vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: Mänsklig utveckling

See User information
Quote:

wiseguy skrev:
Quote:

novax skrev:
Quote:

kossan skrev:
Det kan vara värt att fundera på vart behovet av att städigt klassificera och stoppa in saker i fack kommer ifrån.

Ja, jag tycker också det ska funderas över varifrån somliga har sitt ordtänk och skriveri ifrån. Det skulle nog skrämma dessa somliga.

Jag tror mig veta det... här är ett av 100 inlägg som det står var det kommer ifrån...:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=25485#forumpost25485

Jag stör mig lite på detta, om jag har en genuin tanke, och du hittar en ism, som tar "patent" på denna tanke, skall jag vara skrämd då, och "inse" att tanken, kom från denna ism, om jag aldrig har hört talas om den, inser du inte att vad du talar om är elitens sätt att mindcontrollera oss genom att få oss att soretara alla ideer i olika boxar, finns inte boxen. är det inte en legitim tanke, "rapportera till Sanningsministeriet, vi har funnit en anomali"

"Människor" tror att de tänker själva... jag pratar inte om EN ism nu, utan om labyrinten (vi är fast däri) - att andra (är också samtidigt vi) har satt upp skyltar i labyrinten/illusionen/samsara - det är ALLA ismer, läror, tusentals vetenskapsgrenar osv - och en huvudskylt som satts upp är krings fejkandlighet/new age. Vi drunknar i det, och ser nog inte alltid att det där som nu är inom New Age med all dess utvecklingstänk, medvetandehöjning och alla alla flummerier med vackra ord som globalt, kärlek, flöde, följa sin känsla... ++++ hur mycket som helst... det där är insatt och är andras ord som vi gjort till eget - då är vi lost. För det är tråden man ska följa för att hitta ut ur labyrinten = sin sanna natur, universum/kosmos kriterier/natur/egenskap - som jag skrivit om i 135 inlägg.

Posted on: 2008/1/12 13:45
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

novax skrev:
Quote:

wiseguy skrev:
Quote:

novax skrev:
Quote:

kossan skrev:
Det kan vara värt att fundera på vart behovet av att städigt klassificera och stoppa in saker i fack kommer ifrån.

Ja, jag tycker också det ska funderas över varifrån somliga har sitt ordtänk och skriveri ifrån. Det skulle nog skrämma dessa somliga.

Jag tror mig veta det... här är ett av 100 inlägg som det står var det kommer ifrån...:

Jag stör mig lite på detta, om jag har en genuin tanke, och du hittar en ism, som tar "patent" på denna tanke, skall jag vara skrämd då, och "inse" att tanken, kom från denna ism, om jag aldrig har hört talas om den, inser du inte att vad du talar om är elitens sätt att mindcontrollera oss genom att få oss att soretara alla ideer i olika boxar, finns inte boxen. är det inte en legitim tanke, "rapportera till Sanningsministeriet, vi har funnit en anomali"

"Människor" tror att de tänker själva... jag pratar inte om EN ism nu, utan om labyrinten (vi är fast däri) - att andra (är också samtidigt vi) har satt upp skyltar i labyrinten/illusionen/samsara - det är Alla ismer, läror, tusentals vetenskapsgrenar osv - och en huvudskylt som satts upp är krings fejkandlighet/new age. Vi drunknar i det, och ser nog inte alltid att det där som nu är inom New Age med all dess utvecklingstänk, medvetandehöjning och alla alla flummerier med vackra ord som globalt, kärlek, flöde, följa sin känsla... ++++ hur mycket som helst... det där är insatt och är andras ord som vi gjort till eget - då är vi lost. För det är tråden man ska följa för att hitta ut ur labyrinten = sin sanna natur, universum/kosmos kriterier/natur/egenskap - som jag skrivit om i 135 inlägg.

"Alla ismer, läror, tusentals vetenskapsgrenar osv" Detta är ju en medveten strategi av eliten, läs zionisterna, eftersom det är dom som finansierar vetenskapem, de olika ismerna, och religionerna. Jag tror inte att det är ett absolut faktum att en civilisation, blir som den vi har det, bara för att vi har de personer spom vi har här, jag trror det beror på vilka personer som får bestämma, inget annat, det tanke system de flesta använder, tror jag härstammar från dagis/förskolan/skolan/högre utbildning och inte minst TV ellrer andra media.

det där med "New Age" planerades på 1800 talet, så du menar att de vi tycker nu, egentligen är en gammal tanke från 1800 talet, hur kan den då vara "New"?

Stryker man "new", blir det bara age kvar, då tappar hela teorin sin betydelse, alltså, kan man bevisa att den ens är ny? Svar nej, New Age har varit planerat sedan gammalt.

samma sak gäller med begreppet New world Order, det är inget "nytt" med den alls, det är det vanliga fula gamla trynet, world order som tittar fram.

Det enda som är nytt här, är "age", vi går in i en ny "age" Vattumannens tecken, coh eftersom flummarna, lever efter devisen as abobe so below, alltså efter astrologi, skall vi nu alltså ha en New world Order, som styrs av samma gamla, allt är bara ett trick. Vi har redan "ordern" som bestämmer, att hindra nån ny age vet jag inte hur det skall gå till, men jag hävdar fortfarande, att man inte kan ta patent på ett paradigm, till och med ett felaktigt paradigm har sina stunder när det stämmer, så hur kan man utgå bara från en viss tid eller plats, för aqtt bestämma vad ett paradigm, skall klassas som eller beskrivas tillhörigt till?

Posted on: 2008/1/12 14:01
Don't be a sucker! We are not "anti-Semitic" for opposing Zionism
http://www.erichufschmid.net
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

wiseguy skrev:
Quote:

novax skrev:
Quote:

wiseguy skrev:
Quote:

novax skrev:
Quote:

kossan skrev:

"Människor" tror att de tänker själva... jag pratar inte om EN ism nu, utan om labyrinten (vi är fast däri) - att andra (är också samtidigt vi) har satt upp skyltar i labyrinten/illusionen/samsara - det är Alla ismer, läror, tusentals vetenskapsgrenar osv - och en huvudskylt som satts upp är krings fejkandlighet/new age. Vi drunknar i det, och ser nog inte alltid att det där som nu är inom New Age med all dess utvecklingstänk, medvetandehöjning och alla alla flummerier med vackra ord som globalt, kärlek, flöde, följa sin känsla... ++++ hur mycket som helst... det där är insatt och är andras ord som vi gjort till eget - då är vi lost. För det är tråden man ska följa för att hitta ut ur labyrinten = sin sanna natur, universum/kosmos kriterier/natur/egenskap - som jag skrivit om i 135 inlägg.

"Alla ismer, läror, tusentals vetenskapsgrenar osv" Detta är ju en medveten strategi av eliten, läs zionisterna, eftersom det är dom som finansierar vetenskapem, de olika ismerna, och religionerna. Jag tror inte att det är ett absolut faktum att en civilisation, blir som den vi har det, bara för att vi har de personer spom vi har här, jag trror det beror på vilka personer som får bestämma, inget annat, det tanke system de flesta använder, tror jag härstammar från dagis/förskolan/skolan/högre utbildning och inte minst TV ellrer andra media.

det där med "New Age" planerades på 1800 talet, så du menar att de vi tycker nu, egentligen är en gammal tanke från 1800 talet, hur kan den då vara "New"?

Stryker man "new", blir det bara age kvar, då tappar hela teorin sin betydelse, alltså, kan man bevisa att den ens är ny? Svar nej, New Age har varit planerat sedan gammalt.

samma sak gäller med begreppet New world Order, det är inget "nytt" med den alls, det är det vanliga fula gamla trynet, world order som tittar fram.

Det enda som är nytt här, är "age", vi går in i en ny "age" Vattumannens tecken, coh eftersom flummarna, lever efter devisen as abobe so below, alltså efter astrologi, skall vi nu alltså ha en New world Order, som styrs av samma gamla, allt är bara ett trick. Vi har redan "ordern" som bestämmer, att hindra nån ny age vet jag inte hur det skall gå till, men jag hävdar fortfarande, att man inte kan ta patent på ett paradigm, till och med ett felaktigt paradigm har sina stunder när det stämmer, så hur kan man utgå bara från en viss tid eller plats, för aqtt bestämma vad ett paradigm, skall klassas som eller beskrivas tillhörigt till?

Jag har aldrig sagt att NewAge är från 1800-talet, utan istället att det är gammalt som gatan, även om ett sätt att se det är kring det där med Ny tidsålder och olika läror etc - se här:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=31399#forumpost31399

Posted on: 2008/1/12 14:25

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
I also learned that the roots of the New Age movement
trace back to the Theosophical Society founded by Russian-born Helena Petrovna
Blavatsky in 1875, in New York."
http://www.ewtn.com/library/NEWAGE/CLOLOOK.TXT

In der Esoterikforschung gilt als die Hauptquelle aller Esoterik und als Vorläufer der modernen "New Age"-Bewegung die Theosophie (wörtlich "Weisheit Gottes") der teils deutschstämmigen Ukrainerin Helena Blavatsky (1831-1891). Die Theosophie hat auch den Ausdruck "New Age" erst geprägt, das sie Anfang des 20. Jahrhunderts im aufziehenden Nationalsozialismus erblickte. Blavatsky beruft sich mit ihrem vierbändigen Hauptwerk Die Geheimlehre auf ein ihr historisch erstmals offenbartes und telepathisch (aus Tibet) übermitteltes "Urwissen der Menschheit" bzw. "Die Urreligion", das vermeintlich Gemeinsame aller Glaubensrichtungen.
http://lycos.com/info/helena-blavatsky-1831-1891--new-age.html

Posted on: 2008/1/12 14:46
Resized Image

See User information
Quote:

wiseguy skrev:
I also learned that the roots of the New Age movement
trace back to the Theosophical Society founded by Russian-born Helena Petrovna
Blavatsky in 1875, in New York."
http://www.ewtn.com/library/NEWAGE/CLOLOOK.TXT

In der Esoterikforschung gilt als die Hauptquelle aller Esoterik und als Vorläufer der modernen "New Age"-Bewegung die Theosophie (wörtlich "Weisheit Gottes") der teils deutschstämmigen Ukrainerin Helena Blavatsky (1831-1891). Die Theosophie hat auch den Ausdruck "New Age" erst geprägt, das sie Anfang des 20. Jahrhunderts im aufziehenden Nationalsozialismus erblickte. Blavatsky beruft sich mit ihrem vierbändigen Hauptwerk Die Geheimlehre auf ein ihr historisch erstmals offenbartes und telepathisch (aus Tibet) übermitteltes "Urwissen der Menschheit" bzw. "Die Urreligion", das vermeintlich Gemeinsame aller Glaubensrichtungen.
http://lycos.com/info/helena-blavatsky-1831-1891--new-age.html

Ja så är det ju när man ser på hur det blivit då movements kommit i vår tid.

Som jag ser det och menar, men kanske inte lyckas förklara så bra är att det som då är fel från och med rubriken är att det utgår från "fel" grundpusselbitar. Beroende på vad man har för grund i ens tankar eller insikt så blir ens ord därefter utifrån det.

Jag avser olika trådar, tex som Viva la religion http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... pe=&topic_id=9185&forum=9

och Tänk efter två gånger innan ni döper om något till "new-age-flum"
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... pe=&topic_id=9244&forum=9

Om ens grundförståelse inte är i enlighet med Sanningen - tex vad detta är för en plats, vad är meningen med vårt liv här, hur skall man leva, vad är en människa etc. - blir inte alla ord eller långa texter som vi ser läggs ut här, då inte ok, utan bara skenbart ser bra ut - blir inte ord som kärlek mm etc osv... inte ok, hela resonemangen blir snea? Det snea syns tex i då att man talar om att "utvecklas" hjälpa andra (utan att då veta vad "att hjälpa" är i relation till att stjälpa...), lidande är fel... gemensamt mål... den dumma eliten + väldigt mycket annat. Allt detta blir ju inte rätt om man inte utgår från Sanning - därför säger jag hela tiden att det som det istället utgår från är dessa skyltar i labyrinten - och det utgår INTE från Sanning, eller den tråd som vi ska följa för att hitta Vägen ut, komma hem, ut ur Samsara... eller huuur...

Posted on: 2008/1/12 14:52

Edited by novax on 2008/1/12 15:22:42

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
den kristna fanatismen var inte bättre, och vad detta anbelangar, kommer illuminismen från hinduismen. Så hur det än blir, kommer vi ha ett religiöst prästerskap flåsandes oss i nacken.

Posted on: 2008/1/12 14:55
Resized Image

Anonym

See User information
http://www.barometern.se/nyheter/kalm ... mote-med-i-glimten-i-ogat(72774).gm

– Ordning och reda ska det vara, säger Britta Abrahamsson, 90, som är ordförande i Kläckeberga kyrkliga syförening.

Jepp.

Posted on: 2008/1/12 16:31

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Jag anser att individuell utveckling, alltså att förändra sig personligt i den riktning man önskar, är väldigt viktig för att vi ska kunna uppleva livet mer harmoniskt tillsammans istället för att motverka varandra, som uppenbarligen är ett stort problem.
Om du, novax, nu kommer och säger att utveckling, harmoni (fred) och till och med kärlek är New-age-flumm som bara är bullshit, så skulle jag vilja veta vad du anser är vettiga grundtankar att leva efter?

Posted on: 2008/1/14 17:05
Martin Johansson
Kärleksvisioner

See User information
Quote:

Bassa skrev:
Jag anser att individuell utveckling, alltså att förändra sig personligt i den riktning man önskar, är väldigt viktig för att vi ska kunna uppleva livet mer harmoniskt tillsammans istället för att motverka varandra, som uppenbarligen är ett stort problem.
Om du, novax, nu kommer och säger att utveckling, harmoni (fred) och till och med kärlek är New-age-flumm som bara är bullshit, så skulle jag vilja veta vad du anser är vettiga grundtankar att leva efter?

"Jag anser att individuell utveckling, alltså att förändra sig personligt i den riktning man önskar, är väldigt viktig för att vi ska kunna uppleva livet mer harmoniskt tillsammans istället för att motverka varandra..."

Du tycker det är något bra att alla få gå sin väg, du kanske är en promotare av filmen The Secret då...

Att bara gå i en riktning för att det "känns" bra, är ju inte samma sak som att det ÄR bra - det är i vår tid nästan alltid tvärtom.

Som du tänker innebär att det är till men för vår kropp att det finns immunförsvarsceller som identifierar skadliga angripare och som tar kål på dom - du skulle i toleransens namn vilja släppa in dom i friska celler för värdens, kroppens, landets "bästas" skull...? Sahlin anställer dig på studs.

Jag ser inte att du vet vad "utveckling" är - det kan du kanske inte heller veta - då det inget sådant finns. Det är mest bara ett ord/begrepp, en krok- det är New Age-flum, eller pskykologsnack - det är också inom evilsammanhanget med ateism/humanism/kommunism>>> NewAge... alla tillsammans, skapa himmelriket på jorden.

Om man har en andlig förståelse i botten så vet man att lidandet här har sina orsaker, meningen med livet här är då...

"Harmoni"... det kan inte vara harmoni därute så länge människor inte vet grundpusselbitar - utan istället resonerar som tex du gör - är följeslagare av andras skyltar i labyrinten, istället för att se inom sig, att följa tråden ut ur labyrinten.

Det är de "signaler" som Lipton talar om, fast han vet det inte själv, bara:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=76672#forumpost76672

Det är vad som kan föra oss tillbaka till vår samma natur, ut ur återfödelse, och bort från sådant som du kanske ser som problem därute, disharmoni, etc. Det han talar om som signaler mm, och att hela/läka människan, blir bara på en viss nivå, ytligt. Man kan även tänka på Emotos grejer... det blir i slutänden bara en illusion, att pula med celler, och dess problem. När cellerna får/är själva egenskapen som allting är innerst inne, då är man vid alla problems rötter/orsak,på sätt och vis - det är det kultivering innebär, att försöka bättra sig, mer följa det innersta, dess principer, eller egentligen kosmos natur, vår natur, universums egenskap... - det är vad tråden i labyrinten innebär att vi ska följa, man kan säga vår sanna natur, hjärtats natur, etc.

Vi är inte av denna världen, och det med kroppsceller etc är låga saker som vi "utrustats" med då vi redan avvikit/fallit så djupt, att de fick skapa denna speciella plats: labyrinten, samsara, illusionen, den trefaldiga världen, eller med många andra namn - så att vi i dag, ska kunna få chansen att återvända, genom kultivering, gå Vägen.

Posted on: 2008/1/14 17:27

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
hmm, det du förklarar låter väldigt likt gnosticismens grundtankar. Att vi är fallna till jorden och är tvungna att bättra oss för att kunna återvända till vår källa. Även en skvätt nihilism. Är det det du är?! (jag placerar inte folk i fack, vill bara se hur du reagerar på din egna medicin)
Sådan pessimism tänker jag faktiskt inte låta mig påverkas av. Kärlek, medkänsla, förståelse osv är "självklara" positiva egenskaper och när du sitter här och förnekar dem, kan jag inte mer än att tycka synd om dig. Saknar verkligen ditt jordiska liv helt mening och hopp?

Posted on: 2008/1/14 17:36
Martin Johansson
Kärleksvisioner

See User information
Quote:

Bassa skrev:
hmm, det du förklarar låter väldigt likt gnosticismens grundtankar. Att vi är fallna till jorden och är tvungna att bättra oss för att kunna återvända till vår källa. Även en skvätt nihilism. Är det det du är?! (jag placerar inte folk i fack, vill bara se hur du reagerar på din egna medicin)
Sådan pessimism tänker jag faktiskt inte låta mig påverkas av. Kärlek, medkänsla, förståelse osv är "självklara" positiva egenskaper och när du sitter här och förnekar dem, kan jag inte mer än att tycka synd om dig. Saknar verkligen ditt jordiska liv helt mening och hopp?

Vad är det pessemistiska menar du - är du pessimist?

Jag brukar säga att detta är den bästa tiden, att hela historien varit till för denna tid. Jag VET att detta är en avgörande och speciell tid, väldigt speciell och glädjerik.

Jag vet inte vad du lägger in i ord såsom medkänsla och annat.

Du kan också hitta Vägen, du behöver inte frukta något, eller projicera ut egen hopplöshet på andra.

Det är så, som jag sagt många gånger genom åren, många har alltid vetat detta och skrivit om det också, och jag har postat där Insider skrev det med, nyss - att detta är en skapad plats - det finns en mening med det - det är för att vi idag ska få en möjlighet att gå Vägen, att räddas. Det var gudar som av barmhärtighet gjorde detta - i stället för att vi blev tillintetgjorda, då vi blivit så dåliga. Alla andlighet från början, och religioners syfte, alltså nu ganska mycket bortom tidens töcken... var för att återvända till vår ursprungliga natur, genom kultivering.

Här i trådarna nedanför kan stå lite kring det ((annars om det gäller att gå Vägen som getts idag så se:

http://www.esnips.com/doc/c2437d77-43 ... 49fc/Maya-Hopi-prophecy-5
och: http://falundafa.org ))

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=28268#forumpost28268

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=29047#forumpost29047

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=64671#forumpost64671

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=29128#forumpost29128

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=29938#forumpost29938

Posted on: 2008/1/14 17:53

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Quote:

Att du ens frågar en sådan fråga efter mina inlägg säger en hel del om hur lite du lyssnat.
Det pessimistiska i dina inlägg grundar jag i att du anser den materiella verkligheten skapats för att vi ska bättra oss. Själv anser jag att varje människa är i grund och botten god, men vi har gått vilse i snåren av makt, girighet, själviskhet o dyl.

Quote:
Jag VET att detta är en avgörande och speciell tid, väldigt speciell och glädjerik.

I detta håller jag med dig, men du måste erkänna att du innan har valt ett VÄLDIGT konstigt sätt att uttrycka detta.

Quote:

Menar du varför jag använder sådana ord som medkänsla och kärlek? Är inte det ganska uppenbart? Skulle inte mänskligheten må mycket bättre om detta var allas högsta instans? Om du inte anser det, utan än en gång säger att det är "new-age-flumm" ser jag dig som en väldigt pessimistisk person. Ser du inte detta själv?

Posted on: 2008/1/14 18:20
Martin Johansson
Kärleksvisioner

See User information
Quote:

Bassa skrev:
Quote:

Att du ens frågar en sådan fråga efter mina inlägg säger en hel del om hur lite du lyssnat.
Det pessimistiska i dina inlägg grundar jag i att du anser den materiella verkligheten skapats för att vi ska bättra oss. Själv anser jag att varje människa är i grund och botten god, men vi har gått vilse i snåren av makt, girighet, själviskhet o dyl.

Quote:
Jag VET att detta är en avgörande och speciell tid, väldigt speciell och glädjerik.

I detta håller jag med dig, men du måste erkänna att du innan har valt ett VÄLDIGT konstigt sätt att uttrycka detta.

Quote:

Menar du varför jag använder sådana ord som medkänsla och kärlek? Är inte det ganska uppenbart? Skulle inte mänskligheten må mycket bättre om detta var allas högsta instans? Om du inte anser det, utan än en gång säger att det är "new-age-flumm" ser jag dig som en väldigt pessimistisk person. Ser du inte detta själv?

"Det pessimistiska i dina inlägg grundar jag i att du anser den materiella verkligheten skapats för att vi ska bättra oss."

Jag har aldrig sagt det så.
Jag tror att antingen har du inte läst vad jag skriver, eller så har du fattningsbegränsningar.

Jag har konstant skrivit om Devolution, på olika sätt. Antingen finns det det med att vi avviker från något, vilket ger karma -eller så finns det inte. Jag har även skrivit om, och gett länkar till tex Cremo, där han talar om Devolution.

Jag har konstant skrivit att vi måste ju avvika från NÅGOT - det måste alltså finnas en egenskap, eller kriterier, eller jag har sagt det på hur måååånga sätt som helst, i hur mååånga inlägg som helst... - det måste ju vara något som är som en skiljelinje - därför finns det ord som gott/ont - eller rätt/fel - det är ord som återger om vi avviker från något, alltså följer/utvecklar ett ego. Det är vad man menar med "Fallet", synd.... skuld... det är/blir ens karma, ens mått på hur man avviker från sin/kosmos natur.

Så därför har jag sagt att allt kretsar kring Devolution och kultivering - that's it.

Jag har sagt att Samsara har skapats - OCH för att vi ska ha en chans att idag räddas + att hela vår historia är att vi avvikit och avvikit. När något blir för dåligt så sopas det bort. Därför har det alltid... alla kulturer har försvunnit - så är historien... i sluttamperna så kunde det se ut som det gör idag, med pervopromotande etc. Annat som fanns var evil grejer som att alla ska greppa tag i alla,och hålla på att sabba för varandra med massa trams kring "utveckling", metoder och terapier hit och dit. Det är bara "människor" som vill vara något och inte ta hand om sig själva, de vet kanske att något är väldigt fel, men så projicerar de det utåt, och ska hålla på med andra - eller som vi även ser inom New Age, rädda jorden... hela jorden... ljusarbetare... ++++

Medkänsla har aldrig varit ett ord som använts inom andliga sammanhang. Se tex i de skrifter som togs in i bibeln, det finns inte. Fundera på varför. Däremot så står det på 150 platser god/godhet.

Jag gav länkar i tidigare inlägg, om du läser dom så skulle du inte behöva skriva vissa saker som du skriver. Kollar du noggrant då också, så kan du upptäcka att ALL andlighet varit att man skulle följa vissa principer det var KULTIVERING, det blev några ord, eller begrepp, såsom inom buddism; sanning, bud och meditation. När det blivit låga saker så blev det påbud/lagar som rättesnören, budord.

Tittar man på LaoTze och Konfuzius så talar de om hur man skall leva som människa, vad man ska följa. Det talas om att följa, kultivera godhet, tex. Var talar man tex om "kärlek"? Det gör man inte... det borde inga vakna göra, utan att ha gjort ordentlig uppgradering av basic förståelse.

Jag tror jag skrev om kärlek här:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=76110#forumpost76110

Du skriver:

"Själv anser jag att varje människa är i grund och botten god, men vi har gått vilse i snåren av makt, girighet, själviskhet o dyl." - då du tydligen inte har så värst mycket hum om vad jag skrivit så... - jag upprepar då igen att vi avviker från vår/kosmos innersta natur.

Jag repeterar inte just nu mer - här är lite om avvikelse, vad det innebär, inlägg 18 där.

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=43757#forumpost43757

Posted on: 2008/1/14 19:04

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Quote:
att detta är en skapad plats - det finns en mening med det - det är för att vi idag ska få en möjlighet att gå Vägen, att räddas. Det var gudar som av barmhärtighet gjorde detta - i stället för att vi blev tillintetgjorda, då vi blivit så dåliga

Med detta uttalandet anser jag att du menar att jorden skapades för att vi ska räddas från oss själv. Och jag anser att universum skapades för att vi ska kunna uppleva oss själva som de fullkomliga skapelser vi är. Alltså håller jag inte med dig.

Jag har läst, lyssnat och sett ganska mycket med Cremo och Devolution. Men jag måste påpeka att detta inte är mer än en lära som alla andra. Men du beter dig som om jag är dum i huvudet bara för att jag inte håller med dig.

Quote:
Medkänsla har aldrig varit ett ord som använts inom andliga sammanhang. Se tex i de skrifter som togs in i bibeln, det finns inte. Fundera på varför.

Med detta uttrycket förlöjligar du bara dig själv. Har du ens läst bibeln? Du har aldrig hört talas om uttryck så som "Älska din nästa", "Älska era fiender och be för dem som förföljer er" eller "Mitt bud är detta: att ni skall älska varandra så som jag har älskat er."?
Handlar inte detta om medkänsla, kärlek och förståelse, så om vad?

Quote:
Tittar man på LaoTze och Konfuzius så talar de om hur man skall leva som människa, vad man ska följa. Det talas om att följa, kultivera godhet, tex.

Jag vägrar följa läror som säger till mig hur jag ska leva. Jag låter mig "påverkas" av läror som säger att det är din väg du ska följa. Läror som förespråkar frihet, inte begränsning.

Posted on: 2008/1/14 19:28
Martin Johansson
Kärleksvisioner

See User information
Bassa skrev:
Quote:

"Det pessimistiska i dina inlägg grundar jag i att du anser den materiella verkligheten skapats för att vi ska bättra oss."Jag repeterar inte just nu mer - här är lite om avvikelse, vad det innebär, inlägg 18 där.

I tråden jag nämnde i förra inlägget så har jag i inlägg 35 skrivit:

Lika lite som någon annan har puttat ned en hit - det är inte andras fel - se upp för tänk som vill ha oss till OFFER i tillvaron - vill att vi pekar på yttre saker/personer som DE som är dumma mot oss - traumatiserar oss, begår övergrepp osv - det är bara enligt orsak och verkan = karma - det ÄR så - inse, vakna - det är det enda man bär med sig till det nya livet under reinkarnationen. Livet är gott och i sin ordnung - och denna tid är den bästa - allt kan bli som nytt - det gäller bara att inte ha slarvat bort sin sanna natur helt - för det är den som tar oss in i det nya kosmos.

Så nu behöver du inte missförstå mer.

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=43757#forumpost43757

Posted on: 2008/1/14 19:31

Edited by novax on 2008/1/14 19:58:07

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Du är väldigt säker i vad du tror på, vilket jag respekterar. Men även du måste respektera att andra inte håller med dig. Du har en förmåga att trycka ner dem som inte håller med dig, vilket jag anser som vansinne.
Jag tror stenhårt på att medkänsla, kärlek, förståelse och enhet inom mänskligheten är svaret för en bättre värld! Och jag tar ofta personligt avstånd till de delar inom New-age som påstår att det finns universiella lösningar till detta. Den enda sanna vägen att vandra är din väg och människors vägar skiljer sig alltid, mer eller mindre, ifrån varandra.
Jag är alltid öppen för en respektabel diskussion, men om du inte slutar trycka ner alla andras tankar och föreställningar om livet till fördel för dina egna, ser jag ingen anledning att fortsätta diskutera med dig. Och NEJ, jag gör inte mig själv till ett offer. Jag önskar bara att få samma respekt tillbaka som jag ger andra.

Posted on: 2008/1/14 19:49
Martin Johansson
Kärleksvisioner

See User information
Quote:

Bassa skrev:
Quote:
att detta är en skapad plats - det finns en mening med det - det är för att vi idag ska få en möjlighet att gå Vägen, att räddas. Det var gudar som av barmhärtighet gjorde detta - i stället för att vi blev tillintetgjorda, då vi blivit så dåliga

Med detta uttalandet anser jag att du menar att jorden skapades för att vi ska räddas från oss själv. Och jag anser att universum skapades för att vi ska kunna uppleva oss själva som de fullkomliga skapelser vi är. Alltså håller jag inte med dig.

Jag har läst, lyssnat och sett ganska mycket med Cremo och Devolution. Men jag måste påpeka att detta inte är mer än en lära som alla andra. Men du beter dig som om jag är dum i huvudet bara för att jag inte håller med dig.

Quote:
Medkänsla har aldrig varit ett ord som använts inom andliga sammanhang. Se tex i de skrifter som togs in i bibeln, det finns inte. Fundera på varför.

Med detta uttrycket förlöjligar du bara dig själv. Har du ens läst bibeln? Du har aldrig hört talas om uttryck så som "Älska din nästa", "Älska era fiender och be för dem som förföljer er" eller "Mitt bud är detta: att ni skall älska varandra så som jag har älskat er."?
Handlar inte detta om medkänsla, kärlek och förståelse, så om vad?

Quote:
Tittar man på LaoTze och Konfuzius så talar de om hur man skall leva som människa, vad man ska följa. Det talas om att följa, kultivera godhet, tex.

Jag vägrar följa läror som säger till mig hur jag ska leva. Jag låter mig "påverkas" av läror som säger att det är din väg du ska följa. Läror som förespråkar frihet, inte begränsning.

Jag vet inte varifrån du får vissa saker, jag ber att du inte tillskriver det mig... Tex: "jorden skapades för att vi ska räddas från oss själv."

Kultivering är att höja sin nivå, man kan kultivera "uppåt", eller hem... räddas - är vad det gäller nu då.

Du skriver att universum skapats för att du ska få uppleva något i det universumet... så en cykel skaps för att den ska få uppleva sig som cykel...

Du tänker inte på fria viljan mm nu då, och kopplar inte till vad vi dål valt som inte varit i enlighet med något... funderar inte på hur karma kommer in i det...

Inser du inte att ord som att vi skapats för att uppleva att vi skapats (som jag drar samman det till), inte har med vår stora frågor att göra: vad är en människa, varför är vi här, vad är meningen med livet här, hur ska vi leva, varför finns det lidande, smärta och död, mm.

Man bör inte tal om ord hur som helst, såsom kärlek och älska mm.

"Mitt bud är detta: att ni skall älska varandra så som jag har älskat er."?
Handlar inte detta om medkänsla, kärlek och förståelse, så om vad?"
Detkan det ju göra, sedan vad man menar med det, kan vara en annan sak.

Om du tror att vi skapats (med dina New Agekomna ord) för att uppleva oss själva som de fullkomliga varelser vi är... så hjälper det ju tex inte dig ur din situation - då du och andra i princip inte ens är människor längre. Då är det inte ens meningen att vi ska var här, eller vara människor här - det är extremt långt från vad vi ytterst är, när vi var i vår sanna natur. Jag tycker att du, omdu vill, ska fundera på kring vad denna plats är, varför det kallas för karantän/fängelse - att den är skapad - vad säger det om oss. Varför har grupper/kulturer/civilisationer alltid gått under. Är det inte något vi nu globalt fejsar, fast det även har med djupare frågor att göra. Det med Cremo är bara för att se på vissa historiska/andliga nycklar, vishet - han är ute och snurrar också - men just lite kring att han tar upp om Devolution, ser jag som väldigt bra och betydelsefullt. För det är något som flummare och lurade inte vill ta tag i - för de vill hellre ta tag i det därute, andra - än att se sin egen smuts. Du kan inte få in att vi nu nästan är nedsläckta - att hjärnan knappt används är en återspegling av det- ihop med dina New Age-ord - för det ÄR det: "...universum skapades för att vi ska kunna uppleva oss själva..."

Kan du se att all andlighet förr var att kultivera, kan du det så vet du samtidigt att "dess andra pol är Devolution".

Dessa saker är inte svåra att fatta... behöver du mer än tex liknelsen med Theseus i labyrinten/Samsara och vad den gyllene tråden är som man ska följa... som jag gett många gånger - säger inte den allt?

Posted on: 2008/1/14 19:53

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Quote:
Du tänker inte på fria viljan mm nu då, och kopplar inte till vad vi dål valt som inte varit i enlighet med något... funderar inte på hur karma kommer in i det...

Enligt mig är den fria viljan just en fri vilja. Vi kan välja fritt i våra upplevelser, utan att dömas för det. Det enda jag anser att "karma" påverkar är när vi handlar emot vår själ/jaget/källan. Och inte ens då döms vi för något, utan vi lär oss av det. När vi dör så försvinner vår "glömska" om vad vi verkligen är (vilket är alltet) och vi ser hur vi handlade och förstår vad det fick för konsekvenser.

Quote:
Inser du inte att ord som att vi skapats för att uppleva att vi skapats (som jag drar samman det till), inte har med vår stora frågor att göra: vad är en människa, varför är vi här, vad är meningen med livet här, hur ska vi leva, varför finns det lidande, smärta och död, mm.

Eftersom vi är allt/Gud/kosmos/existensen i en "individualiserad" form så har det med allt att göra. Vi, i egenskap av allt, kan inte uppleva oss själva som någonting, eftersom det inte finns något att relatera till i den "absoluta sfären". Där vet du att du är existensen i form av stillhet (inga vibrationer) men du kan inte uppleva hur det är att vara detta. Därför har det materiella universumet skapats. För att vi ska kunna uppleva alla variationer av varandet. Det är meningen med livet, att återuppleva det du redan vet att du är, för att om och om igen återförenas med alltet.
I och med den insikten om att vi alla i grunden är en, ger dig en skarpare förmåga att se hur vi ska leva. I samförstånd med varandra i alla former.
Lidande och smärta finns för att vi ska kunna uppleva glädje och välbefinnande till fullo. Om än inte i detta liv, så i ett annat. Död existerar inte. Döden är bara en del av livscykeln, där vi återvänder till vår själ/källa. Vi tar in alla upplevelser från livet, utvecklar vår individuella själ och startar ett nytt liv med alla tidigare upplevelser som utgångspunkt.

Allt detta är självklart mina åsikter. Du är välkommen att inte hålla med mig, men eftersom du VET lika lite som mig om den saken så hoppas jag inte att du avfärdar dem helt och hållet.

Quote:
Kan du se att all andlighet förr var att kultivera, kan du det så vet du samtidigt att "dess andra pol är Devolution".

Min andlighet handlar och om att "kultivera", eller utvecklas. Som du uttrycker det anser jag det som samma sak i grunden. Strävan efter att nå källan eller att nå din egen fullkomlighet som alltet. Hur du än vill uttrycka dig.

Posted on: 2008/1/14 20:19
Martin Johansson
Kärleksvisioner

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper