vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Adbusting ett hopp i mörkret.
http://video.google.com/videoplay?doc ... 3223676142834&q=adbusters

Adbusting är motpolen till den omoraliska reklamen.
Det är goda energier och ett gott syfte som adbusters har.
Någon som iaf jag tycker helt klart bör stödjas.

Bör man skämmas för att förstöra reklam?
Är det inte så att reklamen är så omoralisk och helt
konstruerad utan goda syften att det är rätt att ändra på den
lite, även om det strider mot svensk lagstiftning?
Vad säger ni?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Adbusting ett hopp i mörkret.

See User information
Låter inte helt fel.....

Posted on: 2006/5/17 10:53
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Att sas. Destruera grejjer är aldrig bra - Måste gå till på ett annat sätt - anser jag i alla fall - en snubbe som har den mentala viljan att smyga runt och sabba lkan aldrig vara särskilt medveten...

Jag sabbade själv lite fåniga grejjer - när jag var ung - Men sånt tror jag man "kommer över"... Idag anser jag att man bör grejja det som är dåligt - på ett annat sätt...

samt: plus: (Grymling)

Posted on: 2006/5/17 12:58
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

See User information
Jag älskar komikern Bill Hicks utskällning av alla som jobbar i reklambranschen.

Is there anybody in here who works for the advertisement industry? Yes! Go and shoot your self! No I'm only kidding! No, but honesty; Go and kill your self, you maggots! Stop putting a price on everything...

Nej jag tycker inte all reklam är skit. Jag har själv gjort reklamfilm t.ex. Förvisso för Göteborgs Räddningsmissions insamling för hemlösa.

Jag rekommenderar alla att se BBC serien The Century of the Self som handlar om hur Sigmind Freuds ideer om förtryckta känslor såsom rädsla, hunger, sex m.fl började användas i public relations industrin redan på 50 talet.

Lustigt nog började reklamen använda sig av dessa knep samtidigt som politiken. Kommunistskräcken är ett av dom tidigaste fostren av denna metod.

Posted on: 2006/5/17 14:51

Anonym
Shygets: Jag ser inte alls att adbusting handlar om att förstöra eller "pajja grejer". Sådant är iaf jag helt ointresserad av. Däremot tycker jag det är intressant och kul om man kan förändra en reklamskylt så att buskapet säger någonting annat. Inte nödvändigtvis något destruktivt. Dessutom kan man genom adbusting göra de reklamer som finns både estetiskt snyggare och intressantare, även om budskapet på skylten förändras.

Cicero: Ingen har beskrivit det så bra som Hicks. "Seriously kill yourself, there is no rationalisation for what you do, you are satans helpers, and you are filling the world with garbage".

Och jag måste verkligen hålla med om att The Century of the Self är ett måste! Den var verkligen en ögonöppnare för mig i förståelsen över hur mörk och manipulerande historian över reklam har varit och är. Tror inte Century of the Self finns på video-google, men vi måste få upp den på någon form av film-tips lista. Den är verkligen helt underbar och förklarar allt i hur den västerländska mänskligheten har formats till inget annat än "konsumenter".

Ur dokumentären:

"Psykologiska tekniker har under andra hälften av 1900 talet använts för att skapa människor till ideala komsumenter.

Freuds teorier används av företag som skapat en värld där vi
tvingats uttrycka våra känslor och identiteter genom massproducerade objekt. The one dimensonal man. Conformist and Repressed.

[ There is a policeman inside our head. HE MUST BE DESTROYED! ] "

See User information
Quote:

cicero skrev:
Jag rekommenderar alla att se BBC serien The Century of the Self som handlar om hur Sigmind Freuds ideer om förtryckta känslor såsom rädsla, hunger, sex m.fl började användas i public relations industrin redan på 50 talet.

Sublima meddelanden i reklam & logotyper är också listigt.

Vodafones före detta logo:
Resized Image

Tre's logo (sista flamman):
Resized Image

Hollywoodstudion Screen Gems:
Resized Image

expekt.com (kanske långsökt då den är bakvänd):
Resized Image

/fresco

Posted on: 2006/5/18 13:09

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper