Vakencorner
|
Re: Lite spån om sladdar å så
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Skulle vara Om nån kan kolla upp ingående ström också......ev kolla motorvärmarsladd när den är inkopplad!!
Är det nätfrekvensen som gäller dvs 50 Hz???eller.....??? kan det va dags att bygga ett frekvensfilter tro?? alt off grid kanske?
Posted on: 2008/3/20 16:33
|
|||
|
Human mind the last frontier
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
I stort sett så är det noll magnetfält runt en skarvsladd el dyl eftersom summan av magnetfälten från nolledaren och fasen tar ut varandra. Om inte så är fallet tar några Ampere en annan väg än nolledaren på vägen tillbaka. Det är just detta som jordfelsbrytare mäter. Så fort som det bildas ett magnetfält med en viss styrka kring Fas och Noll så bryts strömmen. Det som då hänt är att ström tappats av tex via en människa eller annat som kommit åt en strömförande del på apparaten eller kabeln.
Av samma anledning kan man inte mäta strömmen genom att använda en sk tångamperemeter runt en skarvsladd. Stömmarna och magnetfälten tar ut varandra. Om man dock separerar ledanra och mäter på en i taget så går det bra. Jag vet inte vilka gränsvärden som jordfelsbrytare går på eller hur "proppkollare" kan läsa av vilken sida som fasen ligger på, men det kan hända att de är mycket känsligare än vad jordfelsbrytarna är. Om det sedan är starkare magnetfält på "baksidan" av fasen (från nollan sett) och det är detta som gör att man kan mäta det och inte på sidan av kabeln vet jag inte.
Posted on: 2008/3/20 18:58
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Varför satsade de inte på internet via väguttaget? Har vi det redan....energiboxen...fjärravläsaren?
Teori: Du sitter med din laptop med laddsladden i till vägguttaget och tror att ingen kommer in i din dator. Men säg rent teoretisk att du skulle mäta magnetfältet runt laddsladden. Vad skulle den visa?....50 Hz?...en massa frekvenser?? Vem vet....många frågor å.......
Posted on: 2008/3/20 19:04
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
http://www.illustrertvitenskap.com/po ... y.jsp?d=147&a=495&id=7754 |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
jo jo men jag menade för alla. Nu är det ju blandat. Vad jag menar är att de kanske prioriterar elkablar för andra ändamål.
De kanske inte vill ha för mycket signaler i samma kabel....pga störnings risk. Allt för sakens skull. Prioriteringen kanske ska ligga på internet el...vem vet???
Posted on: 2008/3/20 20:01
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Ettor och nollor kan du skicka hur mycket som helst i eluttaget... känner däremot inte till den exakta bandbredden du kan få ut, men den är nog ganska hög. TCP/IP protokollet identifierar sina egna paket så de kommer rätt...
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Skulle vara lite intressant å veta bandbredden....har aldrig hört nån siffra.
Posted on: 2008/3/20 20:29
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Strömen byter riktning 50ggr per sekund så dioden kommer inte blinka.
Vill du ha en kurva på frikvensen i sladdarna i uttaget måste du köpa ett oscilloskop. Dessutom ändras sinus kurvan beroende på om belastningen är induktiv eller reaktiv vilket man kan se på oscilloskopet :P Det står en hel del om detta och hur man balanserar kurvan i denna boken: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9147069775 men man bör läsa igenom bökerna för ellära A och B, eller ha hyfsad kunskap om hur växelström funkar osv för att fatta vad det står i den :P finns säkert info om man söker lite på wikipedia också annars. Tex här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Faskompensering Jag tror inte det går att hacka sig in i en dator genom laddaren (om nån trodde det) pga alla komponenter signalen måste kunna ta sig igenom utan att störas.. Men bredbandet lär inte vara några poblem för dom att fixa, bör ju räcka att sicka det med en annan frekvens och våg länd än strömmen bara, allt bygger ju bara på till/från signaler ändå (ettor och nollor)
Posted on: 2008/3/20 20:35
|
|||
|
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Utan att vara insatt i frågan så bör leveransen av internet i bredband ske genom att man kopplar i sin stickplugg i elnätet och man får sedan en typ modem som tolkar/kopierar signalen och du kopplar också in datorns el här (Antar jag, för att jag tvivlar på att dom varit så dumma att man behöver två eluttag) från modemet får du också en nätverksutgång. Du kommer alltså inte slippa någon nätverksladd för att du kör internet via eluttaget. och vågen som internet går via går förlorad iom att datorns strömförsörjning inte har någonting att göra med att tolka dessa signaler.
Men ska jag vara helt ärlig vet jag inte vad de svarta små boxarna man får med till bärbara datorers strömförsörjning innehåller Så lite paranoia kan du få ha kvar... Men jag tror inte att signalen kan överleva omvandlingen från 220v till 9, 12 eller 15v |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
hehe den lilla svarta boxen som sitter på ström sladden är bara en stransformator å består av en spole eller tråd vindad runt en metal kärna där antalet varv på in sidan relativt mot ut sidan bestämer späningen man får ut :P
Men med "framtidens" bredband kommer det säkert funka som du säger, lär inte vara så svårt att göra en krets som delar ut olika signaler.. Nu kan man få telefon och bredband i samma tråd, det blir samma teknik om man ska få det genom elnätet. Snarare att allt går trådlöst om 10år, både internet och strömen.
Posted on: 2008/3/20 21:09
|
|||
|
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Faktum är att jag redan som liten brukade öppna saker för att förstå hur de fungerar... Jag fattar inte hur jag kunde förstå det, men vetskapen om hur de såg ut inuti ökade mitt förstående. Förutom radion och möjligtvis TV'n... Jag förstår också plasma- och LCD TV-apparater, men inte de gamla analoga. Quote:
![]() Eller som min kompis sa: "Det låter ju livsfarligt. Tänk om man går emellan kontakten och grejen som ska ha ström." ![]() |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
hehe du får skruva isär nån gammal transformator å kolla ;) det är samma i en mobilladdare, bara att det kasnke är nått extra till datorn för att göra om signalen eller nått.. finns säkert info om det om man vill ha.
Hehe ja plockade också alltid isär saker (och gör det fortfarande) för att se hur dom funkar :P Hittade en radio för nån dag sen som väntar på att disikeras nu :P HAHA ja har hört de också :P tror min mamma sa nått liknande när hon hörde det första gången Tesla hittade på ett sätt att överföra ström genom luften, tror patentet finns i tråden med tesla patent jag postat i teknik forumet :P Annars håller ju MS forskarna på att sicka lågspänning genom luften nu under expriment :P
Posted on: 2008/3/20 21:50
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Men rent teoretiskt, så skulle det kunna vara en speciell spänningsomvandlare som omvandlar strömmen till lägre voltantal och också bibehåller bärvågen för nätverket och datorn innehåller ett modem... Men jag tror det är för lågt voltantal det omvandlas till så inte nätverkssignalerna kan bibehållas... Eller så kanske det redan är ett modem i boxarna, nätverk har ju körts förr med bara två ledare. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
man ska inte bry sig så mycket om vad andra tycker, bara man lyssnar på dom..
Här är det nog snarare så att man måste ha nått bevis eller liknande som styrker det man säger. Det går inte att säga en sak och fortfarande hålla kvar vid den trots att man blir överbevisad och i halva sitt renonemang håller med fast utan att ändra sig helt. om du förstår vad ja menar :P hänger inte riktigt med i vad du skrev om sen. var det en teori på hur ett system med internet i eluttaget skulle kunna funka? volt (V) är förövrigt spänning och apere (A) ström. Det går att skicka två signaler i samma tråd, det ända som behövs är två olika mottagare som är i resonans med signalen den ska ta emot. Typ som om du ställer två radios i en låda så kan du lyssna på både p3 och rix fm samtidigt eftersom dom tar emot två olika frekvenser trots att flera hundra andra frekvenser finns i luften runt dom.
Posted on: 2008/3/20 23:15
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
även ampere lär väl omvandlas när man minskar på volten? |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
ahaa, då förstår ja.
växel ström funkar inte på samma sätt som liktröm när man använder olika komponenter så det blir lite krongligare att tänka sig när man inte kan dra likheter till vatten rakt över hella tiden eller när induktanser och reaktanser börjar spela in. Det kan säkert finnas nån likriktare eller omvandlare till likström i transformatorn också, isf står det på den. tex så här: "220VAC=24VDC" På länken nedan förklaras hur växelström funkar lite mer, bland annat varför inte strömen påvärkas utan bara späningen när man anvädner en transformator + massa om induktans å reaktans å cos å sin å massa sånt krongligt. http://en.wikipedia.org/wiki/Alternat ... and_domestic_power_supply
Posted on: 2008/3/21 1:06
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Mätning gjord och fakta inhämtade, vidare diskussion ej av intresse.
Lite intressant dock att jämföra fakta med vissa inlägg. Ingen nämnd men.....mycket snack å lite fakta. För mer info mät själv.
Posted on: 2008/3/21 16:29
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Det är väl självklart jag som anklagas igen... Det är lugnt. Anklaga mig för att inte veta något... Men jag vet vad dina mätningar kom fram till...
|
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login