vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Svensk Vaken tidning, Godmorgon - en tidning för yrvakna

See User information
http://www.zshare.net/download/71066510a086777f/

Vad jag förstått är det fritt att sprida tidningen i pdf-format, om någon har möjlighet och lust så kan man säkert även trycka den, fråga dock för säkerhets skull, finns epostadress till redaktionen på sista sidan.

Posted on: 2010/1/15 15:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Svensk Vaken tidning, Godmorgon - en tidning för yrvakna
Konkret, stiligt, välformulerat, enkelt, vuxet, glädjefullt.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Har bra skummat igenom, men det ser mycket bra ut

Posted on: 2010/1/15 20:10
" A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open."
Frank Zappa

Anonym
very good! :D

men för att sprida denna krävs något bättre än en kass up/download-sida med väntetid.

Någon borde posta denna som en html eller öppningsbar länk nånstans...

See User information
Maila gärna tidningen och hör hur man kan sprida den, antar att man får sprida den fritt dock. Har själv redan mailat.

tidningengodmorgon@hotmail.com

Posted on: 2010/1/15 21:27

See User information
Kul med nya krafter!

Tänkte notera att jag inte instämmer med artikeln om fractional recerve banking, vet dock inte hur det är själv med säkerhet.

Artikeln säger: "Banken får låna ut 90% av pengarna", Om jag skulle låna 100 kr av dig skulle jag tycka det var snålt om jag måste behålla 10 kr för att ha i säkerhet. I själva verket skulle det stå. "Banken får låna ut 1000% av pengarna". Vilket är en annan femma.

100 kr i reserv för 1000 kr (endast 10 % av kunderna kommer att vilja ta ut lånet i snitt, vilket gör att det fungerar under dessa förhållanden, det som blir skuld skjuts till från annan bank)

Posted on: 2010/1/15 21:42
Administratör och grundare av vaken.se

See User information

Posted on: 2010/1/15 23:03

Anonym
Quote:

Grymt :)

See User information
Vore bra att kolla igenom detta nummer lite extra noga och se om det är flera saker som är felaktiga.

Posted on: 2010/1/16 2:47

See User information
Hej

Tack för påpekanden. Vi har fått fler påstötningar om att bankartikeln inte är helt 100%, men det är ett snårigt ämrans ämne
Har läst bl a Ellen Hodgson Browns bok och naturligtvis sett lite dokumentärer och försökte få ihop någon slags lättläst "for dummies"-text. Tidningen har också varit ute på några "remiss-rundor" men bara hos andra amatörer. Så vi kan ändra saker och posta ut en 1.1-version, inga problem.
Kom gärna med kommentarer här i tråden eller till tidningens mejl. Adress finns på baksidan.

Vem som helst får sprida ut den till vem som, helst hur som helst. Det är bara att mejla på. Posta länkar på alla forum och i kommentarer till olika nyhetsartiklar (tills de plockas bort .

En sak kan dock vara bra att veta. En del av materialet är knyckt från andra medier och diverse webbplatser. Det är alltså inte så att Godmorgon har upphovsrätten till allt material (se ledaren "den här tidningen bryter mot lagen).

Sen är det så att redaktionen just nu är ganska liten. Fler krafter efterlyses med ljus och lykta! Skribenter, nyhetsanskaffare, fotografer, källforskare, korrekturläsare, tekniskt kunniga, layoutare, distributörer, jurister .

Ju mera lik en riktig tidning den blir, desto högre blir genomslagskraften.

Typ

/Godmorgon

Posted on: 2010/1/16 12:22

See User information
Bra initivativ Skogge, kör så det ryker!

Posted on: 2010/1/16 12:39

See User information
http://vaken.se/modules/wiwimod/index.php?page=BankerText

En artikel jag skrev i ämnet för länge sedan.

Posted on: 2010/1/16 12:46

See User information
Nästan så att man ska lägga upp alla artiklar på sin blogg =)

Mycket bra och proffsigt ...

Posted on: 2010/1/16 19:20

See User information
Helt klart måste en kupp göras med Godmorgontidningen!!

Man tar och delar ut första bladet i morgonrusningen 100.000ex eller mera. Man hänvisar LÄS MERA TYP VAKEN.SE eller godmorgontidningen som har tidningen i elektronisk form...

Det här är en chans från ovan vad säger alla...

Jag kan vara med och dela....

Det är en riktig möjlighet att sätta press på politikerna...

Posted on: 2010/1/16 19:36

See User information
Det är jättekul med tidningen. Jag skulle gärna vilja se fler nummer och tryckta tidningar.

Jag har lite synpunkter på tidningen som jag vill dela med mig av.

Vilka är målgruppen?

Du är lurad, låter inte så mysigt. Jag tror att det är viktigt att tänka på att tilltala läsaren med respekt. Det är inte konstigt att folk har sina författande meningar om allt. Nu kändes det lite som om fårskallarna är målgruppen, de som inte fattar någonting.

Jag skulle skriva till den person som förstår att det är något fel, men inte riktigt vet vad. Den personer vill man uppmuntra, inte såga att hon är lurad.

Tidningen kan ha med sig hopp och lösningar. Artiklar om vitaminer mm är bra. Mycket inom hälsa är viktigt. Klart det blir en del jobbiga ämnen, men man kan skriva på ett positivt sätt.

Posted on: 2010/1/16 20:17

See User information
Micro: Det finns två tätskrivna A4 med tankarna kring tidningen, inklusive målgruppsbeskrivning, kan mejla över om intresse finns.
"Du är lurad" är lite provokativt, men vi hoppas att resten av tidningen är skriven med en ödmjuk ton.
På ett personligt plan kan jag väl säga att meningen "Vi människor är nämligen allra bäst tillsammans" sammanfattar saker och ting ganska bra

/skogge

Posted on: 2010/1/17 15:48

See User information
Fint skogge att ni har med det i era tankegångar.

Vi ska nog lägga upp en nyhet på framsidan om tidningen, har dock inte haft tid att göra det. Du får gärna hjälpa och skriva en här.

Dvs en opartisk kort introduktion samt en lite längre text som förklarar vad tidningen handlar om.

Så kan vi putsa på den sen,.

Posted on: 2010/1/18 12:14

See User information
DAGS ATT VAKNA!

Kom och läs, kom och läs... Godmorgon Tidningen NU!!

Posted on: 2010/1/20 13:45

See User information
Det gäller att skilja på "fractional reserve" och kapitaltäckning även om båda systemen ger ungefär samma resultat.
10% fraction innebär att av insatta pengar så måste 10 % behållas av banken. 90% kan lånas ut och dessa kommer sedan tillbaka till bankerna när pengarna cirkulerar i ekonomin. Exemplet "Banken får låna ut 90% av pengarna" stämmer men innebär också när man ser banksystemet i sin helhet att 1000% kan lånas ut. Detta exempel finns tex i Money as debt.
10% kapitaltäckning innebär att banken måste ha 10% av den riskvägda utlånngen i eget kapital.
I Sverige finns bara krav på kapitaltäckning medan andra länder kan ha krav på en viss"fraction".

Posted on: 2010/2/10 14:24
Sanningen skall göra oss fria!

See User information
Det bör stå centralbank istället för Riksbank. I Sverige heter centralbanken Riksbanken.
I stort tycker jag att artikeln är bra!

Posted on: 2010/2/11 9:40

See User information
Jag misstänker att du tror på den "officiella" förklaringen också parisfal.

Som jag förstår det så går den officiella såhär.

Du lånar in 100 kr till banken, men de är så fräcka att de lånar ut 90% (90 kr) av dina pengar! Samma pengar kommer tillbaka till en annan bank som insättningar och de lånar ut 90% (81 kr) av dessa! Detta pågår tills det inte finns några pengar kvar att låna ut.

Summa sumaris, av de 100 kr som var i omsättning finns nu 0 kr i omsättning och pengarmängden har minskat med 100 kr.

Är detta den stora bluffen? Att banken inte kan låna ut det som den faktiskt har lånat till ränta?

Om jag lånar 100 kr av någon så räknar jag med att jag får låna ut de eller göra vad jag vill med dem? Men inte banken, som är stygg nog att använda 90% av pengarna! Detta går inte ihop för mig.

Vissa påstår att det nu finns massa inlånade pengar som motsvarar mer pengar än som fanns från början, men samtidigt finns det ju lika många utlåningar igen, vilket betyder att summan minskar, inte ökar. Om jag lånar 100kr till dig och då lånar dem till olle som lånar dem till kalle så finns den inte 400 kr för det. Det är samma 100 lapp.

Så här tror jag

Banken får in 100 kr och lånar ut 1000 kr. Det är vad jag tror. 90 % av kapital i cirkulation är krediter som skapas på detta sätt.

För att detta inte skall pågå i oändlighet så duger inte krediter som reserver, utan endast riktiga hårdare valutor.

Posted on: 2010/2/11 10:07

See User information
"Summa sumaris, av de 100 kr som var i omsättning finns nu 0 kr i omsättning och pengarmängden har minskat med 100 kr."

Nej, det leder till att 1000 kr finns ute i ekonomin som total penningmängd. Bankerna kan inte låna ut mer på basis av de 100 kronorna.

"Du lånar in 100 kr till banken, men de är så fräcka att de lånar ut 90% (90 kr) av dina pengar! Samma pengar kommer tillbaka till en annan bank som insättningar och de lånar ut 90% (81 kr) av dessa! Detta pågår tills det inte finns några pengar kvar att låna ut."

Det innebär att till 100kr läggs 90kr + 81kr + etc. Det blir till slut ca 1000kr i penningmängd.

Detta gäller dock inte i Sverige eftersom det inte finns några krav på fraktionella reserver här. Istället har vi kapitaltäckningskrav som nu är satt till 8%. Det som lånas ut måste täckas till 8% med eget kapital. Egentligen är det mer eftersom lån till bostäder bara behöver täckas med en fjärdedel och lån till staten inte alls.

"Vissa påstår att det nu finns massa inlånade pengar som motsvarar mer pengar än som fanns från början, men samtidigt finns det ju lika många utlåningar igen, vilket betyder att summan minskar, inte ökar. Om jag lånar 100kr till dig och då lånar dem till olle som lånar dem till kalle så finns den inte 400 kr för det. Det är samma 100 lapp."

Både och kan man säga att svaret är. Det borde ju inte finnas mer pengar för att man lånar ut summan några varv. Men eftersom penningmängden är summan av vad alla har på olika konton så blir det så. Detta skulle ju inte stämma när det gäller fysiska saker men här gäller det siffror på bankkonton. Och ja, summan kan öka så länge banken har tillräckliga reserver eller tillräcklig kapitaltäckning. Lustigt, tragiskt och sant enligt min mening.

När man sedan kräver ränta på dessa siffror så börjar de stora problemen.

Posted on: 2010/2/11 12:33

See User information
Den här frågan kommer upp gång på gång... kanske dags att skriva en artikel om detta som vi kan referera till vid först tecken på upprepning här i forumet... Jag undrar hur många gånger det egentligen sägs samma sak.

Posted on: 2010/2/11 12:57

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper