Vakencorner
|
Re: Feminism!
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Kvinnan är givetvis inte till sin natur mer förtryckt än mannen. Men självklart behöver samhället tolkas och analyseras ur fler perspektiv. Att se att det råder struktuella orättvisor pga av en mängd olika faktorer såsom kön, klass, etnicitet, sexuell läggning, handikapp, ålder osv är inget konstigt!
Något jag alltid tycker är lite "kul" är att många just killar inte uppfattar ett patriarkat. Bara för att en inte upplevt något själv betyder inte att det inte existerar. Män och kvinnor gör olika erfarenheter beroende av kön just för att vi har så pass olika förväntningar på oss.
Posted on: 2005/6/19 23:55
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
> Något jag alltid tycker är lite "kul" är att många just killar inte
> uppfattar ett patriarkat. Bara för att en inte upplevt något själv > betyder inte att det inte existerar. Såg på TV från budgetförhandlingen i EU för någon vecka sedan hur statsministrar och andra företrädare raddade upp sig för ett fototillfälle. Bara ett gäng gubbar, inte en kvinna syntes till. Styrelserna till bolagen kryllar ju också av gubbar, så nog kan man med all rätt påstå att gubbmaffian fattar de viktiga besluten här i världen. /fresco
Posted on: 2005/6/20 11:38
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
jag tycker att feminism är så jävla patetiskt många ( inte alla) anklagar männen i samhället för deras olycka
Posted on: 2005/7/13 21:49
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag tycker inte feminism som sådant är patetiskt då männen faktiskt förtryckt kvinnorna i många tusen år. Men jag anser inte mig själv vara feminist då jag anser att män och kvinnor är helt jämlika och jag behöver inte någon rörelse som visar det för mig.
Är man förresten om det är nån som undrar eller tänker säga nåt dumt om mitt alias.
Posted on: 2005/7/31 4:34
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
http://susning.nu/Ekvivalist
detta verkar sunt anser jag kvinnors rätt är ingen kvinnokamp i mina ögon utan samhällets kamp mvh Ekvivalisten maggot |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Den gröna feminismen? Gröna, gula, röda, blå. Men om man är färgblind då?
Posted on: 2005/8/1 1:13
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Tjabba, alla "jämngoda" - människor...
Att människor - oavsett kön och sånt - inte skall undantas från möjligheten att kunna utvecklas, på så sätt har vi alla lika stor "rätt" - är väl en sak - men att människan inte är likvärdig är ju ett faktum - det kan till och med ses - om man är uppmärksam på deras utseénden och hur de i andra bemärkelser uppfattar tillvaron... Människor är deffenitivt helt olika(=unika) och borde så förbli... Att man sedan kanske kan få en slags gemensam syn på vad som är rätt och riktigt i allt vi tar oss till - är väl helt riktigt... Men att genom manipulation och social ingengjörskonst förvränga helt naturliga "gränser" - som det går till i våra dagar - Det borde kriminaliseras och innan det förbjuds - naturligtvis, "förstås" - för vad det är... Har man på sätt och vis "skapats" för en manlig roll i sin senaste (inkarnation) utveckling, så är det nog naturligt att försöka att "hålla" sig till detta - Då går det nog bäst - naturen är en smart jävel... Att lattja med "gränsöverskridanden" i detta fallet är destruktivt i alla lägen... Likt detta att vara fattig eller rik - finns det mängder med exempel av och har nog sina "naturliga förklaringar... Så har vi nog även alla den möjligheten att även tro sig tillhöra/vara av ett annat kön - än det som nu av nödvändighet har "präglat" oss... Dvs. Vi har alla "möjligheten att vara så kallade bi-sexuella - men vi måste ju också räkna med vad som kan vara bäst i utvecklinghänseénde... Det jävliga är förståss att människan idag, är så jäkla dålig på att räkna... Kortsiktigt så kanhända det kan verka "lönande" att vara till ex. en sk. homosexuell - Men i längden så är det ju hur vettöst som bara den... man kan ju inte få allt i livet...
Posted on: 2005/8/1 9:20
|
|||
|
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"
Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet! |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Har kvinnorna fått det bättre, har större jämnställdhet uppnåtts?
Är det inte så att makteliten säger så? Dom som vill förslava världen, som vill ha den billiga kvinnliga arbetskraften som är lätt att anställa på taskiga villkor och som man skickar hem när det passar? Vad har blivit bättre för den enskilda kvinnan? Att det är mera OK att dricka sej redlös och ha sex med vem man vill? Är det den stora friheten? För inte kan det väl vara kvinnans dubbelarbete i och med föräldraskap och förvärvsarbete som är den stora fördelen? Jag ser många kvinnor som har ett rent h*lvete att få livet att gå ihop. Förvärvsarbete, ofta på obekväma arbetstider, barnpassning, att kunna behaga arbetsgivaren trots föräldraskapet. Vidare har vi försämrade förhållanden för kvinnor på arbetsmarknaden. Det är inte en självklar rättighet att få skaffa barn och behålla sin anställning. Kvinnan utför fortfarande 70-80% av hemarbetet, och har i dom flesta familjer huvudansvaret för barnpassningen. Kvinnan är i allt större grad sjukskriven och utsliten. Jag tycker inte att detta är något framsteg för kvinnan, det är makteliten som vill ha det såhär, därför prisas detta som den stora friheten. Vilken kvinna har tillräckligt mycket råg i ryggen för att våga protestera? Det flesta kvinnor vill nog identifiera sej med den modern medveten kvinnan och då måste man "köpa" dethär konceptet. Feminismen är maktelitens, herrarna i ordensällskapens påhitt, som man med framgång etablerat i Europa. Via medi skapar makteeliten de åsikter som man vill att omedvetna människor skall ha.
Posted on: 2005/8/1 9:36
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login