vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Aftonbladet: Rädsla föder konspirationsteorier

See User information
Internet gör saken värre

Rykten, myter och lögner florerar på internet och kring fikaborden.

Just kring svininfluensan har konspirationsteoretikerna gått igång – ordentligt.

– Allt handlar om rädsla, säger psykologen Anne Grefberg.

Oavsett om man tror på dem eller inte så flödar konspirationsteorierna om svininfluensan och vaccineringen på internet.

Enligt Anne Grefberg, legitimerad psykolog, handlar allt om rädsla kring viktiga frågor. Folk är rädda för svininfluensan.

– Även om man är en trygg person i vanliga fall så tror man att det här handlar om liv och död. Då kan den tryggaste person bete sig irrationell, säger hon.

När man inte själv vet så mycket men är tvungen att ta ställning fattar man beslut på känslomässiga grunder i stället, för att bli av med hotet.

Konspirationsteorierna spelar på vår rädsla.

– Man blir rädd och osäker, då är det lättare att tro på en konspirationsteori för att känna sig tryggare. ”Det är läkemedelsbolaget som står bakom, då behöver jag inte vaccinera mig, då vet jag vad jag ska göra.”
Lögnare får med sig andra

Det finns två grupper av människor i frågan.

De som hittar på lögner – och de som tror på dem.

De som vill ha uppmärksamhet – och de som är rädda.

Anne Grefberg menar att den första gruppen hittar på lögnerna för att de vill ha uppmärksamhet. Men det finns dem som verkligen tror på det.

– De tror att det är deras samhällsplikt att informera alla andra.
Internet ger legitimitet

Anne Grefberg menar att det är lättare att lansera och sprida idéerna på grund av internet än vad det var för några år sedan.

Hon menar att internet också ger teorierna mer trovärdighet. Förut var det lättare att avfärda en konspirationsteorietiker som någon man tyckte var lite knäpp.

– Men om står på nätet verkar det legitimt på ett helt annat sätt.
Spär på rädslan

Vilken effekt får det att konspirationsteorierna får större plats?

– Det spär på rädslan. Att få den trygghet vi söker blir svårare.

Rädslan är inte bra.

– Ju räddare vi är som individer desto större är risken att vi tar felaktiga och färre beslut för oss själva och andra.

Men hon tror att vi kommer få nog.

– Ju mer konspirationsteorier vi hör ju mättare blir vi. Till slut kommer det bli för mycket.

Posted on: 2009/10/26 21:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Aftonbladet: Experten om myterna kring vaccineringen

See User information
Aftonbladet testar ryktena kring svininfluensavaccinet

Många rykten och myter florerar kring vaccinet och vaccineringen mot svininfluensan.

Aftonbladet testar påståendena på professor Jan Liliemark, Läkemedelsverket.
”Viruset är tillverkat av läkemedelsföretagen i laboratorium.”

– Att ett antal företag skulle göra en så dramatisk terrorhandling utan att det läcker ut mer än konspirationsteorier är högst osannolikt. Och att de skulle riskera skandalen och skadestånden faller på sin egen orimlighet. Det finns tillräckligt många sjukdomar att sälja läkemedel mot ändå.

”Bästa sättet att skydda sig mot en farligare variant av sjukdomen som kan komma senare är att få den nu.”

– Det är inget smart sätt att skydda sig på. En på 100 000 invånare kommer att dö av svininfluensa om ingen vaccinerar sig. Man tar en extra risk om man medvetet skaffar svininfluensan för en osäker nytta. Man vet inte om skyddet efter att ha haft svininfluensa är effektivare än själva vaccinet.

”Man måste vaccinera sig varje år för att skydda sig mot svininfluensan.”

– Ja, för allra bästa effekt behöver man det. Vaccinet varar mot oförändrad influensa ett halvår eller sannolikt ett år. Svininfluensan kommer säkert att förändra sig precis som vanlig influensa. Men när man har fått ett grundskydd riskerar man inte längre att bli lika sjuk.

”Det är effektivare att skydda sig mot svininfluensa genom att äta bra kost och d-vitamin och utesluta socker än att ta vaccinet.”

– Nej. God kosthållning hindrar på inget sätt att man blir sjuk. Det är bra att inte vara undernärd men det skyddar inte mot att bli sjuk. Har man normal kosthållning så blir man inte extra skyddad av att ta extra vitaminer, säger Jan Liliemark.

”Svininfluensa är inte farligare än vanlig influensa.”

– Den är framför allt annorlunda. Den är mindre farlig för äldre och mer farlig för yngre friska och barn. Den kanske inte är farligare i dagsläget. Men det kan bli värre. Och då är det för sent att massvaccinera.

”Svenska staten och medier är köpta av läkemedelsindustrin.”

– Myndigheterna är oerhört mycket striktare vad gäller samröre med industrin än läkarkåren. Det förekommer inte ens lunch eller en kopp kaffe. Det är nolltolerans med bestickning och ekonomiskt beroende existerar inte. Ibland har medierna överdrivet riskerna och biverkningarna men på det hela taget har det varit en balanserad rapportering. Medierna verkar ha haft ett ärligt uppsåt och försökt ta reda på vad som stämmer och inte.

”Vaccinet är inte tillräckligt prövat.”

– 12 000 patienter testade prototypvaccinet. Och ytterligare några tusen testade det nya vaccinet, som inte ens krävde kliniska tester. Få läkemedel har testats på så många innan godkännande. Man har haft vaccin mot influensa i flera decennier så man vet väl vilka långsiktiga effekter det har.

”Människan behöver inte vaccinera sig, då hade människosläktet redan varit utdött.”

– Nej, de flesta kommer att överleva även utan vaccin, men det är synd om dem som inte gör det, säger Jan Liliemark.

”Vaccinet innehåller farligt mycket kvicksilver, barn kan få obotliga skador.”

– Nej, vaccinet innehåller ovanligt lite kvicksilver. Ofta använder man tio gånger så mycket kvicksilver som konserveringsmedel i vaccinet. Mängden kvicksilver man får i sig i en dos motsvarar det man får i sig med födan under tre dagar. Med maten får man metylkvicksilver, med vaccinet etylkvicksilver. Det är oklart vad som är farligast. Men även om man räknar med att etylkvicksilver är dubbelt så farligt är det fortfarande ingen fara.

”Det är farligt att injicera adjuvans, det som gör vaccinet effektivare, i kroppen.”

– Man vet att man inte ska ge vaccinet i huden utan i muskeln, annars finns det risk att det kan uppstå kraftiga reaktioner, till och med sår. Men i muskeln får man inte den risken.

”Man kan få diabetes och ledgångsreumatism av skvalen.”

– Det man diskuterar är om man får en för kraftig reaktion av skvalen, att det vänder sig mot kroppens egna substanser. Då finns det en risk för autoimmuna sjukdomar som ms och reumatism. Det är mycket större risk att få de oönskade effekterna av svininfluensan än av vaccinet. Riskerna för att drabbas är väldigt små i båda fallen. Valet är inte mellan att få vaccineffekten eller ingen utan att få svininfluensaeffekten istället.

”Man kan bli förlamad, sluta andas och dö av en nervsjukdom som orsakas av vaccinet.”

– Det handlar om den väldigt ovanliga nervsjukdomen ”Guillain-Barrés syndrom”. I samband med en vaccinationskampanj i USA 1976 fick flera sjukdomen. Men då använde man en helt annan typ av vaccin än idag. Sjukdomen har inte funnits i högre utsträckning bland vaccinerade än ickevaccinerade sedan dess, säger Jan Liliemark.

”Man ökar risken att få cancer om man tar vaccinet.”

– Det finns inget som säger det. Motsatsen är troligare. Det har till exempel gett positiv effekt att ge tuberkulosvaccin till cancerpatienter för att fördröja återfall.

”Vaccinet är farligt.”

– Inga läkemedel är ofarliga. Vaccinet mot svininfluensa ger biverkningar som feber och smärta. Något annat har man inte sett.

”Vaccinet är farligare än svininfluensan.”

– Nej, det är hela poängen. Det är tvärtom, annars skulle man inte rekommendera någon att vaccinera sig. Influensan är farligare än vaccinet. För alla grupper i hela befolkningen.

Posted on: 2009/10/26 21:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Aftonbladet: Rädsla föder konspirationsteorier

See User information
Svininfluensan SKRÄMMER mig INTE!!! Anne Grefbergs dumhet gör det dock.

Posted on: 2009/10/26 21:51

Re: Aftonbladet: Experten om myterna kring vaccineringen

See User information
Av detta kan vi konstatera att det är farligt att läsa Aftonbladet. Du riskerar att bli dummare än du var innan.

Posted on: 2009/10/26 21:54

See User information
Såna idioter, seriöst så tror dom att folk blir mättare. Man undrar var dom befinner sig, nu äntligen ser människor vad som händer. Vi bevittnar något UNIKT, internet avslöjar allt! Ingen kan ljuga, allt genomskådas på ett barnsligt sätt, idioterna är fast i mantran från -70 talet. Skaran som förstår och vaknar ökar för varje dag. Det är viktigt att föra ut budskapet oavsett att man får skit. Sanningen kommer alltid ikapp och skaran med troende ökar för varje dag.

Vi ska vara glada att det är dinosaurier som reagerar. Vi har fått ut budskapet, folk förstår nu! En aktion för att att stänga internet kommer. Internet kan bara stängas genom en katastrof som ingen sett maken till.

Jobba som lobbyisterna!!

Upprepa, Upprepa, Upprepa

Resized Image

Posted on: 2009/10/26 21:55

See User information
jin83: Slog samma trådarna

Posted on: 2009/10/26 21:59

See User information
Gud, jag såg henne på TV (AftonbladetTV?)...vidrig människa....

Posted on: 2009/10/26 22:44
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...

See User information
"– Det man diskuterar är om man får en för kraftig reaktion av skvalen, att det vänder sig mot kroppens egna substanser. Då finns det en risk för autoimmuna sjukdomar som ms och reumatism"

Märkligt att han själv faktiskt erkänner utan omsvep att skvalenet kan ge upphov till ms och reumatism. Det är så många får-medborgare på andra forum som försvarar skvalenet för kung och fosterland och säger att sådana reaktioner skulle vara omöjliga! Har en bekant som tagit hand om sin ms-sjuka syster i åratal på närmast heltid, vet folk vilken hemsk sjukdom det är? Jag skulle hellre ta en svår lunginflammation ett par veckor (vilket har drabbat ytterst få av de fåtal som har smittats) än att få obotlig ms! Nej det säkraste är att hålla sig borta både från influensan och influensavaccinet i den mån det går, men det sistnämnda är ju inte svårt att undvika (influensavaccin tillhör ju tillsammans med hpv-vaccin de vaccin som skyddar allra sämst även enligt "godkänd" vetenskap med...folk som tar vaccinet verkar uttrycka sig väldigt mycket på internet som, "skönt, nu är jag skyddad"...

Posted on: 2009/10/27 15:19

See User information
Det finns värre sjukdomar än svininfluensan. Vi hade den i familjen, den kom och gick över snabbt. Rätt mix av vitaminer och mineraler tog udden av den mycket kvickt.

Att vara akademiker däremot är ett livslångt syndrom.

Posted on: 2009/10/27 15:56

Anonym
Jag läste om kolloidalt silver och att tex NASA fortfarande använder det. Köpte en 5-liters dunke ifrån en svensk leveratör. Samtliga flaskor som säljs i Sverige verkar innehålla 10 ppm men det finns flaskor med upp till 10.000 ppm. Vad jag kunde förstå är 10 ppm allt för lite för att hindra svinviruset när väl man fått det, speciellt om det redan attackerat lungorna. 10 ppm verkar vara mer av ett tillskott än ett intag för medicinskt bruk.
Måste dock säga att när mitt barn fick snuva, ont i huvudet och halsont gav jag henne k.s och hon blev frisk dygnet efter. Gav det sedan till min mor när hon hade munsår och det försvann efter 2 dygn. Hon hann ringa läkare eftersom hon hade sådan kraftig värk, som sträckte sig upp till huvudet men när hon väl kom till undersökningen, dag 2 var värken och såret på nedgång och försvann sedan helt. Jag kan inte svara på om båda dessa fall beror på silvret men onekligen har det inte gjort saken sämre. Jag tar 7-8 teskedar varje morgon och har inte ens fått lite snuva. Jag blir ALLTID sjuk på hösten!
Har någon annan erfarenhet av kolloidalt silver? Någon som testat silver med mer ppm?

See User information
var får du tag på det starka?

Posted on: 2009/10/27 16:50
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

Anonym
Mailade denna leverantör http://dr-johnson.com/ och det var inga problem att få det till Sverige. Hävdade att de skickat hit förut.

See User information
sorry men sida både känns och är till 99,99,99,99Ä% scam. håll dig till silvret som du köpte från ion. det är oerfarenhet, gräset är inte grönare hos grannen.....

Posted on: 2009/10/27 18:15

Anonym
Håller med och det är vad man får ta i beräkningarna när man beställer från utlandet. Musiken och gubben med vit rock gör att man undrar men å andra sidan är all amerikansk marknadsföring överdriven och det är väl inte bara skräp som kommer från det landet.
Hursomhaver verkar som sagt den svenska varianten fungera bra och om man får virus i lungorna kan man även inhalera silvret som då ska kunna nå skrymslen i lungorna. Vore intressant att höra någon annan med erfarenhet.

See User information
Kolla här --> http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=15835&forum=6

Det viktigaste är att inte ha en spänd mage en spänd mage trycker upp lungorna med andnöd som resultat, troligtvis så är det som är det stora bekymret för gravida!?!? Ät smalmat gärna grönt sallader och liknande, mat som spänner magen: bröd, mjölk potatis,ris och liknande.

Influensa är egentligen inget man ska besegra, man ska låta kroppen låta sjukdomen få ha sin gång genom att inte äta stressmat även lungnande hälsopreparat såsom magnesium lugnande te kammomil, mint eller liknande.

Homeopatiska medel är överlägsna allt leta upp en skicklig homeopat och influensan kan försvinna fort.

Världens mest köpta homeopatiska influensa medicin är oscillococcinum har genom gått tester med bra resultat. Tankvärt är att om man tar den så ska man inte ta som det står på pkt utan endast några korn för att testa sig fram....

Är man akut sjuk i influensa så tar man C-Vitamin Askorbinsyra köp rör på Apoteket och det gäller endast askorbinsyra!!!! Ta en eller halv tablett varje 10min till 30min beroende på känslig mage ta några ggr 5-10 tabletter oftast släpper det akuta stadiet....Man kan turas om med Silver. Blir man SÄMRE så ska AVBRYTA!!!!

Har man magsår eller liknande så är det inte att rekommendera .

Dock så måste man tänka på att svininfluensan är mild. Dom få som har dött av den har dom flesta varit sjuka barn och vuxna en och annan lite friskare.

Känner 5st 2st astmatiker och en hjärtsjuk som har haft den alla har blivit sjuka som i en vanlig influensa men inget mera. 2st har haft host en längre tid ca 3veckor....

Posted on: 2009/10/27 20:01

See User information
Jag var skeptisk till kollodialt silver men köpte en liten flaska för att testa om det fungerade (10 ppm)! Jag har varit frisk som en fisk i över 6 månader nu och har bara druckit det 2 gånger! Direkt när jag kände att jag började bli sjuk tog jag en klunk.

Det funkar, och jag är inte blå!
Men jag tror inte det är bra att dricka varje dag! :)

Posted on: 2009/10/27 20:13

See User information
Dom som har blivit blåa har druckit typ ett halvt glas per dag. Så det är nog ingen fara?? Själv fick jag dricka många liter innan jag fick smeknamnet smurfen.

Resized Image

Posted on: 2009/10/27 20:38

See User information
Att vara rädd eller att vara ifrågasättande?

Angående kolloidal silverkan man göra det enkelt och biligt,
filtrera eller koka en liter vatten, lägg 1 silver sked i vattnet (ej hett förstås), låt stå över natter och du får din koloidala silvret.
Det är min väninna som är hudläkare har lärt mig.

Posted on: 2009/10/27 22:43

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper