vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Vad är det yttersta målet med "tekonologi"?
Försnack
Tekonologi är något som ringer bra i allas öron. Vetenskapsmän hjälper oss framåt i världen, tekonolgi är bra, det löser problem. Alla tycker pengar ska satsas i teknologi gamla som unga. Teknologi har fullt stöd i skolor och de som utbildar sig i området har respekt i samhället för de jobbar med "framtiden". Right?

Definiton
Definitionen på teknologi är att minimera förluster och maxiaml effektivitet typ? Dvs med 100,000,000,000% noggrannhet ska saker kunna fungera och alla förgängliga och oberäkneliga principer ska elimineras. När tekonolgi fungerar perfekt så fungerar den länge, utan energiförluster, minimal förbrukning och minimalt med byte av delar. Någon gång måste ju då människan bli förgänglig eftersom vi inte uppnår dessa kraven som finns i grundprinciperna för vad tekologi vill uppnå. Då måste väl tekonolgin göra sig av med oss?

Fråga
Jag vill veta vad det yttersta målet med teknologin är?
Hur kan de som är vetenskapsmän och teknologer vara övertygade om att det är något _bra_ , _hälsosamt_, _självklart_ dom håller på med. Hur VET dom att forskningen för tekonolgi är så bra för samhället, världen, människan,framtiden? För alla verkar så övertygade om att det är bra? Precis alla hyllar tekologi hela tiden (då menar jag A L L A). Hur kan vetenskapsmännen & forskarna vara så övertygade på det? (för dom verkar väldigt övertygade, både en ung student och även en gammal professor). Dom måste väl ställts vid de här kvalen och tankarna och hur kom dom över det och valde att forstätta med sitt arbete?

Tack för era svar!!! )Svara gärna lite längre och utvecklande kring detta, än att bara göra ett kort svar på 1-2 rader om tex en liten liten punkt i det jag tog upp här. Sådant är bara tråkigt/fattigt och hjälper nog inte ämnet/frågan/mig)

Äh, jag ändrar mig lite. Jag menar om lösningen till frågan är på 2 rader (enligt dig som läst mina funderingar) så skriv kort för fan.. Jag ville mest bara att det inte blir humor/blaj eller så i tråden, för jag vill/hoppas få ut nått av denna diskussion har jag föreställt mig...
God Natt

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vad är det yttersta målet med "tekonologi"?

See User information
Quote:

void skrev:
Försnack
Tekonologi är något som ringer bra i allas öron. Vetenskapsmän hjälper oss framåt i världen, tekonolgi är bra, det löser problem. Alla tycker pengar ska satsas i teknologi gamla som unga. Teknologi har fullt stöd i skolor och de som utbildar sig i området har respekt i samhället för de jobbar med "framtiden". Right?

Definiton
Definitionen på teknologi är att minimera förluster och maxiaml effektivitet typ? Dvs med 100,000,000,000% noggrannhet ska saker kunna fungera och alla förgängliga och oberäkneliga principer ska elimineras. När tekonolgi fungerar perfekt så fungerar den länge, utan energiförluster, minimal förbrukning och minimalt med byte av delar. Någon gång måste ju då människan bli förgänglig eftersom vi inte uppnår dessa kraven som finns i grundprinciperna för vad tekologi vill uppnå. Då måste väl tekonolgin göra sig av med oss?

Fråga
Hur kan de som är vetenskapsmän och teknologer vara övertygade om att det är något _bra_ , _hälsosamt_, _självklart_ dom håller på med. Hur VET dom att forskningen för tekonolgi är så bra för samhället, världen, människan,framtiden? För alla verkar så övertygade om att det är bra? Precis alla hyllar tekologi hela tiden (då menar jag A L L A). Hur kan vetenskapsmännen & forskarna vara så övertygade på det? (för dom verkar väldigt övertygade, både en ung student och även en gammal professor). Dom måste väl ställts vid de här kvalen och tankarna och hur kom dom över det och valde att forstätta med sitt arbete?

Tack för era svar!!! )Svara gärna lite längre och utvecklande kring detta, än att bara göra ett kort svar på 1-2 rader om tex en liten liten punkt i det jag tog upp här. Sådant är bara tråkigt/fattigt och hjälper nog inte ämnet/frågan/mig)

Äh, jag ändrar mig lite. Jag menar om lösningen till frågan är på 2 rader (enligt dig som läst mina funderingar) så skriv kort för fan.. Jag ville mest bara att det inte blir humor/blaj eller så i tråden, för jag vill/hoppas få ut nått av denna diskussion har jag föreställt mig...
God Natt

Jag spånar...: Att döda oss som människor, ta våra själar och ta över våra kroppar - att vi inte ska klara oss igenom som detta tidsrum nu står inför. Egentligen har vi själva sått det hela, även om det dyker upp som ödeläggande så kallad religion>>> Science.

Läs Zhuan Falun, föreläsningarna, börja kultivera, svaren finns, på allt.

Lite gamla trådar här:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=30427#forumpost30427

+

Another problem for me is defining Science and Religion. In order to have a discussion about the apparent differences, we may overlook the similarities. Science has (in my worldview) two meanings. These two meanings correspond in form to (in analogy) a verb and a noun. There is the "body of knowledge" which is accepted by "scientists," and there is the philosophy, which is narrower in scope and less understood. I will regard the "accepted body of knowledge" version here.

To most "lay people" (whatever that means) science IS a religion. They have accepted the "facts" of the experts without doing their own empirical studies, and accept the stories as "true" just as in older times, people accepted the stories and proclamations of priests. Naturally, they require faith to do this. In no way am I suggesting that this process is "wrong." I, too, accept many things on faith proclaimed by experts. We have to, really, but it is better to be conscious of the process and importance of faith in this realm.

For example, if someone says "man evolved from the apes" and they have not investigated the idea for themselves, or attempted to understand the theory of evolution in any depth, then surely they are practising in essence, religion?

Many cultures do not divide wisdom and thought in this artificial way at all (science/religion). I regard science as "myth" in that science tells stories (builds models) of the world as myth has always done. Science tells stories which many people accept as good because they allow us to manipulate the world, especially the material world, but they may be incomplete stories because they don't tell us why we shouldn't. Myth in some cultures has always told a more complete story which included "religion," art, morality and wisdom of other kinds. --- + +
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=66035#forumpost66035

+ kanske

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=41328#forumpost41328

Posted on: 2007/12/26 1:01
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

void skrev:

Fråga

Min vision om den yttersta tekniken är när människor frias från arbetsbördan tack vare kompetenta maskiner vars favoritsyssla är att städa, laga mat, tillverka saker och allmänt slava istället för oss. Med garanterad mat på bordet och tak över huvudet tror jag att grunden är lagd för ett väldigt harmoniskt samhälle där individerna kan fokusera mer på livet i sig, istället för det moderna skatteslaveriet vi lever i nu. Handen på hjärtat, jobb kan vara kul, men vem skulle inte hellre vara ledig med samma lön?..

Ponera att jag är jätteduktig och har en skruvmejsel eller två, en gråmulen torsdag bygger jag mig en identisk kopia av mig själv. Jag sminkar den och programmerar in beteende. Jag gör ett otroligt bra arbete! På måndag veckan efter så går min robot-klon till jobbet istället för mig, och älskar mig för att den får.
Vore inte livet bra då? (Givetvis trivs roboten i ett skåp när jag tröttnat på den..)

Värt att tänkas på är att redan idag har flertalet "manuella" jobb försvunnit tack vare industrirobotar och avancerad mjukvara, t ex på löpande band eller i telefonsystem.

Teknik kan möjliggöra att ett begränsat men stort antal människor kan leva i symbios med universiella miljöer utan att skada sin omgivning. Vi kan säkert lära oss bruka endast förnyelsebara resurser likaså.

Det ska förmodligen väldigt mycket till för att utvecklingen mattas av, eftersom så mycket pengar ligger i att den inte gör det. Med andra ord så är det bara en tidsfråga innan maskiner är mer kapabla än människor, på fler sätt än människor. Blir vi då som parasiten vi själva lurar in och electrifierar med myggjagaren eller insekten vi urskiljningslöst mosar i badrummet?

En utav de bättre filmer som gjorts i min smak är Terminator 2, inte bara som en otroligt bra cinematisk prestation men även som grundläggande koncept. Denna film väckte just dessa funderingar för egen del och jag har funderat länge kring detta.. SE DEN, ni som ännu inte gjort det.

Alla organismer på planeten är fantastiskt komplexa och vackra, men de flesta av oss har faktist en moralisk gräns där mord/utrotning inte räknas eftersom vi anser oss såpass överlägsna. Kommer detta stämma med artificiell intelligens och oss människor? Tiden kanske får avgöra, för egen del i ämnet så har jag fastnat i hurvida ett medvetande skapas. Är det tack vare neurala nätverk eller någon sorts själ, elektroniska signaler eller kemiska reaktioner, osv.. Sedan länge pågår det skolningsproccesser där datorer ges samma grundläggande tankebanor som barn använder. Datorn blir "äldre" via självinlärning genom att associera saker. Försöksdatorn låg bara på ett par år när jag senast läste om detta, men kunde t ex säga "åka bil?" när "vi ska med pappa till parken" nämns i en konversation med den..

Det kan vara värt att hålla ett öga på grid-systemen som startas upp inför LHC i Cern. Partikelacceleratorn är färdigbyggd och körs igång i början av 2008. Gridsen är helt enkelt datorer parallelkopplade i nät som skall klara att bearbeta de enorma mängder data som LHC kommer att dumpa. Går allt väl lär vi oss kanske hur och varför gravitation finns och hur partiklar får massa. (sökande efter Higgs-bosoner t ex) Om inte annat kan vi snart få 99% av världens all datorkraft och utrymme i t ex en mobiltelefon med samma teknik, åtminstonde teoretiskt sett.

Det är aldrig fel på tekniken, frågan är hur man tillämpar den.

Med en bil kan du besöka vänner långt bort.
Med en bil kan du mosa turister i gamla stan.

Med eld kan du värma dig och belysa din tillvaro.
Med eld kan du bränna ner din grannes garage.

Med handen kan du smeka din älskling varsamt.
Med handen kan du spilla blod och slå ihjäl någon.

Tack för en intressant tråd void! =D

Psst! 100% är förmodligen tillräckligt perfekt för en dator, hehe.

Posted on: 2007/12/26 6:25

Anonym
Tack för era svar, kommer med mitt response imorgon.

Vilka här på vaken.se har läst i Jacques Elul, The Technological Society?

Anonym
Void!

När jag motvilligt studerade hållfasthet, konstruktion och maskinteknologi för ett antal år sedan så var det främst en sak som störde mig. I den bibel som i princip alla maskinkonstruktörer använder för att göra sina beräkningar finns en inkonsekvens om man talar om hållfasthet, kvalitet och verkningsgrad.

Med boken som grund och handledning från en av Sveriges absolut främsta konstruktörer fick vi kunskap om att allt som produceras skall uppfylla vissa grundkrav som kanske inte verkar rimliga för den gamla sortens samvete eller heder som hantverkare hade.

Ett av dessa krav var att ingenting som producerades skulle ha för lång livscykel. Med detta sas det rakt ut att inga moderna tillverkningsföretag blir lönsamma om produkterna håller för hög kvalitet.

I denna bibel för konstruktion finns fasta normer för år 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 , 10 eller längre kopplat till vilket slutpris kunden har råd att betala.

Vår lärare bad oss att fundera lite på om vi trodde att det enbart var slumpen som gjorde att många äldre produkter hade mycket längre hållbarhet. Troligtvis grundar sig det snarare på den girighet som växer i takt med att kapitalismens orm käkar upp sig själv från svans till huvud i en accelleration som hela tiden kräver att färre gör mer jobb på kortare tid.

Det moderna samhällets verkningsgrad befinner sig långt ifrån drömmarnas önsketänkande om Perpeteum Mobile!

Anonym
THE ULTIMATE POINT OF TECHNOLOGY IS TO OPEN UP THE STARGATES. Vilka människor finansierar alla de tuffa experiment vi lär oss om...partikelacceleratorer t.ex...

Och swift...vad ska du med teknologi till om du kan skapa materia från energi direkt från ditt eget medvetande istället?

The greatest trick of the devil was convincing the world he did not exist.

Quote:

sWiFt skrev:

Min vision om den yttersta tekniken är när människor frias från arbetsbördan tack vare kompetenta maskiner vars favoritsyssla är att städa, laga mat, tillverka saker och allmänt slava istället för oss. Med garanterad mat på bordet och tak över huvudet tror jag att grunden är lagd för ett väldigt harmoniskt samhälle där individerna kan fokusera mer på livet i sig, istället för det moderna skatteslaveriet vi lever i nu. Handen på hjärtat, jobb kan vara kul, men vem skulle inte hellre vara ledig med samma lön?..

Ponera att jag är jätteduktig och har en skruvmejsel eller två, en gråmulen torsdag bygger jag mig en identisk kopia av mig själv. Jag sminkar den och programmerar in beteende. Jag gör ett otroligt bra arbete! På måndag veckan efter så går min robot-klon till jobbet istället för mig, och älskar mig för att den får.
Vore inte livet bra då? (Givetvis trivs roboten i ett skåp när jag tröttnat på den..)

Värt att tänkas på är att redan idag har flertalet "manuella" jobb försvunnit tack vare industrirobotar och avancerad mjukvara, t ex på löpande band eller i telefonsystem.

Teknik kan möjliggöra att ett begränsat men stort antal människor kan leva i symbios med universiella miljöer utan att skada sin omgivning. Vi kan säkert lära oss bruka endast förnyelsebara resurser likaså.

Det ska förmodligen väldigt mycket till för att utvecklingen mattas av, eftersom så mycket pengar ligger i att den inte gör det. Med andra ord så är det bara en tidsfråga innan maskiner är mer kapabla än människor, på fler sätt än människor. Blir vi då som parasiten vi själva lurar in och electrifierar med myggjagaren eller insekten vi urskiljningslöst mosar i badrummet?

En utav de bättre filmer som gjorts i min smak är Terminator 2, inte bara som en otroligt bra cinematisk prestation men även som grundläggande koncept. Denna film väckte just dessa funderingar för egen del och jag har funderat länge kring detta.. SE DEN, ni som ännu inte gjort det.

Alla organismer på planeten är fantastiskt komplexa och vackra, men de flesta av oss har faktist en moralisk gräns där mord/utrotning inte räknas eftersom vi anser oss såpass överlägsna. Kommer detta stämma med artificiell intelligens och oss människor? Tiden kanske får avgöra, för egen del i ämnet så har jag fastnat i hurvida ett medvetande skapas. Är det tack vare neurala nätverk eller någon sorts själ, elektroniska signaler eller kemiska reaktioner, osv.. Sedan länge pågår det skolningsproccesser där datorer ges samma grundläggande tankebanor som barn använder. Datorn blir "äldre" via självinlärning genom att associera saker. Försöksdatorn låg bara på ett par år när jag senast läste om detta, men kunde t ex säga "åka bil?" när "vi ska med pappa till parken" nämns i en konversation med den..

Det kan vara värt att hålla ett öga på grid-systemen som startas upp inför LHC i Cern. Partikelacceleratorn är färdigbyggd och körs igång i början av 2008. Gridsen är helt enkelt datorer parallelkopplade i nät som skall klara att bearbeta de enorma mängder data som LHC kommer att dumpa. Går allt väl lär vi oss kanske hur och varför gravitation finns och hur partiklar får massa. (sökande efter Higgs-bosoner t ex) Om inte annat kan vi snart få 99% av världens all datorkraft och utrymme i t ex en mobiltelefon med samma teknik, åtminstonde teoretiskt sett.

Det är aldrig fel på tekniken, frågan är hur man tillämpar den.

Med en bil kan du besöka vänner långt bort.
Med en bil kan du mosa turister i gamla stan.

Med eld kan du värma dig och belysa din tillvaro.
Med eld kan du bränna ner din grannes garage.

Med handen kan du smeka din älskling varsamt.
Med handen kan du spilla blod och slå ihjäl någon.

Tack för en intressant tråd void! =D

Psst! 100% är förmodligen tillräckligt perfekt för en dator, hehe.

Anonym
Dagens teknik som borde avlassta oss ger istället mer jobb, nu jobbar man med bärbara datorer på väg till jobbet

See User information
Quote:

goinghome skrev:

Och swift...vad ska du med teknologi till om du kan skapa materia från energi direkt från ditt eget medvetande istället?

För att ta en paus och vila huvudet kanske?

Är lite förvånad att jag ens bemöter detta flum.

Posted on: 2008/1/7 20:29

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper