vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Tvångssterilisering

See User information
Någon som har mer information om dessa, kommer vagt ihåg av att ha sett litet om detta på TV, ingenting jag hörde om i skolan dock.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssterilisering_i_Sverige

Posted on: 2008/6/9 19:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Tvångssterilisering

See User information
Kris i befolkningsfrågan är en debattbok från 1934 av Alva och Gunnar Myrdal.

Boken behandlar konsekvenserna av en fortsatt minskad nativitet i Sverige. Makarna Myrdal menar att Sverige hotas av en befolkningsminskning och därmed även sänkt produktivitet och standard. De förespråkar en rad sociala reformer för att få bukt med detta problem.

Grundtanken i boken var att det föds färre barn då det är ekonomiskt ohållbart för familjerna. Den växande medelklassen har inte råd att skaffa barn. Därför måste barnfamiljerna stödjas med olika reformer som barnbidrag, förmånliga bostadslån osv. Tanken var också att bägge föräldrarna skulle jobba utanför hemmet och att det rådande patriarkala familjesystemet måste revideras i grunden. Om barnen placeras på någon form av institution med utbildade barnflickor ger detta positiva ekonomiska konsekvenser samt pedagogiska fördelar för det enskilda barnet. Kritikerna då som nu menar att förslaget i första hand bottnade i en önskan att förändra den unga generationen till ett socialdemokratiskt tänkande.

Ett på senare år omdebatterat inslag i boken handlar om tvångssteriliseringar:

Sterilisering har en i vissa avseenden en mycket stor samhällslig betydelse. Detta gäller särskilt ur arvshygienisk synpunkt, i synnerhet som sterilisering av sinnesslöa i tillräcklig omfattning kommer att medföra en minskning av sinnesslöhetens frekvens i befolkningen. Den sterilisering som företages av sociala skäl är ur samhällets synpunkt också mycket väsentlig, då det därigenom förhindras tillkomsten av barn, som skulle komma att uppväxa under mycket ogynnsamma förhållanden. Rent objektivt sammanfalla naturligtvis samhällets och den enskildes intressen i flertalet fall av sterilisering på såväl arvshygieniska som sociala grunder, så sterilisering i hög grad är ämnad att förebygga socialt elände.

..........................................................................................

Sverige spelade en framträdande roll inom rashygienen redan genom tidiga forskares intresse under 1800-talet. Ofta framhålls Herman Lundborg, förste och främste chef för Uppsala universitets Statens institut för rasbiologi från 1922, som rashygienens svenska portalfigur. Herman Lundborg ställde krav på regeringen att föra en aktiv befolkningspolitik, då han var övertygad om att de socialt utslagna och i synnerhet mörkhåriga, var blandraser och förbestämda till sinnessjukdom, idioti och brottslighet. Den så kallade nordiska, blonda rasen ansåg han vara friskare och mer moralisk till sitt väsen, men de goda fortplantade sig inte i samma takt som blandraserna, ansåg Lundborg. Institutet fördes över från staten till Uppsala universitet år 1959 och bytte namn till Institutionen för medicinsk genetik.

(Saxat från wiki)

Posted on: 2008/6/9 20:00
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information

Posted on: 2008/6/13 18:59

See User information
Dom tvångssterilliserar transpersoner som vill byta kön fortfarande.

Var det inte snack om tvångssterillisering av våldtäcktsmän?

Posted on: 2008/6/24 16:11
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

See User information
InBlood_I_Trust den

Tvivlar lite på att eliten nu skulle tvångssterilisera sådana som vill byta kön då det är eliten och samhället som skapat sånna här sjuka människor .

Posted on: 2008/6/24 17:03

See User information
Quote:

wolfheart skrev:
InBlood_I_Trust den

Tvivlar lite på att eliten nu skulle tvångssterilisera sådana som vill byta kön då det är eliten och samhället som skapat sånna här sjuka människor .

Jag är inte mycket för transhumanism, såg en bild på en "kille" som var gravid, och det var riktigt läskigt. Sjuka vet jag inte, snarare offer för systemet

Posted on: 2008/6/24 17:47
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

See User information
Jo förstår att det varläskigt hehe..

Både sjuka och offer för systemet . Det är bara att ordet sjuk måste man se i perspektiv lite. Man kan ju inte bara tycka någon är sjuk helt utan anledning. Men vissa saker som detta kan man säga att det är sjukt utan att det är något negativt tänkande, utan att anledningen till man tycker det är sjukt är för man vill det positiva, att det inte ska vara så .

Och med rädslan (även lagarsom också skapar rädsla)för att säga vad man tycker styr folk att inte våga tycka något om någonting sådant som skulle vara det bästa för både framtiden och människors bästa.

Så tyvärr vågor folk inte säga att transexuella lr homosexuella osv är sjuka för dom har blivit inmatade att det är negativt att tänka lr säga så och skyddas av grupptä'nket. Men det är just tvärtom. För förstår man att det inte är positivt så tänker man ju för allas bästa. Det gör ju inte desssa personer som är indoktinerade att ha sånna här läggningar dom tänker på sjuka saker och lustar dom blivit itryckta media o ledare tyvärr.

Posted on: 2008/6/24 18:24

See User information
Quote:

wolfheart skrev:

Så tyvärr vågor folk inte säga att transexuella lr homosexuella osv är sjuka för dom har blivit inmatade att det är negativt att tänka lr säga så och skyddas av grupptä'nket. Men det är just tvärtom. För förstår man att det inte är positivt så tänker man ju för allas bästa. Det gör ju inte desssa personer som är indoktinerade att ha sånna här läggningar dom tänker på sjuka saker och lustar dom blivit itryckta media o ledare tyvärr.

Men homosexualitet är inte sjukt, det är kärlek mellan två människor som inte skadar någon. Men jag anser att transsexuella skadar sej själva, vet inte riktigt hur jag ska ställa mej till sådant :/ Å ena sidan ska dom ju få leva som dom vill, men man ska ju inte misshandla sin kropp med plågsamma operationer och hormonbehandlingar... hard hard...

Men åter till topic, är det snack om tvångskastrering av våldtäcktsmän? Dyker ju upp rykten och snack om det hela tiden? Med tanke på Hagamanen, engla-mördaren osv

Posted on: 2008/6/24 18:32
Fuck you FRA!

Anonym
Vem fick marknadsföra elitens ideér? Tja, gissa vem:
http://www.nationalpost.com/story.html?id=592291

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper