vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
Vuxen-ADHD
Märkligt... Jag har fått diagnosen 'lindrig ADHD', men enligt expressens test på http://www.expressen.se/1.682011 visar det sig att jag troligen inte är drabbad. Inte kan det vara så att Expressen har fel *ironisk*

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Vuxen-ADHD
ADHD är en "sjukdom" som man inte kan bevisa finns det är bara något som stämplas på människor som ofta är väldigt aktiva och liknande.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Det lustiga är att jag inte är så väldigt aktiv... De säger min hyperaktivitet är i huvudet. Jag tänker för mycket ungefär.

Anonym
Och vad ska de göra åt dig pumpa dig full med amfetamin som de gav till mitt "X" lillebror på 10 år ?
Boken "du sköna nya värld tar upp det hela"

Hade jag fått stämpeln av läkarn att jag tänkte hade jag tagit det som en komplimang.
Frågan är vad du gör hos avskummen över huvudtaget ?

See User information
Nu är ju concerta eller ritalin inte amfetamin utan "metylfenidat", men en stimulant när det väl kommer till kritan för visso. Känner man att man lider av sin hypo (motsatsen till hyper)- eller hyperaktivitet så ser jag inget fel i att ta en stimulant som gör att man känner att man tar sig genom vardagen lite bättre. Men att de ger dig en "diagnos" och vill proppa dig full med en medicin du inte känner att du vill ta så skall du naturligtvis inte göra det. Känns för övrigt skumt att att säga "att det sitter i ditt huvud" för att kunna skriva ut lite medicin till dig. De är ju inte alls på läkemedelsbolagens payroll.

Posted on: 2008/3/17 20:45

Anonym
Jag vill mig minnas att det till och med stog amfetamin på burken som han tog sina tabletter ifrån.

See User information
5 av 6 hehe men det visste jag sedan tidigare ....tråkigt att inte omgivningen hänger med...

Posted on: 2008/3/17 20:50
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Okej, jag kan inte säga emot det men jag vet med säkerhet att det är metylfenidat som är det aktiva ämnet i både Concerta och Ritalin som är de största märkena för behandling av hypo- och hyperaktivitet. Men det är ju möjligt att ditt ex son fick något annat utskrivet, har dock inte hört talas om något som innehåller rent amfetamin.

Posted on: 2008/3/17 20:52

Anonym
Jag fick något som heter Strattera 40mg idag... Svindyra! 804,50 för 28 kapslar. Innehåller inte amfetamin, då jag hållt på med amfetamin förr... självmedicinering kallar läkarna det. Läskigt läkemedel... Jag känner mig redan mer samlad efter en enda tablett jag tog för 2 timmar sedan. Men jag känner mig dummare eftersom jag inte har lika mycket tankar. Kemisk lobotomi.
Fy farao för mediciner. Men nu har jag även fått läkarens tillstånd att sluta med Zeldox, vilket jag gjorde på eget bevåg iofs för en månad sedan

Quote:

gaston skrev:
5 av 6 hehe men det visste jag sedan tidigare ....tråkigt att inte omgivningen hänger med...
Får du medicin mot ADHD? Hur yttrar sig dina problem?

See User information
Quote:

Wowbagger skrev:
Quote:

gaston skrev:
Får du medicin mot ADHD? Hur yttrar sig dina problem?

Fråga 1. nopp.

Det är inte jag som har problemen utan omgivningen......på den tiden när jag var slyngel så fanns inte dessa bokstavssjukdommar, då sa man att ungjäveln far omkring som ett tort skinn, själv har jag inget att jämföra med på annat sätt än att jag var fullständigt outtröttlig när jag funnit något att brinna för.

Det finns åtskilliga exempel på att jag gjort saker som betraktats som ogenomförbart, men det jag märkt mest av denna "sjukdom" är att jag har en enastående förmåga till focusering, som slyngel kunde jag koppla bort allt som inte hade med det jag höll på med, nästa autistiskt...så är det nog lite fortfarande...hehe, men handen på hjärtat så betraktar jag inte det som något negativt för man hinner med en jävla massa och man åker aldrig i samma hjulspår, vilket är en fördel om man jobbar med produktutveckling..... så jag lider inte. full rulle spar tid.

Posted on: 2008/3/18 15:13
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym
Quote:
Jag tänker för mycket ungefär.

Och därför ska du drogas. Ett vinnande koncept, väl beprövat
bl a i Sovjetunionen. Tänker man alldeles för mycket kan man också få ett nackskott i lönndom a´la russisk modell.

Rena Gökboet!

http://www.google.se/search?hl=sv&q=s ... www.klokast.se+ADHD&meta=

See User information
Amfetaminer är väl en stor familj inom kemin. Hundratals....
Med lite olika effekter...... och biverkningar.

Posted on: 2008/3/18 16:08
Human mind the last frontier

See User information
sen när var det dåligt att tänka?

Kankse om tankarna flyger runt så man inte har nån koll på dom men det värkar ju inte va så för dig iaf...

cannabiss ska också hjälpa annars har ja för mig + att man slipper bivärkningar..

Men på de känar inte läkemedelsbolagen några pengar så då kan de ju aldrig funka.. :P

Posted on: 2008/3/18 16:22
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.

Anonym
cannabis är inte min grej tyvärr. Tänker bara ännu mer och blir oftast superparanoid.

Anonym
Nyfunnet!

Obligatorisk läsning om ADHD-industrin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.jannel.se

Anonym
Quote:

wikhall skrev:
Nyfunnet!
Obligatorisk läsning om ADHD-industrin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.jannel.se
Tack wikhall. Jag har precis läst http://jannel.se/fakta.ADHD-drogen.Strattera.pdf eftersom Strattera är drogen jag tar. Jag ska pröva att ta drogen ett tag och se om jag mår bättre, sedan får vi se.

Grejen är nämligen att jag tycker själv att någonting är fel... Enligt mig själv är jag inte som alla andra och "alla andra" verkar tycka detsamma om mig. Jag missuppfattas för ofta, framför allt i skrift, så internet borde ju vara helt fel medium för mig från start... I muntlig kommunikation är missuppfattningarna färre, men jag hatar i regel att prata i telefon, framför allt i mobil, även om vissa faktist är värda detta. Jag föredrar att träffas, då både kropps- och talspråk råder.
Kanske har vissa rätt - att jag är korkad, men jag tror inte att så är fallet. Jag tror inte jag hade fått veta allt det jag vet om så var fallet.
Äh, jag vet inte... kanske bedöms jag som ett hopplöst fall och får dyra mediciner när mitt egentliga fel bara är att jag är korkad. Det skulle ju vara perfekt... proppa mig full med framförallt dyra mediciner som staten ändå betalar. Läkarna fyller sin kvot från läkemedelföretagets och blir premierade i form av presenter eller resor.
Som att sälja jultidningar fast för läkare...

See User information
hehe det finns ju trains som är ganska mycket neråt så man blir helt stenad :P men men..

Jag ser mig inte heller som "normal" och blir nog ibland missförstådd också, men å andra sidan bryr ja mig inte så mycket om det och vill inte att folk ska tycka att jag är "normal" haha..

För vem vill va som alla andra lixom? ;) det går ju ändå aldrig att vara, bara fjortisar som tror de.. lol

Posted on: 2008/3/20 22:13
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.

Anonym
Quote:

Mini skrev:
För vem vill va som alla andra lixom? ;) det går ju ändå aldrig att vara, bara fjortisar som tror de.. lol
Jag vill ju gärna vara mig själv och inte bara kopiera andra, men det är en känsla jag har som ofta gör sig påmind. Jag säger inte jag har ADHD, trots att jag fått den diagnosen.
Kanske någon lindrig form av autism?

Jag kanske bara har knarkat sönder hjärnan, men jag minns jag hade denna känsla innan jag började exprimentera med droger. Det är däremot flera år sedan jag tog några droger sist.

See User information
jo men men får ju alltid influenser från andra.. det finns nog inte många som inte fått inspiration från någon annan och sen använder det som om dom själva kom på det.

Jag tror man bara får låta det va och låta det va som der är.
Det händer mig också ibland att ja kommer på mig själv att göra saker som inte är "jag".

Detta har antagligen mer med självförtronende än ADHD att göra tror jag...

Förresten tycker ja du borde skita i medicinerna om du inte känner att du lider av nått, men det är bara vad jag tycker och det utan nån utbildning om sånt... Vad nu en utbildning är värd idag om alla som har en ädnå låter sig köpas?

Men men, letar man fel hittar man alltid ett.

Posted on: 2008/3/20 22:58

Anonym
Fast jag känner ju att allt inte står rätt till... nåja... vi får se. Prövar dessa ett tag till och ser om de ändrar mig positivt, annars slutar jag.
Tycker hittills bara att det är en lugnande effekt enbart och jag känner mig lite mindre tänkande... Så det lär väl bli att dosen höjs till 80 mg.

See User information
ok... men frågan är ju mer hur du kände dig innan du fick diagnosen också? Det är ju lätt att känna nått är fel när någon annan har påpekat det för en.
Säger någon att jag är tjock blir det ju lätt att ja börjar kolla mig i speglen och klämma på magen och vipps tycker jag också att jag är tjock. Även om ja ligger strax under medelvikt och är vältränad..

Det finns ju ett ord språk som säger: "det man inte vet har man inte ont av"

Vad jag menar är bara att mycket sitter i huvet.

Det går nog att lära sig att slapna av med hjärnan på samma sätt som man kan göra med en muskel :P ja gick å tränade på de ett tag när ja hadde fått nån jobbig shlager på hjärnan..

Posted on: 2008/3/20 23:26

Anonym
Kanske är det så enkelt att det beror på självförtroende, men i så fall har jag aldrig haft något.

See User information
Det skulle ju kunna va så... men tyvärr finns det inga mediciner för det (alkohol räknas inte) så man får ta den jobbiga vägen och börja gräva i sig själv och hitta det.
Men ALLA har haft ett själv förtroende, vissa har bara ett strörre och bättre självkännedom.
Lär dig hur du själv funkar så kommer kasnke några svar..

Men regel numer ett i Minis skola för ett bättre självförtroende är att inte gräva ner sig i små saker utan bara flyta på och va allmänt glad och positiv till det mästa.
Ingen mår ju bra av att sitta å deppa tex...

kan börja med att lyssna på "timbuktu - det löser sig" varge dag ;)

Posted on: 2008/3/21 1:21

Anonym
God självkännedom har jag
Äsch... Jag vet att jag är bra faktist...

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper