Vakencorner
|
Läs Non Violent Communication HT2007-VT2008?!
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Hej!
Jag postar detta här för att jag vill ha snälla och vakna kurskamrater på kursen som jag tänkte gå i höst. Skicka gärna personliga meddelanden! Non Violent Communication tillsammans 2007-8?! Läsåret 2007-2008 vill jag läsa en distanskurs i Non Violent Communication (NVC) som ges på distans från en by i närheten av Luleå(!) med sammanlagt 7 långhelgsträffar under läsåret. Den är på halvtid och är studiemedelberättigande (på gymnasienivå-kvoten). Kursen handlar om hur det går att vara med sig själv och andra människor utan att "tvinga" varandra till att göra saker, men ändå kunna uttrycka känslor, önskemål och behov. Jag har ett brinnande intresse för samhället och hur människor kan umgås med varandra på olika sätt i små och stora grupper i olika sammanhang - allt från möten till fester och i teater såväl som i "verkliga livet". Själv är jag dock sedan barnsben egentligen ganska blyg och har exempelvis svårt att släppa loss och spela teater. Det är delvis därför jag vill gå kursen. Min drömtillvaro under läsåret skulle vara att läsa kursen tillsammans med några andra som delar liknande intressen. Jag har till och med en lite galen tanke om att vi skulle kunna bo tillsammans i en stuga på landet eller i något kollektiv i en stad, där det skulle gå att leva på det halva studiemedlet (eftersom vi knappt betalar hyra). Vart vi bor spelar inte mig så stor roll. Just nu trivs jag bra i Uppsala och jag skulle gärna leva här i stan eller kanske i Göteborg (där min mamma bor). Jag tänker mig att det skulle vara kul att läsa kursen tillsammans med för att stödja varandra med kursen och hjälpa varandra att må bra. Eventuellt kanske vi också vill visionera om någon sorts verksamhet som skulle vara kul att förverkliga, kanske i form av en affärsidé eller som ett projekt. I kursen ingår nämligen också att göra ett projekt på vårterminen. Det är kanske inte så troligt, även om jag personligen tycker det skulle vara roligt, att vi kommer på en idé som skulle vara kul att fortsätta jobba med efter kursen, men allt kan ju hända. Nu när jag skrivit detta blir jag lite osäker på om jag skall skicka det till någon. Undrar om jag skulle bli besviken om det inte blir något av detta... Nej, jag tror inte det faktiskt. Jag tror att oavsett om vi blir några som gör något kul nästa läsår eller inte så var det fint att jag delade med mig lite av de drömmar jag hade just nu! Här kan du läsa mer om kursen: http://friareliv.se/site/142.177.0.0.1.0.phtml
Posted on: 2007/2/7 15:21
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login