Vakencorner
|
Water Drop Electrostatic Generator
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Viktor Schauberger : Lord Kelvin Water Drop Electrostatic Generator http://www.youtube.com/watch?feature= ... _detailpage&v=-ahWs9YTJkc
Tammefan helt otroligt vad youtube kan leverera äkta utbildning.. 10 000- 15 000 volt.. Med lite vatten. Kommer ni ihåg att vi lärt oss nånting såhär intressant i skolan? OMG KRam
Posted on: 2012/12/14 3:58
|
|||
|
||||
|
Re: Water Drop Electrostatic Generator
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Indeed indeed, Hörde nyss Palmgren presentera senaste red ice med frasen "we are coming to you from conformist sweden"
Och visst är det så, men undantaget enstaka voffare som är här för att kolla hur psykiskt sjuka vi är och länka till våra patologiska inlägg så är ju faktiskt alla medlemmar här gravt avvikande från svenskar så slappna av dude ![]() Personligen kan jag tänka mig att vatten är levande, men jag har ju en ganska panteistisk världsbild där förmodligen ALLT är levande på en eller annan nivå. Däremot intelligent vet jag inte, om man med intelligens menar ett reflekterande medvetande. Jag ser det mer som naturlag som vi ännu inte förstått. Men återigen, om medvetande är det enda som finns så känns det mer som en semantisk skillnad. Fräna experiment.
Posted on: 2012/12/14 7:27
|
|||
|
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Statisk elektricitet, ett välkänt fenomen. Man får samma effekt fyller ett kärl med bensin och inte jordar munstycket mot kanten, efter en liten stund hoppar en rejäl gnista mellan kärlets kant och munstycket vilket antänder bensinen. DDetta är som sagt välkänt och alla mackägare, brandmän osv får lära sej detta i sin utbildning. statisk elektriciet ger väldigt höga volt, men knappast brukbar energi. kul experimet iallafall.
Posted on: 2012/12/14 10:19
|
|||
|
Never believe anything until it has been officially denied
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Wow då tycker jag nästan att det här borde varit en grundkunskap att förstå på fysik i skolan som alla gått i..
Men dom vill väl inte att alla ska börja tänka på hur enkelt man antagligen kan skapa egen el.. Trots att några liv antagligen kunde ha räddats om sånnt här kunde ha lärts ut i skolor som en grundkunskap som behövs när bensin används av ALLA mäniskor.. Katastrof.. Men god bless the internet, skulle man slänga ihop ett paket med youtubefilmer på sånna där uppfinningar, då tror jag man skulle kunna lära vilken unge som helst mer om fysik än vad nån skola nånsin kan göra genom att få en elev att repetera en text.. jag kommer tammefan inte ihåg nån text och alla som säger att dom komme ihåg dom ljuger.. för proven baseras på texter i böcker när jag gick i skolan. Hur som helst, intressant .. Krajm
Posted on: 2012/12/14 15:03
|
|||
|
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Posted on: 2012/12/14 17:10
|
|||
|
Never believe anything until it has been officially denied
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Som Sliparn sagt ovan, statisk elektrisitet skapar lätt väldigt höga volt (spänning) men väldit låga amper (ström).
Detta är samma sak som när du har på dig en ylle tröja och tar i något jordat och får en stöt, eller det gammla skolexprimentet man gjorde i lågstadiet när man gnuggar en balong mot håret och det sen reser sig med balongen. Samma fenomen, men på olika sätt och olika spänningar. "Tyvärr" är det amper man behöver för att driva något med elen, så det går inte att driva något av det vi använder idag som drivs med ström. Maskinen ovan funkar inte genom att dropparna snurrar, utan pga att laddningen hos dropparna inte är identiska, så när en droppe som är lite mer +/- laddad paserar genom ringen än droppen på andra sidan, så börjar en potensskillnad byggas upp som blir större tills ladingen klarar att bryta luftens resistans och luften joniseras, dvs det man ser som en gnista. Jag har en bok med olika typer av elekrtostatiska generatorer och ritningar på dom, kan leta upp vad den heter om du är intresserad.. Här är en annan typ generator som bygger på samma princip: https://www.youtube.com/watch?v=Zilvl9tS0Og Men om du lyckas komma på en ny typ av teknik som drivs genom potensskillnad/volt ist för för av ström/amper så hade något som detta vart väldigt mycket mer användbart :) Det finns väldigt små motorer som drivs enligt den principen, men effektiviteten blir för dålig för att använda i större skala..
Posted on: 2012/12/15 1:10
|
|||
|
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
|
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login