: 2014/8/14 17:45
Group:
Registered Users Privat
|
Jag sitter och kollar in serien som heter 24, och blev lite smått galen! Jack Bauer som är agenten som går lite över gränsen väntar på åtal för att han brutit mot mänsklig rätt löser ett fall, som handlar om en terrorist attack imot US. Ingenting nytt att man promotar det i film o serier, nu har man dock tagit med en ännu värre grej!
Han räddar nationen ifrån en större attack, och använder lite fula knep, lite tortyr och så, och lyckas sen att stoppa attacken. Grejjen är den, man för fram lagen som det heligaste som finns i vår värld. Om det nu var så att det var på riktigt, och att en kille tvingade ur info ur riktiga terrorister, är det då normalt att sen straffa honom för hur han gick till väga för att rädda landet och kanske flera hundra tusen människors liv... Jag får det till att det är det samma som att stoppa ambulansen, och ge föraren fortkörningsböter.
Som senior Bush sa, a new order, a not the law of the jungle, istället LAGEN!
Rule of Law... Dömmande för det minsta lilla, no matter what, Sjukt sjukt sjukt! Man måste skilja på skit och pannkaka, man måste klara av att balansera lagen och rätten.
När bevisen ligger på bordet, låt mig leka med tanken, Björn Skifs stoppar 12 ryssar från att bomba rikstadshuset, genom att han kör fort fort, kommer ikapp deras lilla buss, och prejar dom av vägen... Skulle det vara friskt att ge honom böter för fortkörning då, och för att ta lagen i egna händer, endast den sjukaste skulle kunna ta till något sådant, någon som inte kan skilja mellan rätt och fel, någon som inte heller ser hela bilden etc...
24 är en implementering av både tortyr och en väldigt ökad respekt för Lagen, för den kan man ju inte bryta imot, No matter what!
Sjukt, upphöjt till 12
Har dock inte sett färdigt hela än, så jag får väl återkomma, kanske ändrar det sig i slutet av serien, har kommit igenom hälften ungefär!
( Om man respekterade naturen ens en smula lika mycket som man glorifierar lagen i denna serie så skulle vi bo i en ganska mysig värld )
Posted on: 2010/2/15 10:13
|
|
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
|