Vakencorner
|
Anonym
|
Re: Blue Gold - World Water Wars
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Såg inte klippet men låt mig gissa warrior.
Vattenkrig?? Dom vet ju att dom inte kan monopolisera i evigheter på oljan. Miljöförändringar skapar sämre tillgångar till vatten. Men. Då ska man ju igentligen se hur svårt det är och skapa vatten? Är det någon här som har en aning om varför vattengeneratorer som skapar vatten från atmosfären är så överdrivet dyra? Basic survival grejer ska väl inte kosta så hårt eller hur? Det är som vissa motorcycklar och vanliga cycklar såsom så mycket annat. Hur kan en hoj kosta mer än en bil exempelvis? Knappast dyrare och tillverka? Man får väl tillgång och efterfrågan som svar av marknadsfolket. Men då kan man ju undra,, hur stor är inte efterfrågan på rent vatten? Hur lätt är det inte och fylla en sån marknad för en stor aktör som hmm säg mitsubishi? Kaos och man låter folk lida och dö på dessa premisser. Har för mig att det finns en temadag på högstadiet,, fanns när jag gick i plugget. Då skulle man lära sig om rättigheter, barnens värde osv osv. Som förälder till barn skulle jag vilja se någon följa med sin unge till lektionen och förespråka lite om hur det verkligen ligger till. Menar hur happy blir man om en lärare står och tutar din unge full med lögner. Leder ju bara till att han måste spendera resten av livet och hitta sig själv och kämpa eller vandra blint i konsumentsamhällets förbrukardjungel. Det är hemskt och se hur mycket tid, energi. liv som går försvunnet pga av några få basik elements inte lärdes ut i plugget redan när man var liten. Så föddes vi in i synd. Lärarna är dom största mobbarna själva. Men världen ändras . Lev i frid systrar/bröder. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
För att ingen kan leva på destillerat vatten, man måste få alla mineraler som riktigt rinnande vatten innehåller, inte ens regnvatten är hälsosamt Det är farligt att Bara dricka regnvatten som inte runnit genom bergsprickor och samlat salter och mineraler på vägen Vattengeneratorer är dyra eftersom de bara duger till vetenskapliga experiment, och därför är marknaden mycket duktig på att höja priset till denna kundkretsen Quote:
Ja, men glömskhet är värre, den är riktigt destruktiv, för jag antar att du fått lära dig det här i skolan precis som jag
Posted on: 2009/8/16 17:21
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Grundvattennivåerna oroar mig mest, när jord torkar minskar uppsugningsförmågan och allt vatten rinner då istället ovanpå direkt ut till haven
vi har det dock mycket bra här i Sverige med Norges berg som levererar massor med rent vatten till Sverige i otaliga älvar Vi lever egentligen i paradiset jämfört med andra platser på jorden Jag utmanar alla här på forumet att hitta platser med konstant kristallklart rinnande vatten, frostfritt klimat och bra infrastruktur, tänker nämligen resa lite nu och försöka upptäcka om det finns en plats som överträffar Sverige, men jag tror inte det finns så många sånna platser (har ännu inte hittat en enda) Jag lever gärna utan frost och kyla, därav detta krav =) Jag ska till asien, så tipsa gärna om paradis däromkring =) Är troligtvis bara Skandinavien, ryssland, brasilien och norra nordamerika som har det så bra med vatten, men länka gärna till platser med googlemaps eller liknande, skulle vara trevligt om det fanns bra internet där också, men det är inte så viktigt Det förvånade mig att de inte berättade om fler sätt att fukta/revitalisera jorden, bara små hål och mikrodammar tipsades om i dokumentären
Posted on: 2009/8/16 17:35
Edited by pingubenji on 2009/8/16 17:54:46
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Eftersom jag vill ha hjälp att hitta spännande platser med bra vatten bumpar jag denna tråd ännu en gång
Posted on: 2009/8/19 19:31
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
För det första får en abslout majoritet av svenskarna inte sitt vatten från någon av älvarna som skulle kunna kandidera till gränsälv, för det andra bestämdes norsk-svenska gränsen varandes just vattendelaren. Tror det rinner väääldigt lite vatten i svenska kranar som härrör från Norge.
Posted on: 2009/8/19 19:53
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Du har rätt, det rinner till tusentals små sjöar och fyller på grundvattnet i samma takt som vi pumpar upp det
Men ja, vatten tas oftast inte ur älven i sig, det är underförstått Och ja, bergen tillhör inte norge, men det var enklast att skriva så Finns nämligen så få som förstår vad man menar när man säger "Skanderna" För övrigt så är dina inlägg helt informationslösa, du kommer aldrig med något nytt, så jag utmanar dig åter att hitta en fin plats för mig att besöka
Posted on: 2009/8/19 20:47
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Hmm ..
Är inte problemet med övergödningen höjd EC halt pga näringsalter?? Vad händer om man kör en electrolys på havet? Som en elektrisk dammsugning? Har några ideer, satt och funderade på hur man ska kunna fånga allt plast i haven och polymer. Elektrisk laddning är det närmaste svaret jag kan komma på. Men befarar att det ochså skulle kunna ta upp tungmetaller och spårämnen ut vattnet. Separera dessa. Lagra sedan Gifterna ochkasta tillbaks spårämnena. HA en undervattensfarkost som kontinuerligt automatiskt kan fånga in sedimenten som lagras på mediet man använder? Och låt säga 2 st stora vindkraftverk som kraftkälla med några mils avstånd? Någon hejare på miljöteknik? Dessutom så kostar det och rädda jorden och vi vet ju vad dom tycker om såna project. Men vad kostar miljö igentligen? Nada i jämförelse med alla dom naturskatter landsklenoder konstskatter och anant som eliten har samlat på sig likt national treassure. Så dåren försöker överleva i öknen med pengar. Ät ditt guld må det fastna i halsen. Lev i frid. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Lokalt för oss svenskar kan det vara lämpligt att göra något åt algblomningen i Östersjön
http://www.o2gruppen.se/ Där finns några relativt lätta lösningar för att förbättra vattnet
Posted on: 2009/8/22 10:54
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login