vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Alliansfria och neutrala Sverige en jättebluff!

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Alliansfria och neutrala Sverige en jättebluff!

See User information
Knappast någon nyhet för de flesta. Massor av pengar (skattepengar!) skänks till USA och Israel medans våran media och våra politiker verkar så där lite lagom motståndare till krigen och Israels beteende. Men deras regeringar gillar Sveriges, för de vet alla hur det verkligen ligger till.

Posted on: 2006/9/5 16:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Intressant läsning.

Det har länge vart känt att Sverige agerat utifrån en "äta kakan, ha kakan" - politik. Inte minst under andra världskriget, i samband med den tyska permittent-trafiken, "incidenten" med U137 och de s.k. CIA-flygen. Men jag tror att man måste ta med följande i sin uppställning innan man drar en slutsats.

Vapenmarknaden har länge "styrts" av högre intressen än nationalstater, varmed alla aktioner under denna nivå blir återspeglingar av sagda intressen.

Samt att politiken.biz tradionellt sett har vart en väldigt oseriös källa. Den startades (som säkert många vet) av Yrsa, f.d. Ny Demokrati-politiker och har vid ett flertal tillfällen stått på extremt veka grunder vad gäller sin egen källkritik. Därmed verkligen inte sagt att allt går att avfärda som lögn - verkligen inte - men jag tror att politiken.biz bör tolkas som snarare tolkningar av fakta utifrån ett externt perspektiv än som rena fakta. Ett exempel på detta är att politiken.biz som sådan tidigare har publicerat texter från den extrema högern (läs: amerikanska nynazister) och tolkat dessa som opartiska källor rörande Israel, den s.k. "jude-frågan" och bevis för ett judiskt maktövertagande på global basis.

Jag vet inte hur ni ser på sådant - men jag är extremt skeptisk till att använda nynazistiska texter som källor till fakta. Även om de kan ha en funktion som tolknings-ramar.

Tjipp!

//Marianne

Posted on: 2006/9/6 9:32

Anonym
Det finns guldkorn i de grumligaste vatten. Skulle inte vilja kalla politken för nynazistisk, men visst finns en slagsida framför allt åt EAP och den kristna högern... hos vissa skribenter. Men skribenterna är många - allt från Alex Jones till Guillou.
Plocka russinen ur kakan, eller hur?

See User information
Quote:
by madame_terror

"Samt att politiken.biz tradionellt sett har vart en väldigt oseriös källa. Den startades (som säkert många vet) av Yrsa, f.d. Ny Demokrati-politiker och har vid ett flertal tillfällen stått på extremt veka grunder vad gäller sin egen källkritik. Därmed verkligen inte sagt att allt går att avfärda som lögn - verkligen inte - men jag tror att politiken.biz bör tolkas som snarare tolkningar av fakta utifrån ett externt perspektiv än som rena fakta. Ett exempel på detta är att politiken.biz som sådan tidigare har publicerat texter från den extrema högern (läs: amerikanska nynazister) och tolkat dessa som opartiska källor rörande Israel, den s.k. "jude-frågan" och bevis för ett judiskt maktövertagande på global basis.

Jag vet inte hur ni ser på sådant - men jag är extremt skeptisk till att använda nynazistiska texter som källor till fakta. Även om de kan ha en funktion som tolknings-ramar. "

Detta är en typisk kommentar från en person som anser att de "officiella" nyhetsmedierna är seriösa medans deras antagonister i framförallt de Nationella ( Eller som vänstervridna liberala personer älskar att häva ur sig: Nazistiska ) kretsarna som t.ex American Free Press, EAP mfl skulle vara opålitliga i sitt jounalistiska värv.

Efter att ha studerat Alla olika slags medier i 20 år kan jag bara säga att det oftast är helt tvärt om.

Det är de etablerade och vänstervridna medierna som alltsomoftast använder spin doktorerade artiklar vars källor skriver in halvsanningar och lögner i sina texter och annat material.

Posted on: 2006/9/6 15:04

See User information
Nu har jag blivit HELT felciterad.

Quote:

Det finns guldkorn i de grumligaste vatten. Skulle inte vilja kalla politken för nynazistisk, men visst finns en slagsida framför allt åt EAP och den kristna högern... hos vissa skribenter. Men skribenterna är många - allt från Alex Jones till Guillou.
Plocka russinen ur kakan, eller hur?

Ingenstans i mitt inlägg stämplar jag Politiken.biz som nynazistisk. Det jag skriver är att de har publicerat översatta artiklar från amerikanska extremhögern (läs: nynazister), mer specifikt - från den, välkände och enligt egen utsago, nynazistiske amerikanen Duke. Politiken.biz har publicerat översatta artiklar av honom, och tagit hans syn på "judefrågan" och Israel och publicerat som fakta. Detta gör verkligen inte Politiken.biz till en nynazistisk hemsida/publikation - eftersom, som du säger, de har många skribenter. Det gör däremot att källkritiken på Politiken.biz ibland kan vara något tveksam. Vilket är precis vad jag skriver.

Quote:

Detta är en typisk kommentar från en person som anser att de "officiella" nyhetsmedierna är seriösa medans deras antagonister i framförallt de Nationella ( Eller som vänstervridna liberala personer älskar att häva ur sig: Nazistiska ) kretsarna som t.ex American Free Press, EAP mfl skulle vara opålitliga i sitt jounalistiska värv.

Efter att ha studerat Alla olika slags medier i 20 år kan jag bara säga att det oftast är helt tvärt om.

Det är de etablerade och vänstervridna medierna som alltsomoftast använder spin doktorerade artiklar vars källor skriver in halvsanningar och lögner i sina texter och annat material.

Ingenstans i mitt inlägg säger jag att de "officiella" nyhetskanalerna är mer seriösa än nationella, icke-etablerade eller alternativa nyhetskanaler. Tvärtom, alla tolkningar av händelser är intressanta och relevanta - eftersom de tillsammans inte bara ger en bild av vad som hände, utan också kan ge en intressant inblick i tolkningsramar och perspektiv. Men det är etablerat fakta att en skribents egna politiska/ideologiska syn färgar och vinklar en text, ett inslag eller vad det nu må vara - och att inte ha detta i åtanke när man läser/tar del av inlägget är inte bara dumt, utan också väldigt farligt. Det är vad man kallar för dålig källkritik. Att båda sidor vinklar information tror jag vi alla kan hålla med om, men jag vågar inte uttala mig om att en sida skulle göra det mer än någon annan - det kräver att man är djupt, djupt insatt i båda sidors informationshantering och har möjlighet att ta del av båda sidors mediahantering på en intern nivå.

Snälla, det är väldigt o-konstruktivt att plocka meningar och citera "out of context" som man säger. Hoppas det nu framgår vad jag faktiskt menade.

Tjipp!

//Marianne

Posted on: 2006/9/6 19:43

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper