vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Militären övar på att slåss – mot svenskar

See User information
Det är mycket prat om miliser, uppror, och krig mot staten just nu.

Jag läste precis det här.

NYA SVERIGE. Efter många övningar inför tänkta utlandsuppdrag valde Försvarsmakten i förra veckan att träna för krig hemma i Sverige. Men det var inte den gamle ryssen som skulle nedkämpas i det fiktiva scenariot. Istället övade man på att slåss mot svenskar som fått nog.

I övning Vintersols scenario har stora delar av de bebyggda områdena norr om centrala Boden behärskats av motståndsgruppen Mida milisia. Dessa områden säkrades under fredagen och omfattande spaningsverksamhet under natten mot lördag i samhällets nordvästra delar resulterade i att de sista delarna av upprorsmakarna kunde lokaliseras.

Efter detta startade förberedelserna för den insats som slutgiltigt skulle återställa ordningen i Boden, skriver Försvarsmakten på sin hemsida.

– Det blev rörigt inledningsvis med många skadeutfall vilket verkligen satte våra kunskaper på prov, berättar Sara Brännström, sjukvårdare ur trosskompaniet som understödde skyttekompaniets strider.

Övningen är en av de sista som utförs med värnpliktiga i Norrland. I Berga utanför Stockholm skedde det sista värnpliktsinrycket idag, rapporterar SR P4. Därefter bildas svenska statens nya yrkesarmé. Redan den första juli blir värnplikten vilande, och istället ska Försvarsmakten börja anställa soldater och sjömän. Därmed överges ett över 100-årigt pliktsystem och övergår i frivillighet.

http://www.friatider.se/staten-slog-ned-uppror-pa-latsas

Posted on: 2010/5/4 18:28
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Militären övar på att slåss – mot svenskar

See User information
Har man sett på fan, precis som dom har övat på i USA under många år.. Snackar vi om förberedelser för Romklubbens "The First Global Revolution" eller?

Just nu är det kaos i Thailand, Grekland och Island. England, Spanien och Italien står väl på tur att falla ekonomiskt inom kort..

Posted on: 2010/5/4 18:42
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
"In a free society, the rights and laws protect the individual from the government. In a dictatorship, the rights and laws protect the government from the people.The more corrupt the state, the more numerous the laws."-Tacitus

Posted on: 2010/5/4 18:59
"We don't receive wisdom, we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us."-Marcel Proust

Youngevity Associate
http://ygy-90-for-life.webnode.se/
http://naturligtvis.my90forlife.com/ http://tinyurl.com/Y...

See User information
En kommentar från sidan.
Vi fick träna att bekämpa gruppen ”OFOG” http://www.ofog.org/ 2007 när jag gjorde lumpen, inget ovanligt i det, all hot mot demokratin och rikets säkerhet ska bekämpas.

Posted on: 2010/5/4 19:27
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>

See User information
Oroande speciellt eftersom det blir en yrkesarmé, folkets armé i Sverige är säkrare för oss alla.

Det är även bevis för att vi är ockuperade av främmande makt.

Posted on: 2010/5/4 19:38

Anonym
Don't worry guys you got Byfanenfrandalarna on your side ;)

http://byfanenfrandalarna.wordpress.com/om-mig/

Utbildningen

Allmänt

Att göra värnplikten som jägarsoldat brukar anses vara bland det hårdaste man kan göra. Det är påfrestande, såväl fysiskt som psykiskt och faktum är att det oftast är den psykiska delen som är allra svårast att hantera. Värnplikten som jägarsoldat är inte glamour någonstans.

Den främsta egenskapen som en jägarsoldat behöver besitta är en vilja av stål. Fysisk form är ett grundkrav, men du behöver inte vara någon övermänniska, kroppen anpassar sig så småningom efter tjänsten – det är värre med psyket. Du behöver rätt inställning, en mycket hög motivationsnivå och en beslutsamhet som få…du behöver, det som populärt kallas för ”pannben”.

Under utbildningen kommer du att uppleva saker som du aldrig tidigare i ditt liv har upplevt och saker som du aldrig trodde att du skulle få uppleva. Du kommer lära känna dig själv, dina gränser och dina möjligheter. Du kommer även få en ny livssyn, du kommer att ompröva dina prioriteringar i livet och du kommer att mogna. Det krävs en djävulusisk karaktär för att utstå det som du kommer att ställas inför och den karaktären måste finnas där redan innan – annars kommer det inte att gå.

Just eftersom jägartjänsten innebär en mycket påfrestande utbildning är bortfallen stora. Det brukar sägas att bortfallen är så stora som 25 % under ett utbildningsår och det kan faktiskt vara sanningen. 25 % av dina kamrater kan komma att lämna din pluton och du kommer att se hur folk ger vika. Det är oftast inte som man tror, att soldaterna inte klarar av den fysiska delen av tjänsten, utan istället så att de av psykiska skäl inte orkar med den konstanta stressen och pressen som ständigt ligger över dem. Du måste alltid prestera 100 %, du måste alltid göra ditt bästa och du får aldrig ge upp.

Visst är det lätt att prata om hur psyket spelar en stor roll i hur man klarar av jägartjänsten – det är dock inte lika lätt att avgöra om ens psyke räcker till när det väl kommer till kritan. Du kan aldrig förutse hur du kommer att reagera då du utsätts för de hårdaste av prövningar. Ett tankeexperiment vore att du försöker visualisera hur följande känns: Du har varit ute ett antal dygn, marscherat ansenliga sträckor (även nattetid), ätit dåligt, dragit på dig vätskebrist, sovit sporadiskt och du har just avslutat en nattmarsch. Din uppgift blir att tillämpa allt du har lärt dig och utan tillgång till mat och endast med tillgång till det du har på kroppen, ett liggunderlag samt ett fåtal förstärkningsplagg överleva i en miljö som allt mer börjar likna vintermiljö, med snö på marken och minusgrader under nätterna. Tyvärr du kommer aldrig att lyckas. Du kommer aldrig kunna förutse hur du reagerar i den situationen. Du kommer uppleva helt nya sidor av dig själv…du kommer att bli kärv.

Just det faktum att du aldrig kan förutsäga hur du kommer att reagera när du ställs inför extrema påfrestningar medför en stor osäkerhetsfaktor i din utbildning. Du vet helt enkelt inte om du kommer fullfölja din utbildning, förrän du har muckat. Det finns dock karaktärsdrag som är grundläggande, därmed inte sagt att dessa utgör någon garanti för framgång, eller att avsaknaden av dessa utgör en garanti för misslyckande. Du bör vara en väldigt driven människa, envis som få, känna en stark vinnarinstinkt, aldrig ge upp och framförallt vara väldigt motiverad inför uppgiften – i det här fallet att fullfölja en av försvarsmaktens allra hårdaste utbildningar.

Attityd

Du kommer att bli uppfostrad på nytt under din värnplikt. Som jägarsoldat kommer du förmodligen och förhoppningsvis uppleva hur dina överordnade tar mycket hårt på diciplin, uppförande och attityd. Du kommer att uppfostras med en speciell attityd, där ödmjukhet och vinnarinstinkt går hand i hand, men där ödmjukheten står att segra.

Du kommer förhoppningsvis att bli kraftfullt styrd till att prisa mångfald, se bortom gränser, vara öppen, vara ödmjuk och ständigt leva i andan att du aldrig är bättre än din senaste prestation och att du aldrig kan leva på gamla meriter. Detta kommer förhoppningsvis att forma dig till en av Sveriges bästa soldater och till en god medborgare i konungariket Sverige.

Attribut som ärlighet, kampanda, kamratskap, envishet, uthållighet, ödmjukhet, stabilitet, stresstålighet, klarsynthet, långsiktighet, mångfald, omtänksamhet och socialkompetens är bara några saker som förhoppningsvis kommer att genomsyra din personlighet under och efter din utbildning.

Drivkraft

Att rycka in som jägarsoldat är en speciell upplevelse. Du bygger lätt upp stora visioner om hur din värnplikt kommer att vara. Problemet är som sagt att du aldrig kommer att lyckas visualisera dig till de känslor som du kommer att uppleva under din tid i värnplikten. Du kan lätt få för dig att jägartjänsten är en häftig och ball rambotjänst, trotts att du inte vill erkänna det. Man tänker nog ”det kommer att bli riktigt hårt och pissigt”, men det räcker inte med att tänka det, man måste uppleva det.

Du kommer förmodligen att bli besviken när du är där, just då, just i den stunden när du fryser något sjukt och springer värmeslingor för att du fruktar förfrysningsskador, är hungrig, är trött, mår dåligt i hela kroppen och bara vill in till en säng, en varm säng och lagad mat. Då behöver du en drivkraft, du behöver tro på det du gör. Du behöver motivation.

Har du inte rätt motivationsnivå inför inryck kommer du inte bli kvar länge som jägaraspirant. Och det är inte alla gånger helt lätt att uppnå rätt motivationsnivå. Redan innan du söker jägartjänsten måste du vara fast besluten om att fullfölja din utbildning och offra mycket. Med rätt beslutsamhet måste du ha förutsättningar för att upprätthålla denna.

I början av din utbildning kommer du förmodligen att ångra dig och flera gånger tvivla på vad du håller på med. Du kommer förmodligen att ställa dig starkt frågande till varför du utsätter dig för det spektakel som det faktiskt är. Då måste du hitta drivkraft. Drivkraften kan skilja sig från person till person. Min drivkraft har hela tiden varit att jag vill bevisa för mig själv att jag klarar av det här, att jag kan uthärda det här. Vidare har även de materiella målen givit mig drivkraft, att erövra baskern, jägarbågen och att stolt kunna åka hem i modell 87 (permissionsuniformen). Det som ytterst driver mig är känslan av att ha klarat av något – att ha tagit sig igenom ännu en timme, ännu en dag, ännu en vecka, ännu en övning. Finn din drivkraft och ge aldrig upp!

See User information
Det där med den inre drivkraften är faktiskt mycket intressant. Själv gör jag flera saker som andra helt enkelt inte vill. Antingen av lättja eller av "blyghet". Oftast känner man sig "för fin" att utföra det nödvändiga men kanske inte så glamorösa. Man säger ofta att man inte är den "typen som kan med" att göra det jag gör för att förtjäna mitt uppehälle. Därför avstår man och ligger hellre samhället till last...

Men det är där jag har min spärr och det är därför jag hävdar att "socialhjälp är mord"!

Ibland ser jag hur exempelvis muslimska kvinnor plockar tomflaskor ur papperskorgarna. Vi brukar le vänligt åt varandra, jag förstår dom precis...

Posted on: 2010/5/5 6:53
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
hej o hå gott folk! tiden börjar ticka iväg nu..

Posted on: 2010/5/5 9:19

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper