men dom stoppar upp flödet i kroppen "lymfan blir igensatt" inte lika bra som hirsmanna..

Det är samma med ris äta okokt ris är bättre en kokt kokt ris stoppar inte upp flödet i kroppen ..Man lägger ris i en skål med vatten i 24 timmar sen är det bara att äta ...

Anonym
Quote:

silverboy wrote:
Quote:

EttHund wrote:
Quote:

silverboy wrote:

finns på hälsokost att köpa ... MEN det är bättre att köpa hel-hirs och hälla i en stående-mixer mixa tills det blir pulver... ca 1/2 dl pulver till 2-3dl vatten går bra att hälla i mera vatten vid behov prova dig fram ...Hirs är det ända som jag ätit som inte stoppar upp kroppen .... mixa mandlar vatten med russin och lite nypon och hälla på hirsmannan är nästintill oslagbart...

det finns hirsflingor att köpa oxå det fungerar det med men dom stoppar upp flödet i kroppen "lymfan blir igensatt" inte lika bra som hirsmanna..

Det är samma med ris äta okokt ris är bättre en kokt kokt ris stoppar inte upp flödet i kroppen ..Man lägger ris i en skål med vatten i 24 timmar sen är det bara att äta ...

Okej har provat det nu, var ju gott, tack för tipset!
Men kokar du med vatten eller mjölk?
Och du som säger att det är farligt med kolhydrater.. det är ju en massa i gröten ju? :)

Anonym
kokar med vatten, jag tycker att när man äter den här typen av mat så bör man inte ha mjölk i, men mandelmjölk kan man använda istället...

och vill man inte vara vegan så kan det bli bra med mjölk...

ps: en klick smör kan ju vara gott oxå he he

det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater dom här kolhydraterna accepteras av kroppen på ett bättre sätt ...

sämre kolhydrater är potatis vitt-ris pasta mm mm

det är ju inte säkert att man lever som man lär, själv hade jag godisnoja några veckor,,, kolla på blodsockret hos en bekant som har diabetes 6,4 hade jag det är lite högt blodsocker så nu tar jag det mycket lungt

tycker nog att 4,5-5,5 blodsocker är normalt högre ska man inte ha .... min bekant hade fått varning vid 6,9 och nu har han diabetes med värden på 9- 10 som högst låg han på ca 15 det är livsfarligt bör påpekas att han är mycket svår att övertala till att äta bra, mycket potatis vitt-ris mjölk pasta och annat skräp. så framtiden är ju inte ljus för honom ....

en släkting är helt förstörd av diabetes blind mm mm han sket i allt så nu får han bita i det sura äpplet......

Anonym
linfrö kan oxå mixas med mandlarna ännu mera kraftfullt

Anonym
tänk på att denna frukost/lunch/middag inehåller mycket Kalium Magnesium ock Kalcium ... linfrö fikon gör att det blir ännu effektivare ....

Det är stora brister av just Kalium Magnesium och Kalcium, Kalium får nog ses som det viktigaste för hjärtat.... "nästintill alla har brist av kalium idag finns inget kvar i grönsakerna " om man äter några grönsaker så att säga -inte? liemannen nästa isåfall....

har ätit så i 7 år nästintill dagilgen ingen mjölk eller liknande mina tänder är mycket täta och starka inget förfall här inte

den här maten är mycket nervlungnande ...

Anonym
Okej, tack för svaret matmästaren

See User information
Har inte läst alla inlägg i den här tråden... Men här kommer mitt iaf.

Om man skall utesluta kolhydrater så innebär det att man då till exempel inte kan äta grönsaker (cellulosa), NÖTTER (mycket fett i nötter), kött från köttindustrin (fett)...

Jag har hört eller läst, minns inte, att i en studie som gick ut på att mata ett antal kontrolldjur med antingen bara kolhydrater (minns inte vilken) eller bara aminosyror (byggstenar till proteiner) så överlevde endast de kontrolldjur som fick aminosyror.

Med andra ord så kan kroppen få energi genom att bryta ner protein, men kolhydrater kan inte ersätta aminosyror/proteiner... Vilket iofs inte är så konstigt, eftersom kolhydrater(CxHxOx) saknar kväve.

Anyway... Att bara äta proteiner mår man inte bra av. Även om man ÖVERLEVER på bara proteiner så innebär det inte att man har energi nog att göra någonting annat än att slå sitt hjärta.

Nu är det iofs sagt i mainstreamsammanhang, men jag har hört att "stenåldersdieten" (dvs. den där man supposedly utesluter kolhydrater) orsakar aggresivitet, trötthet et cetera ad infinitum. Och därför inte rekommenderas längre av dietister.

I, for one, tänker i alla fall inte utesluta kolhydrater ur min kost. Jag har alltid ätit mycket kött, men för att det är gott, och inte för att ersätta kolhydraterna.

Über und aus.

Posted on: 2007/10/11 21:49

Anonym
Buliminati: Oj, mycket bra förklarat. Tänker själv på liknande sätt om kolhydrater, men inte kunnat formulerat så där skarpt.

Välkommen till vaken.se förresten. :)

See User information
Kul men på miin TV eller Quote:

silverboy skrev:
Quote:

muglert wrote:
Quote:

silverboy wrote:

undersökningar visar att kolhydrater åldrar människan i förtid samt att åldrande upphör när kolhydrater utesluts, forskarna vart själva förvånande

Du får gärna länka till undersökningarna. Finns dom bara i bokform vart? Skulle ge lite mer kött på benen...

sorry to say ...

det var ett inslag på tv eller radio ett antal år sen där dom exakt skrev det som jag skrev .....ingen uppföljning gjordes pga tidsbrist.....kolla lite själv kanske finns att läsa nånstans på nätet.

dock så har jag undersökt både hälsa och mat under 10 år för mig själv och mina löss......

tro mig kolhydrater är SKIT

bara att utesluta brödet är en stor hälshöjning....

kul! men på min TV eller radio så skriver man inte MEN du kanske har en annan version....(efter som du är så exakt )

Posted on: 2007/10/13 23:31
Resized Image

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper