Vakencorner
|
Anonym
|
Adbusting ett hopp i mörkret.
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
http://video.google.com/videoplay?doc ... 3223676142834&q=adbusters
Adbusting är motpolen till den omoraliska reklamen. Det är goda energier och ett gott syfte som adbusters har. Någon som iaf jag tycker helt klart bör stödjas. Bör man skämmas för att förstöra reklam? Är det inte så att reklamen är så omoralisk och helt konstruerad utan goda syften att det är rätt att ändra på den lite, även om det strider mot svensk lagstiftning? Vad säger ni? |
||||
|
||||
|
Re: Adbusting ett hopp i mörkret.
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Låter inte helt fel.....
Posted on: 2006/5/17 10:53
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag älskar komikern Bill Hicks utskällning av alla som jobbar i reklambranschen.
Is there anybody in here who works for the advertisement industry? Yes! Go and shoot your self! No I'm only kidding! No, but honesty; Go and kill your self, you maggots! Stop putting a price on everything... Nej jag tycker inte all reklam är skit. Jag har själv gjort reklamfilm t.ex. Förvisso för Göteborgs Räddningsmissions insamling för hemlösa. Jag rekommenderar alla att se BBC serien The Century of the Self som handlar om hur Sigmind Freuds ideer om förtryckta känslor såsom rädsla, hunger, sex m.fl började användas i public relations industrin redan på 50 talet. Lustigt nog började reklamen använda sig av dessa knep samtidigt som politiken. Kommunistskräcken är ett av dom tidigaste fostren av denna metod.
Posted on: 2006/5/17 14:51
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Shygets: Jag ser inte alls att adbusting handlar om att förstöra eller "pajja grejer". Sådant är iaf jag helt ointresserad av. Däremot tycker jag det är intressant och kul om man kan förändra en reklamskylt så att buskapet säger någonting annat. Inte nödvändigtvis något destruktivt. Dessutom kan man genom adbusting göra de reklamer som finns både estetiskt snyggare och intressantare, även om budskapet på skylten förändras.
Cicero: Ingen har beskrivit det så bra som Hicks. "Seriously kill yourself, there is no rationalisation for what you do, you are satans helpers, and you are filling the world with garbage". Och jag måste verkligen hålla med om att The Century of the Self är ett måste! Den var verkligen en ögonöppnare för mig i förståelsen över hur mörk och manipulerande historian över reklam har varit och är. Tror inte Century of the Self finns på video-google, men vi måste få upp den på någon form av film-tips lista. Den är verkligen helt underbar och förklarar allt i hur den västerländska mänskligheten har formats till inget annat än "konsumenter". Ur dokumentären: "Psykologiska tekniker har under andra hälften av 1900 talet använts för att skapa människor till ideala komsumenter. Freuds teorier används av företag som skapat en värld där vi tvingats uttrycka våra känslor och identiteter genom massproducerade objekt. The one dimensonal man. Conformist and Repressed. [ There is a policeman inside our head. HE MUST BE DESTROYED! ] " |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Sublima meddelanden i reklam & logotyper är också listigt. Vodafones före detta logo: ![]() Tre's logo (sista flamman): ![]() Hollywoodstudion Screen Gems: expekt.com (kanske långsökt då den är bakvänd): ![]() /fresco
Posted on: 2006/5/18 13:09
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login