vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Iakttagelse
Något många saknar idag är förmågan att tänka holistiskt, och jag tror att mycket av ondo följer därav. I viss mån har sådan avsaknad nog alltid funnits. Men jag undrar om den nu inte är större än någonsin. Exempel följer som får mig att skriva detta.

"Men vi talade om USAs statsskuld, och nu är du inne på krig - du får komma tillbaka till det där med skulden."

Efter att ha beskrivit NDAA, " ... man kan nu skjuta vilken amerikan eller i landet varande människa som helst ... ", får jag till svar: "Men det är väl bara i vissa stater det finns dödsstraff?"

Värt att märka är hur vår tillvaro lätt bryts upp i delar, och vi som tillvaron riskerar att vara utan sammanhang. "Den moderna människan är hemma överallt och ingenstans" skrev Heidegger. Han menade även att när ting blir värden förlorar de sin värdighet.

Idag är för många en bok "en bok", gärna en berättelse - hur vi sedan firar våra liv, det framstår som en annan sak.

Och så finns detta "att träna" - många klär sig i något som alienerar dem och springer hastigt förbi vad som kunde vara naturlig gång.

Och många tänder ständigt sina lampor, oförmögna att se i dagsljus.

Som jag iklädd rock sa till en människa med stor jacka, efter att denne givit akt på kylan: "Tänk inte att du skall akta dig för att frysa, utan tänk att du skall leva."

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Iakttagelse

See User information
När man står för nära så ser man inte problemen, då är man en del av dom. Därför så beskådar jag allt, ibland från väldigt långt håll, räknar med mig själv som en drulle i högen. Då kommer man någonvart samt att man ser vad som är vad och vart det leder.

Kallas även andligt seende! I anda av, - "Eagle" / ditt högre jag etc -

Därav ögat på pyramiden uppfattar jag det som. Ju mer man backar tillbaka, ju högre upp kommer man, till slut ser man utan att referera till känslor, då finner man!

Andligt - Iaktta världen och sig själv på avstånd!
(Den heliga Anden joinar man då, i anda som)

Må så väl!

( Trevlig tråd, tackar )

Posted on: 2012/1/18 14:24

Edited by iwarrior on 2012/1/18 14:59:53
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Tack, detsamma.

Anonym
Jag kan samtidigt ta tillfället i akt att råda var och en att lyssna på Sibelius' violinkonsert.

See User information
Kör på den här också, den innehåller healing för den som är mottagbar: http://www.mepprograms.org/lorena_1_mixdown.mp3

Lite halvtaskig inspelning, låter i alla fall nåt...

Får kolla in det Du rek. Tack!

Posted on: 2012/1/18 16:48
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Den här är bättre, nåt att läsa samtidigt...

Dock inte riktigt klar med texten ännu, får klämma fram en 2.0 sen!

Tänkte att det passade in i beskådande tankar.

Posted on: 2012/1/18 21:02

Anonym
(Ljuva ord av Thoreau som bara måste delges:)

Som om man kunde döda tiden utan att såra evigheten.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper