vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Form av produktplaceringar

See User information
Det är ju inget nytt under solen här på vaken att media styr/påverkar oss i bestämda olika riktningar.
Tänkte ta ett konkret exempel, då jag igår onsdag bestämde mig för att se både Rapport och Aktuellt.

Rapport kl. 19.30
1. Huvudnyheten(?) Var pedofil, fått egen lägenhet och på nytt utnyttjat barn. Helt öppen reklam för programmet Uppdrag granskning som följde efter rapport.

Min kommentar: Huvudnyhet vad som hänt i världen? Knappast. För övrigt vinklat repotage, vilket inte är något nytt när det gäller Upddrag granskning, men knappast seriös nyhetsförmedling.

2. Sedan kom det upp ett repotage om föräldrar som åker utomlands för att få hjälp med barnfödande. S.k. Fertilitetsturism.

Min kommentar: Program om detta sändes sedan 21.30 i Korrespondenterna.

3. Familj som prov-bor i Klimatsmart hus.

Min kommentar: Samma dag, och även nu under dagen skickar bl.a. Ica ut sin tidning Buffé, där finns det en artikel om detta, samt tydlig länk till hemsida, (www.onetonnelife.se). Ica är en av de som finansierar detta projekt = Reklam som tack.

Vattenfall, (statligt bolag), är en av huvudsponsorerna för detta projekt, så detta är en uppenbar medveten produktplacering som SVT givetvis är medveten om.

Aktuellt 21.00
1. Inslag om Obamas möte med Kinas ledare. Aktuellt visade ett inköpt inslag ifrån Channel 4, (som är en kommersiell kanal), som i sin tur hade inklippt video-snutt ifrån CAGW, (Citizens Against Government Waste), som i sin tur jobbar/lobbar för som det kallar för "uppmärksamma slöseri med statliga medel". (Kuriosa, VD:n för CAGW är Alan Keyes som bl.a. Är en f.d. Presidentkandidat).

Min kommentar: Luktar vinklat repotage lång väg... Där Aktuellt visar hur rädda vi skall vara för Kina som tar över världen i framtiden. Sedan kan man ju fråga om det är etiskt korrekt att köpa inslag ifrån kommersiella nyhetsförmedlare. Tänk om exempelvis om SVT köpte in färdiga nyhetsrepotage ifrån TV4?
Tycker just detta inslag visar hur bakomvarande krafter kan styra oss tittare, vad vi skall tycka, "tänka" och känna. Detta är också en form av produktplacering.

2. Inslag om Fertilitetsturism, fast nu ifrån ett annat land än vad Rapport visade.

Min kommentar: Vad är syftet, förutom att det skulle visas i Korrespondenterna 21.30 efter Aktuellt alltså. (Skall försöka kika på det programmet nu i efterhand, just bara för att stilla min nyfikenhet.

Alltså återigen är ju detta inget nytt för oss här, men tyckte det var intressant att visa upp ett exempel på hur påverkad man bli av endast se 2 nyhetsprogram under en sådan kort tid. Tänk då all media som matas in i vår hjärna 24 timmar om dygnet...

Sedan kan jag tillägga för er som såg det extremt vinklade programmet Fuskbyggarna på TV4 igår. Dom exponerade ju inte mäklaren, utan "sudda" ut ansiktet och ändrade rösten en aning. Varför exponerades inte det företaget som mäklaren jobbade på, tanke på deras ansvar i denna fråga? Jo, det var företaget Svensk Fastighets Förmedling som avsätter extremt stora summor pengar i form av reklam och produktplaceringar i TV4. Alltså en av TV4 "arbetsgivare". :)

Posted on: 2011/1/20 10:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Form av produktplaceringar

See User information
Det här var riktigt bra och skarpa iakttagelser. Här har du svart på vitt vad den oberoende statsmakten, alltså våra ytterst sorgliga/patetiska journalister står för och agerar utifrån. Pengar! Och jag kan tänka mig att summan är ansenlig av och till. Money talks, även ur journalisternas ynkliga fegskitsmunnar.

Med stor sorg känner jag mig enormt sviken av de - mediahororna - som en gång 'svor' att granska makten å min räkning. Man ack vad jag i mitt anus blevo med våld penetrerad.
Och hororna säger bara:
- Hey qute guy, daya wanna have some funny story, a hundred bux, an' I give you a ride to lala-land...

Posted on: 2011/1/20 19:10
Resized ImageChip HappensResized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper