vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#25


See User information
Man kan läsa hur mycket possitivt som helst om vindkraften, då lobbyn är enorm för denna energikälla.

Men med bara lite kalla fakta så kan man se verkligheten.

www.vindstat.nu
www.nordpoolspot.com

(1 Kwh vindkraftsel kostar 65-70 öre att producera)

Drömmar och fantastiska kalkyler hjälper inte, verkligheten bestämmer tyvärr.

Posted on: 2012/7/5 21:26
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#26


See User information
Ja Sliparn, ett pris vi alla måste vara villiga att betala under en uppbyggnadsperiod.

Jag tror att de allra flesta skulle vara beredda på att fördubbla elräkningen, om de kunde föreställa sig vad som sker NÄR ringhals eller något av de andra verken drabbas av det oundvikliga.

Det kan dröja 50 år, det kan dröja 6 månder. Det är fortfarande lika oundvikligt oavsett.

Personligen fördubblar jag mer än gärna elräkningen om jag vet att det innebär att vi blir fria från kärnkraften.

Posted on: 2012/7/7 9:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#27


See User information
Här i norden har vi så billig el att vi slösar bort den. Vår industri förbrukar mångfaldigt med el för att producera varor jämfört med industrin andra länder. Så vi har egentligen inget problem att effektivisera vår industri.

Dessutom kommer vi med all vår vattenkraft vara sjukt konkurrenskraftiga nu när olja stiger i pris. Vi har billig vattenkraft varmed vi kan producera varor till resten av världen. Vi behöver bara se till att alla "övervinster" från vattenkraften hamnar i statskassan.

Som tur är så ser industrin positivt på vindkraft, de investerar ganska mycket i alternativ nu. Elnätet anpassas för decentraliserad elproduktion, osv.

Jag vet att kärnkraft är för dyrt att bygga nuförtiden, så det blir väldigt svårt för regeringen att få igenom nya kärnkraftsprojekt. Jag är därför inte det minsta orolig. (Och om de får majoritet för kärnkraft kommer jag vara med och kräva att det ska vara av den senaste tekniken, vi ska inte renovera gamla kraftverk. Då ska vi bygga nytt högteknologiskt kraftverk som kan förbruka vårt lagrade kärnavfall.)

Kärnkraftsförespråkarna har det tyngsta lasset att bära. Och de kommer aldrig kunna fixa fram de pengar som behövs för ny kärnkraft nu i skuldkrisen som kommer vara i något decennium framöver. De kommer tvingas att låta marknaden bygga ut elproduktionen utan statligt stöd. Och privatisering leder till högre pris. Så det är väl bara att vänja sig.

Posted on: 2012/7/7 12:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#28


See User information
"gillas!"

Posted on: 2012/7/7 14:26
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#29


See User information
Quote:

eyecreate skrev:
Ja Sliparn, ett pris vi alla måste vara villiga att betala under en uppbyggnadsperiod.

Jag tror att de allra flesta skulle vara beredda på att fördubbla elräkningen, om de kunde föreställa sig vad som sker NÄR ringhals eller något av de andra verken drabbas av det oundvikliga.

Det kan dröja 50 år, det kan dröja 6 månder. Det är fortfarande lika oundvikligt oavsett.

Personligen fördubblar jag mer än gärna elräkningen om jag vet att det innebär att vi blir fria från kärnkraften.

Vet du vad din elräkning egentligen kostar?
Varje svensk måste betala för 15000 Kwh, förtag, skolor kommun idrottsanläggningar osv drar ström som vi svenskar ska betala.
En Kwh kostar med alla avgifter osv ca 1,50 kr, en familj med 2 barn ska då betala 90 000 kr per år för sin del, är din familj beredd att dubbla det?

men vad kostar en Kwh kärnkraft då?
http://www.okg.se/templates/Page____149.aspx
15-20 öre + straffskatter som kärnkraften belastas med. Vindkraft 65-70 öre alltså är vindkrafts elen 400% dyrare än kärnkraftens.

Mycket bättre elproduktion måste till om man vill få bort kärnkraften. Det finns många som verkar tro att jag försvarar kärnkraften, men det gör jag verkligen inte, den är farlig och ska ersättas så snart som möjligt av något som KAN ersätta den, att då springa runt och hylla vindkraften är då lönlöst, den kan aldrig ersätta kärnkraften pga sin ineffektivitet, ju mer vindkraft vi bygger desto mindre pengar finns det kvar till fungerande ersättare till kärnkraften, på så vis är vindkraftsutbyggnaden vi ser i dag en garanti för att kärnkraften kommer att vara kvar mycket länge, (vilket jag inte vill ska hända).

Posted on: 2012/7/11 14:43
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#30


See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Här i norden har vi så billig el att vi slösar bort den. Vår industri förbrukar mångfaldigt med el för att producera varor jämfört med industrin andra länder. Så vi har egentligen inget problem att effektivisera vår industri.


Mycket av industrin flyttar nu till Kina, blir elen ännu dyrare flyttar ännu mer, västs industri blir "klimatflyktingar" dvs de flyr klimatskatter, och börjar producera där ingen rening alls krävs av elpruducenterna, vi i väst kan påvisa att vi blivit sååå duktiga på att hushålla med elen, när verkligheten är att vi skitar ner våran jord ännu mer, fast på andra sidan, där människor behandlas som slavar och mijön förstörs mer och mer.

Posted on: 2012/7/11 14:54
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#31


See User information
Sliparn, Ditt argument har ingenting att göra med den underlägsna energieffektiviteten i vår industri. Du belyser en annan fråga.

Posted on: 2012/7/12 4:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#32


See User information
Lite kul fakta:
Bristande överföringskapacitet [i elnätet] inom landet är också en stor bromskloss för utbyggnaden av vindkraft. I dag finns intresseanmälningar för vindkraftsproduktion med en total effekt som är dubbelt så stor som all dagens kärn- och vattenkraft. Men utan utbyggnad av elnätet, något som kan kosta åtskilliga miljarder, spelar det stora intresset ingen roll.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ ... ens-miljarder_7342140.svd
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ ... investeringar_7343016.svd

Så man kan säga att vi skulle ha billig grön el om staten hade sett efter elnätets kvalité... grön el genom privata investeringar...

Posted on: 2012/7/14 11:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#33


See User information
Kanske göra oändligt med gratis energi från gravitationen med hjälp av en magnet, järnkula och hjul?

Jag förstod bara att det var möjligt att få energi från gravitation, jag har hittat lösningen, men jag visste inte att det var så enkelt..

MVH

Posted on: 2012/8/8 1:21
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#34


See User information
Quote:

sliparn skrev:
Mycket av industrin flyttar nu till Kina


Trenden har vänt. Nu flyttar företagen till Sverige istället.

http://www.nwt.se/vasterdalarna/article1080699.ece

Posted on: 2012/8/9 16:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#35


See User information
Är ganska skeptisk till att man skulle placera företag eller fabriker i Sverige när vi arbetar för minst 10 gånger högre lön än vad dom gör i Kina..

Så vad sägs om gratis energi från gravitation istället för kärnkraft?

Dags att starta brevprojekt och sprida sanningen till alla?

Posted on: 2012/8/10 1:25
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#36


See User information
Vi slutar helt att använda el från kraftnätet!
Så enkelt är det.

Posted on: 2012/8/10 12:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#37


See User information
Ja varför bry oss om att gravitation är gratis energi som kan förändra hela Sverige till ett bättre land utan föroreningar..

skärp er nu lite..

Jag har 3 gratis energi lösningar.. gravitation är kraftigaste av dom..

Lets go

Posted on: 2012/8/10 12:45
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




« 1 (2)




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
31 user(s) are online (31 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 31

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS