vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

E=mc2, är det hela sanningen?

See User information
Som sagti en annan tråd. Om det inte är hela sanningen får det oerhörda konsekvenser och framför allt möjligheter.

Nån som är insatt?

Posted on: 2006/8/22 6:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: E=mc2, är det hela sanningen?

See User information
Hela sannigen för vad då är nog den första frågan man får ställa sig ?
Min egen förmåga att kritisera/verifiera den är tämligen begränsad

Annars är nog relativitetsterion den teori som ifrågasatts och testats mest.
Att kunna motbevisa den skulle med all sannolikhet kvalifisera dig för nobelpriset.

Posted on: 2006/8/22 7:19
"You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe" - Carl Sagan
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Ja, för Nobelkommitéen är ju dagens Prästerskap som så klart ALLTID sitter inne med facit på sakernas egentliga tillstånd.

Posted on: 2006/8/22 13:34

See User information
Quote:

bennybear wrote:
Ja, för Nobelkommitéen är ju dagens Prästerskap som så klart ALLTID sitter inne med facit på sakernas egentliga tillstånd.

Jag påstår inte det...
Det tyckte med all säkerhet inte Einstein heller då jag har för mig att hans teorier var FÖR kontroversiella under sin tid.
Försökte bara påvisa att teorin än så länge är svår att motbevisa.

Posted on: 2006/8/22 14:25
"You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe" - Carl Sagan

Anonym
Quote:

cfr2 wrote:
Som sagti en annan tråd. Om det inte är hela sanningen får det oerhörda konsekvenser och framför allt möjligheter.

Nån som är insatt?

Jag har läst modern fysik på universitetsnivå, och var länge mycket intresserad av relativitetsteorin, och plöjde en hel del böcker i ämnet, så jag är någotsånär insatt, ja.

Frågan bör nog inte vara om "det är hela sanningen" (om allt?), för det är det givetvis inte, det finns många aspekter av relativitetsteorin som inte beskrivs av denna formel. För övrigt sysslar inte fysiken med att söka sanningar, man sysslar med att ta fram teorier som beskriver världen på ett bra sätt.
Om man istället undrar "är denna formel alltid korrekt?" så kan man bara konstatera att ingen lyckats falsifiera den hittills.

Och för övrigt, nej Einstein fick inte nobelpriset för relativitetsteorin(-erna), den var för kontroversiell för nobelkommittén. Han fick nobelpriset för sitt arbete angående den fotoelektriska effekten.

See User information
E=mc2 hela sanningen? Tja, om vi diskuterar hur mycket energi som finns bunden i materia så sammanfattar formeln det hela väldigt bra. Det är också allt den formeln gör anspråk på att sammanfatta ... :)

Posted on: 2006/8/24 5:50

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper