vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Glutamat och Stevia
#1


See User information
Har hört talas om ett (konstgjort?) "ämne" som heter glutamat, bl a i vissa chipssorter. Ska tydligen inte vara någon höjdare. Har sett "natriumglutamat" allt oftare som ett slags "smakförstärkare". Men vad är glutamat i grunden? Någon som vet mer om detta?

Vill också vet om någon har provat stevia (www.stevia.se) som sockersubstitut isället för "läskiga" (passande va'?) aspartam, acesulfam eller det moderna suklaroset? Har själv en positiv inställning till Stevia, efter en del egna forskningar. Vågar man beställa?

Posted on: 2006/2/17 22:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Glutamat och Stevia
#2


See User information
Jag har haft stevia länge, men jag tycker inte om det. Mina kompisar gillar det, jag tycker att det smakar mystiskt. Dricker istället utan eller med lite socker.

http://www.tf.nu/artiklar/00-1_fibromyalgi_glutamat.shtml

Glutamat är en aminosyra som finns normalt i proteiner. Ämnet har i nervsystemet en speciell funktion som signalsubstans, faktiskt den rikligast förekommande.

--------------

Det vill säga att den kanske knasar till vårat signalsystem, speciellt om den är svårare fr kroppen att bryta ner iom någon kemisk process.

Posted on: 2006/2/17 22:26
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Glutamat och Stevia
#3


See User information
Glutamat eller natriumglutamat är råolja. En rätt bisarr "smakförstärkare" enligt mig.

Jag har länge varit nyfiken på att prova stevia. Visste inte att det fanns en hemsida som man kan beställa ifrån. Jag har också bara hört bra saker om stevia, men vet fortfarande för lite om det.
Är det någon som har provat?

Posted on: 2006/2/17 22:30
”Look at things not with the eyes in your face but with the eyes in your heart."
Leonard Crow Dog, medicinman
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Glutamat och Stevia
#4


See User information
Tänkte först beställa men blev något osäker när jag kom till denna FAQ på www.stevia.se:

"Ger stevia karies?

'Nej! Stevia innehåller ämnen med egenskaper liknande flour och motverkar karies'."

Hur tolkar man detta med "liknande"? Vet ju att det räcker (mer än nog) med fluormängden som finns i kranvatten.

Posted on: 2006/2/17 22:44
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Glutamat och Stevia
#5


See User information
Hmm... micro, du har nog blandat ihop glutamin och natriumglutamat. Glutamin är en aminosyra precis som du skriver.
Natriumglutamat eller E621 är en skadlig s.k. smaktillsats.

Posted on: 2006/2/18 20:10
”Look at things not with the eyes in your face but with the eyes in your heart."
Leonard Crow Dog, medicinman
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Glutamat och Stevia
#6
Undvik (om ni vill och orkar) alla livsmedelsprodukter i affären som innehåller Natriumglutamat, Kaliumglutamat eller alla produkter som med "smakförstärkare" på innehållsförteckningen. Jag menar inte att alla smakförstärkare är av ovanstående art, men i majoriteten av fallen verkar vara det.

Oftast finns dessa ämnen i Buljong, Aromatkryddor, Kött och Grillkrydda, Chips, Pulversoppor, Dippar och ja (tvärrr de flesta sk "halvprodukter"). Blev ganska chockad första gången jag gick igenom skafferiet och hittade dessa ämnen i mängder av produkter. Ett enkelt sätt att skapa livsmedel med dåliga kvaliteer men som ändå smakar bra och konsumenten bryr då sig inte speciellt mycket.

Livsmedelsföretagens moral går kanske att sammanfatta med:
Det är inte förbjudet så då skiter vi i om de långsiktiga och ännu outforskade effekterna av Natriumglutamat och Kaliumglutamat
råkar ge hemska hälsoeffekter i framtiden.

Vissa länder har redan förbjudit eller begränsar tillgången på det
i livsmedel. (Kan inte helt backa upp den informationen just nu dock).

Ska snoka djupare i lite härliga databaser om det finns någon aktuell forskning och fräsch kring dessa ämnen.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Glutamat och Stevia
#7


See User information
Några "E-ämnen" med glutamat:

E 621 Mononatriumglutamat
E 622 Monokaliumglutamat
E 623 Kalciumdiglutamat
E 624 Monoammoniumglutamat
E 625 Magnesiumdiglutamat

Kan vara bra att veta när producenterna inte får plats att skriva ut hela ordet, vilket är märkligt då de oftast har plats på etiketten med detta.

Posted on: 2006/2/20 13:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Glutamat och Stevia
#8


See User information
Glutamat (alla sorter) är nog galet dåligt. Det man använde innan glutamat, var något alla kan odla själva hemma: Libbsticka. Vi har alltid lite torkad sådan - förstärker framför allt köttsmak.

Stevia - vi har kört med Stevia sedan länge, helt otroligt, egentligen, och välkänt i Latinamerika i säkert tusen år.
Bästa infon är nog här: http://www.friendlyshop.nu/index.php/Table/Om-Stevia/


Posted on: 2010/11/21 21:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
25 user(s) are online (25 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 25

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS