vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Maskinen som kan bygga en kopia av sig själv!

See User information
Hej!

Mitt första inlägg! Hoppas ni tycker det är intressant!

Hittade inget om den fantastiska apparaten RepRap när jag sökte i forumet.

Det här är en apparat som jag tror har potentialen att bringa kapitalismen på fall.

I grunden så är det en 3d-skrivare, som kan skriva i olika matrial, och på så vis bygga upp ett föremål. Det vanligaste är att man använder plast, men huvuden som kan skriva i metall, så att man kan skriva sina egna kretskort, är på god väg.

Hela apparaten är licensierad i samma anda som GPL (som ju bara gäller mjukvara), så om du vill uppdatera någon komponent på maskinen, så är det bara att ladda ner ritningen från internet, och låta maskinen göra uppgraderingen. Detta innebär ju också att alla är ju välkomna att vidareutveckla den, så när den väl mognat lite, så kommer det nog gå med rasande fart.

Naturligtvis kan man även använda den för att skriva ut vinglas, dörrhandtag eller vad man nu behöver.

Det är ju inte helt gratis dock, råmatrialet kostar ju, och man måste nog än så länge själv beställa delarna till den första iterationen, som visserligen säljs till självkostnadspris.

Posted on: 2008/5/28 15:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Maskinen som kan bygga en kopia av sig själv!

See User information
Fan va coolt! Välkommen till vaken hoppas du hittar intressant läsning!

Posted on: 2008/6/8 16:05
"The force combines us, penetrates us and keeps the hole galaxy together" - Obi-Wan Kenobi
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
hoho, fan vad cool, antagligen är den skapad av snodd alien teknologi.. som allt annat.. humpf.
välkommen till vaken

Posted on: 2008/6/8 18:01
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
såna har funnits hur länge som helst, men att den är billig är väl själva nyheten.

Såna prototypskrivare har ett bord som rör sig i x y led ovanför bordet finns en del som skapar små droppar plast, bordet placerar sig en droppe, bordet flyttar sig, en droppe..osv osv tar en hel del tid att skapa enklare delar mest för att få en känsla av hur de ser ut i 3d. knappast alien technology : )

får en 7-10 år sen såg jag ett program där dom visade att man kunde rita upp saker med en laserstråle i nån sorts gas och man kunde bygga metalldelar med bara ett par atomers tjocklek med hjälp av tekniken, det var ett program om nanoteknik. Undrar hur långt dom kommit idag med den tekniken.

Posted on: 2008/6/10 8:09

See User information
att ideen, tekniken eller maskinen inte är ny motsätter väll inte sig att det är "alien" teknologi som det kommer ifrån.
Mer eller mindre allt vi ser idag kommer ju från våra gröna vänner, enligt sumerianerna var det ju tom dom som lärde oss odla..
Fiberoptik, el, 3d skrivare, deras leksaker, inte våra.

Posted on: 2008/6/10 17:16
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
Quote:
såna har funnits hur länge som helst, men att den är billig är väl själva nyheten.

Skillnaden är väl att den här maskinen kan bygga en ny version av sig själv. Detta gör att alla kan uppgradera sina maskiner när någon designat ett nytt skrivhuvud eller något. Det är väl det som är "det stora" med den här maskinen. :)
Den typen av beteende är uppmuntras dessutom, vilket man knappast kan säga om tidigare proprietära versioner av teknologin.

Jag har inget tvivel om att liknande maskiner utvecklats av andra civilizationer någonstans i världsrymden, men att säga att man bara snott teknologin tycker jag är förolämpande mot den mängd tankearbete som utvecklarna lagt ner!
Dessutom så tror jag att det kollektiva medvetandet (summan av våra och våra förfäders/förmödrars kunskap, erfarenheter och ambitioner) har mer inflytande över vår världs teknologiska utveckling, oavsett varifrån fröet till tekniken kom ifrån.

Dvs. Även om inspirationen till teknologin kom från utomjordingar (och inte från tidigare existerande, mindre avancerad, proprietär teknologi, vilket jag (och antagligen Occam också) tror) så kvittar det! Teknologin är vår, och det är vi, och vår värld, som påverkas av den.

Stort tack för välkomnandet dock! :)

Posted on: 2008/7/28 9:04

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper