vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Vilka är eliten?

See User information
Kollade bara snabbt igenom topics i denna sektionen men hittade inte en tråd som hade samma fråga som jag tänkte ställa. Ifall jag har fel kan ni säga till så kan jag posta där istället. Iaf...

Ni som tror på NWO brukar använda er av ordet "eliten". Det jag är intresserad av att veta är: Vilka är eliten? Är det alla med mycket makt? Är det specifika företag? Alla hemliga organisationer? Alla privata banker?

Eftersom jag inte fått ett rimligt svar av någon så skulle det vara intressant att veta vad ni här på vaken.se anser att eliten är.

Tackar i förhand :)

Posted on: 2008/8/18 19:15
/
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Vilka är eliten?
I toppen av eliten finns Rothchilds och Rockerfellers.

Kollar du ägarstrukturen på alla större (multinationella) företag kommer du fram till att det endast finns fem huvudägare till alla dessa företag, förutom när det gäller olja.

Dessa fem huvudägare är eliten.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Sent 70-tal insåg jag (4 och ett halvt år) att mitt liv kommer bli roligare än alla andras… Jag förstod det alla såg…
http://www.youtube.com/watch?v=YWyCCJ6B2WE

Man kan förstå något som man inte kan förstå...

att andra missar...

Eller vill missa...

Kom in i matchen istället... Skrapa lite här skrapa lite där... Fasden flagnar sakta men säkert...

Man kan inte äga alla pengar och låta någon folkvald styra över dess värde och tillgång... Det finns ingen logik i det.... Jo, bara om man har blivit tillsagd det hela sitt liv utan att ifrågasätta det uppenbara...

Det var väl kanske inget rimligt svar - Det bästa är att bilda sig en egen uppfattning av den informationen som Eliten tillbakahåller för granskning...

See User information
http://www.thewatcherfiles.com/bloodlines/index.htm
här har du lite fakta att sätta tänderna i..
Antar att det var något sådant du var ute efter?

Posted on: 2008/8/18 22:35
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
Asså vad jag igentligen vill veta är vilka begreppet "eliten" involverar. Då uttrycket används så ofta är det väldigt svårt att kommentera på det då jag inte har en aning om vilka som faktiskt anses ingå i denna elit. Jag vill helt enkelt ha ökad förståelse för detta begrepp.

P.S. Tack ni som svarade, hjälpte iaf lite :)

Vill också klargöra att jag inte är på väg mot något "uppvaknande" :) Är fortfarande väldigt skeptiskt till att det finns någon sådan här elit. Dock är jag fortfarande intresserad. Och eftersom jag faktiskt inte vet vilka eliten är så kan jag ju inte dementera era teorier :P

Posted on: 2008/8/18 22:57
/

See User information
"Inom sociologin och statsvetenskapen är en elit (etym. fr. vald) en relativt liten grupp, som är särskild från och överlägsen en större grupp som den interagerar med. En elit kan motivera sin ställning med olika argument:

* aristokratiska (börd, etnicitet, kast etc.)
* plutokratiska (pengar, egendom)
* meritokratiska (prestationer, intelligens, bildning)
* demokratiska (vald av folket)

Elitens ofta överlägsna resurstillgång gör att den kan markera sin särställning genom yttre attribut som kläder, hälsa, bostäder och utmärkelser.

Det är en vanlig åskådning att alla samhällen av nödvändighet har en elit; det är endast en fråga om hur eliten legitimerar sin särställning, vilket är betingat av kultur och sociala faktorer och sålunda involverar en mått av godtycke.

I samtida västerländska samhällen brukar den politiska eliten hävda att den utövar sin makt på demokratisk grund, medan de mindre inflytelserika akademiska och teknokratiska eliterna anser sig vara meritokratiska. De som kontrollerar makten över näringslivet hävdar ofta att de äger företagen och därför har rätt att bestämma (alltså en form av plutokrati). Aristokratiska eliter har fasats ut, även om det ibland hävdas att meritokratiska och demokratiska eliters barn så ofta reproducerar sina föräldrars ställning att man kan tala om en de facto aristokratisk elit."

Posted on: 2008/8/18 23:05
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information

Posted on: 2008/8/19 8:03

See User information
Inte att glömma, dom högre tanke smedjor och dom som deltar där.

Den här länken ifrån wikipedia(tillomed) är rätt talande om man kan se mellan raderna...

http://en.wikipedia.org/wiki/Rhodes-Milner_Round_Table_Groups

The Rhodes-Milner Round Table Groups were founded in September 1909 in a conference at the Estate of Lord Anglesey, Plas Newydd in Wales. The framework of the organisation was devised by Lionel Curtis, but the overall idea was due to Lord Milner.

The Groups were designed to promulgate the idea of the formation of a Federal World Government, based on the unification of the British Empire and the United States of America. How successful they were in achieving this can be debated. Certainly they were successful in creating a central bank in the United States which increased British influence on U.S. economic affairs because of the connections between the Bank of England and Wall Street banks. It can be argued that they set the blueprint for future organisations such as the Royal Institute of International Affairs, the Council on Foreign Relations, the United Nations, the Trilateral Commission, and The Bilderberg Group.

Sen kan man ju gå in på dom olika organisationernas sidor och see vilka som är medlemar och bygga puzzle tills den stora bilden börjar att bli tydligare och tydligare.

Lycka till och ha det så bra som möjligt!

PS. sorry att jag länkar till mest engelska länkar... men mitt puzzle råka bli så, och jag pratar mest engelska på nätet för att kunna komunisera med så många nationaliteter som möjligt.

Posted on: 2008/8/19 19:06
"We don't receive wisdom, we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us."-Marcel Proust

Youngevity Associate
http://ygy-90-for-life.webnode.se/
http://naturligtvis.my90forlife.com/ http://tinyurl.com/Y...

See User information
Milner Group kan läsas om från en bok som heter "The Anglo-American Establishment"

Posted on: 2008/8/19 19:54

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper